van der Horst

Monza: Grasser Racing Team bezorgt Lamborghini Huracán zege bij debuut

Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
De Lamborghini Huracan kon zich geen beter GT3-debuut voorstellen. Op eigen bodem en voor de ogen van Lamborghini-CEO Stephan Winkelmann pakte de gifgroene stier zowaar de zege in de Blancpain Endurance Series seizoensopener en dat op de Autodromo Nazionale di Monza, de heilige thuisgrond. De Rinaldi Racing Ferrari #333 was het ganse weekend reeds bij de les en won overtuigend Pro-Am, terwijl de merkgenoten van Kessel Racing met het startnummer 111 de beste waren bij de Am's.
Podium Monza
Podium Monza
Andrew Palmer, Fabio Babini en Jeroen Mul reden een oersterke BES-seizoensopener en schreven verdiend de wedstrijd op hun naam. De bolide, waarvoor onze landgenoot Wim Everaerts hoofdingenieur is, vertoefde van bij het doven van de rode lichten vooraan de race en verloor de ganse race zijn grip op de wedstrijd niet. Ook niet toen de safety car de baan op kwam na een zware crash van Ronnie Valori in de Attempo Racing McLaren 650S #54, bij het aanremmen naar de Parabolica op drie kwartier van het einde.

De overwinning van GRT is des te opmerkelijker aangezien het team maandag nog een volledig nieuwe Balance of Performance kreeg toebedeeld die de wagen onder meer één volle centimeter hoger
Jean-Karl Vernay - Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra
Jean-Karl Vernay - Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra
plaatste. Het Oostenrijkse team hield evenwel het hoofd koel en had aan de geblokte vlag meer dan een halve minuut over op de Rinaldi Racing Ferrari #333 en bijna een volle minuut op de WRT Audi van Laurens Vanthoor, Jean-Karl Vernay en de debuterende Robin Frijns, die beide eveneens mee op het podium mochten. Bentley-rijders Guy Smith, Andy Meyrick en Steven Kane mochten mee op het Pro-podium, terwijl Duncan Cameron en Matthew Griffin voor AF Corse de laatste podiumtrede mochten betreden.

Wim Everaerts toonde zich vanzelfsprekend opgetogen bij de zege, "dit is gewoon fantastisch; zeker na de BoP-wijziging van 65 kg extra en 10mm surplus in rijhoogte. De auto is niet gemaakt voor die hoogte en dat bezorgde ons een pak kopzorgen. In drie nachten tijd hebben we misschien elf uur geslapen en constant gewerkt om de wagen terug in goede vorm te krijgen. We wisten evenwel dat onze rijders uit het goede hout gesneden waren en dat we de top vijf konden ambiëren, maar ditmaal hebben we ook het geluk aan onze kant gehad. Alles klopte op vlak van strategie; we hebben eveneens constant de juiste beslissingen gepakt, ook onder neutralisatie, en dat maakt het eindresultaat ook zo mooi."

De Rinaldi Racing Ferrari #333 finishte als tweede en was niet de enige Pro-Am Ferrari  die aanspraak maakte op het podium, de Kessel Racing 458 #11 van Michael Lyons, Michael Broniszewski en Alessandro Bonacini leek op weg naar de derde eindplaats tot mechanische problemen de wagen in de laatste ronden deed terugzakken naar de zevende positie.

Jean-Karl Vernay/Laurens Vanthoor/ Robin Frijns
Jean-Karl Vernay/Laurens Vanthoor/ Robin Frijns
De Belgian Audi Club Team WRT R8 LMS ultra #1 profiteerde van de problemen van de Kessel Ferrari om de laatste podiumplek in te nemen. Laurens Vanthoor liet weer een sterke indruk na, hij nam het stuur van de Audi over van Frijns en ging direct in de aanval. Eerst moest de AF Corse Ferrari van Duncan Cameron er aan geloven alvorens de Belg de in moeilijkheden verkerende Kessel Ferrari passeerde. Vanthoor droeg zijn podiumplaats op aan de Audi WRT mecaniciens die na het de crash vorig  week in Nogaro een volledig nieuwe wagen moesten opbouwen voor dit weekend.

Frank Stippler/Stephane Ortelli/Nico Müller - Audi R8 LMS
Frank Stippler/Stephane Ortelli/Nico Müller - Audi R8 LMS
Na de Ferrari van Duncan Cameron en Matt Griffin eindigde de M-Sport Bentley van Guy Smith, Andy Meyrick en Steven Kane op de vijfde plaats. Stéphane Ortelli, Frank Stippler en Nico Müller redden ook een sterke wedstrijd en brachten de nieuwe Audi R8 LMQ GT3 van het Belgian Audi Club Team WRT naar de zesde plaats op één ronde van de winnaar. Blonken de nieuwe Lamborghini en Audi  uit voor hun eerste race in de BES, dan kende de McLaren 650S een moeilijk debuut. De beide Von Ryan Racing McLaren’s kwamen niet verder dan de 16de en 26ste plaats.

Salaquarda/Bonanomi/Vervisch - ISR Audi R8 LMS ultra
Salaquarda/Bonanomi/Vervisch - ISR Audi R8 LMS ultra
Wolfgang Reip haalde ook de top tien, met zijn teamgenoten Alex Buncombe en Katsumasa Chiyo bracht hij de Nissan GT Academy Team RJN GT-R naar de achtste plaats. Maxime Soulet finishte voor zijn debuut bij Bentley op de dertiende positie.  Bij onze andere landgenoten finishte Frédéric Vervisch als 20ste met de ISR Audi, Adrien De Leener kwam als 31ste over de lijn en Christian Kelders bracht de Classic & Modern Racing BMW naar de 44ste positie.

Update: Winnende Lamborghini uit uitslag geschrapt wegens inbreuk bij het tanken

--- Uitslag Blancpain Endurance Series Monza 2015 (pdf) ---

Foto's: Vincent Wouters, Martijn Wouters& Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op zondag 12 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons