van der Horst

Silverstone: Het Belgian Audi Club Team WRT in topvorm naar Silverstone

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Alle ogen zijn dit weekend opnieuw gericht op de Blancpain Endurance Series, want de top van de GT-wereld blaast verzamelen in Engeland voor de tweede manche van 2013. En opnieuw staat met Silverstone een legendarisch circuit op het programma. De seizoensopener in Monza verliep voor het Belgian Audi Club Team WRT best positief, hoewel de resultaten werden beïnvloed door race-incidenten en de best geklasseerde WRT Audi in de laatste bocht een podiumplaats verspeelde. Het Belgisch team trekt nu naar de andere kant van het Kanaal met de intentie beter te doen, zeker omdat ook de omloop de R8 LMS ultra beter moet liggen. De drie wagens van Laurens Vanthoor-Stéphane Ortelli-René Rast, Edward Sandström-Frank Stippler-Christopher Mies en Nicky Mayr-Melnhof-Matt Halliday-Rahel Frey komen er uit in de Pro-klasse, een categorie waarin opnieuw volop strijd mag worden verwacht.
  • Prospeed Competition
“We zijn blij terug te kunnen aanzetten in de Blancpain”, aldus Team Principal Vincent Vosse. “want dit is toch de belangrijkste GT-competitie van het moment, een serie waarvan ik persoonlijk erg hou. Het is ook steeds leuk om naar Groot-Brittannië te trekken, de bakermat van de hedendaagse autosport, een land ook met heel veel autosportfans. Bovendien hebben we steeds goede resultaten geboekt in Silverstone. Het feit dat het een snelle omloop is, maakt het interessant voor de Audi, ook al beseffen we dat onze R8 niet over de topsnelheid beschikt van sommige andere wagens. Vorig jaar stonden we er met twee wagens op het podium, iets wat we dit jaar graag opnieuw zouden zien. De competitie is echter heel erg sterk en we mogen ons opnieuw opmaken voor een strijd tussen heel wat topwagens, topteams en uitstekende piloten. Allen hebben grootste ambities, maar dat geldt dus ook voor ons…!
 
Met 60 ingeschreven wagens kan SRO opnieuw rekenen op een schitterend deelnemersveld en er zal geknokt worden op de scherp van de snee. Waar trouwens ook met veel belangstelling wordt naar uitgekeken is de komst van de officiële Aston Martin die maar wat graag zal willen schitteren op eigen bodem.  “Dit wordt zeker een van de wagens die we in het oog zullen moeten houden”, bevestigt ook Sportief directeur Pierre Dieudonné, “maar laten we ook de anderen niet vergeten. Er komen heel wat topteams aan de start, maar ook wij behoren tot die categorie natuurlijk. Wat de ‘Balance of Performance’ betreft, kan ik melden dat er slechts een paar kleine wijzigingen zijn aangebracht, wat bewijst dat die in de Blancpain redelijk goed werkt. Onnodig te zeggen dat ook de weersomstandigheden belangrijk zullen zijn en zoals het er nu naar uit ziet mogen we ons opmaken voor een wisselvallig weertje, typisch Brits dus en niets uitzonderlijks voor een… Belgisch team!
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Ook de piloten lijken klaar voor de strijd en een man in het bijzonder lijkt uit op revanche. In Monza werkte Edward Sandström, ploegmaat van Mies en Stippler, de laatste, bijzonder boeiende stint af, waarin hij pas in de laatste bocht zou begeven onder de aanhoudende druk van de concurrentie. Ondertussen is bij de Zweed de ontgoocheling verteerd en kan hij terugblikken op wat er precies gebeurde. “Natuurlijk was het bijzonder frustrerend om een podiumplaats te verliezen in het zich van de eindstreep en dat omwille van het feit dat je wat wordt opgehouden door een tragere wagen. Maar laten we ook de positieve zaken niet vergeten: het was een goede race en uiteindelijk ook een goed resultaat. Ik reed best een goede laatste stint, waarin ik niet alleen kreeg af te rekenen met bijzonder gemotiveerde rivalen maar ook met het “pick-up”-probleem, waarbij stukjes rubber blijven kleven op de banden. Kortom, we hebben opnieuw veel bijgeleerd. Achteraf bekeken had ik in die ultieme fase misschien ook wat anders moeten reageren, iets minder behoudend… Ik naderde de tragere wagen en wilde vooral geen onnodige risico’s nemen. Maar goed, de vierde plaats was niet slecht, zeker omdat een circuit als Monza ons niet op het lijf is geschreven.
 
Nu wacht Silverstone”, besluit Edward. “Een omloop waarvan ik veel hou, waar ik steeds naar uitkijk om te gaan racen. Ik denk ook dat we er best wel competitief aan de start zullen verschijnen, ondanks de zware concurrentie. De Audi deed het er eerder prima, vooral dan in snelle bochten zoals Becketts, Copse en Stowe en ook binnen WRT loopt alles gesmeerd en heerst er een uitstekende sfeer. Met 60 wagens op de piste wordt het vooral een zaak om ons goed te kwalificeren. Niet eenvoudig omdat je er niet hoeft op te rekenen een vrije ronde voor jezelf te hebben en er dus moet voor zorgen dat je kiest voor het goede groepje van wagens.”
 
Zoals vrijwel steeds in de Blancpain Endurance Series worden op zaterdag de vrije trainingen en pre-kwalificatie afgewerkt, waarna op zondagochtend de kwalificatie op de agenda staat en de 3-uur durende race zelf om 14.50u lokale tijd (een uur later dus in België).

Belgian Audi Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op donderdag 30 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons