Silverstone: Het Belgian Audi Club Team WRT in topvorm naar Silverstone
Met 60 ingeschreven wagens kan SRO opnieuw rekenen op een schitterend deelnemersveld en er zal geknokt worden op de scherp van de snee. Waar trouwens ook met veel belangstelling wordt naar uitgekeken is de komst van de officiële Aston Martin die maar wat graag zal willen schitteren op eigen bodem. “Dit wordt zeker een van de wagens die we in het oog zullen moeten houden”, bevestigt ook Sportief directeur Pierre Dieudonné, “maar laten we ook de anderen niet vergeten. Er komen heel wat topteams aan de start, maar ook wij behoren tot die categorie natuurlijk. Wat de ‘Balance of Performance’ betreft, kan ik melden dat er slechts een paar kleine wijzigingen zijn aangebracht, wat bewijst dat die in de Blancpain redelijk goed werkt. Onnodig te zeggen dat ook de weersomstandigheden belangrijk zullen zijn en zoals het er nu naar uit ziet mogen we ons opmaken voor een wisselvallig weertje, typisch Brits dus en niets uitzonderlijks voor een… Belgisch team!”
Ook de piloten lijken klaar voor de strijd en een man in het bijzonder lijkt uit op revanche. In Monza werkte Edward Sandström, ploegmaat van Mies en Stippler, de laatste, bijzonder boeiende stint af, waarin hij pas in de laatste bocht zou begeven onder de aanhoudende druk van de concurrentie. Ondertussen is bij de Zweed de ontgoocheling verteerd en kan hij terugblikken op wat er precies gebeurde. “Natuurlijk was het bijzonder frustrerend om een podiumplaats te verliezen in het zich van de eindstreep en dat omwille van het feit dat je wat wordt opgehouden door een tragere wagen. Maar laten we ook de positieve zaken niet vergeten: het was een goede race en uiteindelijk ook een goed resultaat. Ik reed best een goede laatste stint, waarin ik niet alleen kreeg af te rekenen met bijzonder gemotiveerde rivalen maar ook met het “pick-up”-probleem, waarbij stukjes rubber blijven kleven op de banden. Kortom, we hebben opnieuw veel bijgeleerd. Achteraf bekeken had ik in die ultieme fase misschien ook wat anders moeten reageren, iets minder behoudend… Ik naderde de tragere wagen en wilde vooral geen onnodige risico’s nemen. Maar goed, de vierde plaats was niet slecht, zeker omdat een circuit als Monza ons niet op het lijf is geschreven.”
“Nu wacht Silverstone”, besluit Edward. “Een omloop waarvan ik veel hou, waar ik steeds naar uitkijk om te gaan racen. Ik denk ook dat we er best wel competitief aan de start zullen verschijnen, ondanks de zware concurrentie. De Audi deed het er eerder prima, vooral dan in snelle bochten zoals Becketts, Copse en Stowe en ook binnen WRT loopt alles gesmeerd en heerst er een uitstekende sfeer. Met 60 wagens op de piste wordt het vooral een zaak om ons goed te kwalificeren. Niet eenvoudig omdat je er niet hoeft op te rekenen een vrije ronde voor jezelf te hebben en er dus moet voor zorgen dat je kiest voor het goede groepje van wagens.”
Zoals vrijwel steeds in de Blancpain Endurance Series worden op zaterdag de vrije trainingen en pre-kwalificatie afgewerkt, waarna op zondagochtend de kwalificatie op de agenda staat en de 3-uur durende race zelf om 14.50u lokale tijd (een uur later dus in België).
Belgian Audi Club press
Tweet