van der Horst

Berlijn: Stoffel Vandoorne "Het was een goede beslissing niet aan de leiding te rijden"

Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Hoewel de sessies voor de race goed verliepen voor Stoffel Vandoorne, liep het allemaal mis in de race na een aanrijding met Dan Ticktum. De Rumbekenaar was dan ook enorm teleurgesteld na de race, al konden wij hem toch nog even spreken. Daar gaf de DS Penske-piloot wederom een eerlijke analyse over het begin van de race, de crash met de NIO 333 en blikte hij vooruit op morgen.
"Het was zeer chaotisch in het begin van de race. Maar ik denk dat het een goede beslissing was om in het begin niet aan de leiding te rijden. Ik was best tevreden om op plaats vier te beginnen en op een bepaald moment lag ik derde achter de twee Jaguars, wat de perfecte positie was voor de verdere race. Maar we hadden pech met onze tweede Attack Mode. We gaven daar eigenlijk veel plaatsen op en dan kwam de eerste safety car op de baan. Dan hadden we geen tijd meer om die plaatsen goed te maken en wat er na de eerste herstart gebeurde, was niet echt racen eigenlijk."

Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
"Er werden situaties gecreeërd waarbij niemand aan de leiding wilde rijden. Dan reden in elke bocht drie, vier wagens naast elkaar en het ging er om daarbij geen voorvleugel kwijt te spelen of geraakt te worden." Dat lukte aardig voor onze landgenoot tot het incident met Dan Ticktum. "We zijn bij de race stewards moeten gaan en het was direct duidelijk wat er gebeurd was. Ticktum besefte 100% dat ik al volledig naast hem zat en hij had gemakkelijk een halve meter plaats kunnen laten. Hierdoor was mijn race om zeep, maar ook de zijne. Na de crash heeft hij zich niet eens geëxcuseerd." Achteraf is er dan ook bekend geraakt dat de Brit een straf van vijf gridplaatsen heeft gekregen en daarnaast ook nog eens twee penaltypunten op zijn licentie kwijt raakte.

Om af te sluiten keken we al vooruit naar morgen, want er wordt namelijk regen verwacht. Omstandigheden waarin Vandoorne bekend staat om goed te presteren, zeker wanneer de regensluizen open gaan. Maar wat met de nieuwe banden, die tot nog toe weinig tot geen regen hebben meegemaakt? "Het zal sowieso moeilijk worden voor iedereen als het regent, maar uiteindelijk zitten we allemaal in dezelfde situatie. We zullen zien!"

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 22 april 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Berlijn 1.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons