van der Horst

Berlijn: Mitch Evans domineert de wedstrijd - Pascal Wehrlein houdt titelkansen gaaf

Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
De eerste van twee Formule E-races in Berlijn werd gewonnen door Mitch Evans. De Jaguar-piloot vertrok vanaf pole en domineerde de hele wedstrijd van start tot finish, om uiteindelijk nipt voor Pascal Wehrlein (Porsche) te eindigen. Dat was ook goed nieuws voor Wehrlein, want met de opgave van Oliver Rowland (Nissan) is de titelstrijd nog lang niet gestreden. Edoardo Mortara (Mahindra) maakte het podium compleet. Stoffel Vandoorne (Maserati) bleef status quo en eindigde als twaalfde.
Hoewel het de hele dag al regende, begon het voor de start eindelijk wat te minderen. Bij de start was de piste echter nog steeds nat, en daar wist Mitch Evans opnieuw van te profiteren. De Kiwi nam meteen de leiding, met Robin Frijns (Envision Racing) in zijn zog. Voor Oliver Rowland verliep de start minder goed: hij werd meteen opgeslokt door het veld achter hem. Na een korte safetycar periode — veroorzaakt doordat Jake Dennis (Andretti) niet weggeraakte van de startgrid — ging de race verder. Pascal Wehrlein liet zich meteen opmerken. De Duitser sloot aan bij het gevecht om de tweede plaats tussen António Félix da Costa en Frijns. Door verschillende omstandigheden wist Wehrlein beide rijders te passeren en zette hij de jacht in op Evans.

Het gat dichten bleek echter een moeilijke opdracht. Eerst kwam Wehrlein tot op minder dan drie seconden, maar daarna liep Evans opnieuw uit. Ook tijdens de Pitboost-stops kon Wehrlein geen voordeel behalen, waardoor de Nieuw-Zeelander zelfs verder uitliep. Dat voordeel smolt echter weg na contact tussen Sérgio Sette Câmara (Nissan) en David Beckmann (CUPRA Kiro) in bocht drie, waarbij Beckmann zijn wagen met ophangingsschade aan de kant moest zetten. Hierdoor kwam het veld weer samen, en met gedubbelde wagens tussen de koplopers beloofde het een chaotisch slot te worden — wat ook zo bleek.

Evans activeerde bij de herstart meteen zijn Attack Mode en wist een gedubbelde wagen tussen zichzelf en Wehrlein te houden. De Duitser wachtte een ronde langer, en dat bleek achteraf gezien een foute keuze. Wehrlein naderde nog tot aan de achtervleugel van Evans, maar net op dat moment liep zijn laatste Attack Mode af. Wat volgde was een kort maar intens duel, waarin de titelverdediger een foutje maakte, waardoor Evans zich verzekerde van de overwinning — zijn eerste punten sinds São Paulo eind december, waar hij ook won. Wehrlein moest zich tevreden stellen met de tweede plaats.

Da Costa kwam als derde over de streep, maar kreeg een tijdstraf nadat hij Jake Hughes (Maserati) had aangetikt, die daarbij meerdere posities verloor. Daardoor mocht Edoardo Mortara alsnog als derde mee op het podium. Taylor Barnard (McLaren) reed een solide race en werd vierde, terwijl Nick Cassidy (Jaguar) het meeste terrein goedmaakte: hij startte achteraan, moest zelfs een stop-and-go-penalty uitzitten, maar vocht zich dankzij de safetycar terug naar voren en eindigde als vijfde.

Voor Stoffel Vandoorne werd het niet de race waarop hij had gehoopt. De West-Vlaming wist tijdens de wedstrijd op te schuiven naar de tiende plaats, maar werd na de herstart van de safetycar aangetikt door Rowland, die zelf schade opliep en moest opgeven. Vandoorne viel terug naar de veertiende plaats, en kon met zijn laatste Attack Mode uiteindelijk niet verder geraken dan plaats twaalf.

Met de opgave van Rowland en de tweede plek voor Wehrlein, is het verschil in de stand teruggebracht tot 50 punten. Toch moet de Duitser morgen opnieuw vol aan de bak: als Rowland morgen het verschil weet uit te breiden naar 58 punten, is hij zeker van de titel. Blijft het aantal daaronder, dan valt de beslissing pas in Londen, over twee weken. Ook bij de teams deed Porsche een goede zaak: doordat geen enkele Nissan-rijder punten pakte, vergroot het Duitse merk zijn voorsprong tot 30 punten. Morgen volgt een nieuwe racedag in de Duitse hoofdstad, al lijkt het weerbeeld opnieuw identiek.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 12 juli 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Berlijn 1.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons