van der Horst

Kunnen Honda en Lada in Shanghai bevestigen?

Shanghai International Circuit
Shanghai International Circuit
Met de meeting op het Shanghai International Circuit racet het WTCC opnieuw en voor het laatst dit seizoen op bekend terrein nu de troepen van François Ribeiro in het Thaise Buriram en met de finale in Qatar andermaal nieuwe omlopen ontdekken. Citroën dicteert andermaal de wet en net als in 2014 kan het Franse merk ook nu in Shanghai reeds de merkentitel veiligstellen. Lopez, Muller, Loeb en local hero Ma hebben aan 58 punten genoeg om de voor eender welk merk zo belangrijke constructeurstitel binnen te halen, een best haalbare kaart gezien het kwartet gemiddeld 87 punten per meeting scoort. Regerend kampioen Lopez kan zijn rijdertitel in Shanghai dan wel nog niet verlengen, het lijdt het geen twijfel dat hij die met een voorsprong van 74 punten op Yvan Muller niet meer door de vingers zal laten glippen.
  • Skylimit Events
 
Castrol Honda WTCC Team
Castrol Honda WTCC Team
In Motegi plukte concurrent Honda met de pole annex een tweede stek voor Norbert Michelisz en de afgetekende zege van Tiago Monteiro in race 2 eindelijk de vruchten van het onverdroten testwerk; zowel bij JAS Motorsport als bij Zengo Motorsport hoopt men hier dan ook op dit élan door te kunnen gaan. Een opmerking die ook geldt  voor Lada dat hier met gesterkt vertrouwen en nauwelijks onverholen podiumambities aan de start komt na Rob Huff's opgemerkte inhaalrace in Motegi, bekroond met een derde stek.

Zowel de Civic als de Vesta wisten  in Motegi de kloof tot de C-Elysée duidelijk te verkleinen maar het blijft afwachten of het technische Shanghai International Circuit met zijn lange rechte eind en combinaties van zowel trage als snelle bochten  beide wagens even goed liggen als de Japanse omloop. Daarenboven betaalt Honda de tol van het sterke Motegi-weekend en krijgen de Civic's dit weekend 40 kilogram extra ballast mee aan boord, 20 kg minder dan de Citroën's. De Lada's en RML Chevrolets daarentegen starten hier op hun minimumgewicht.

Zo er in Shanghai al één man in de gaten zal worden gehouden dan is dat wel Ma Qing Hua. Vorig jaar eindigde Ma hier als vijfde en tweede en inmiddels heeft de 27-jarige Chinees die overigens in de havenstad woont heel wat aan maturiteit gewonnen, ook al ging hij bijwijlen nog iets te impulsief tewerk. Zijn recente overwinning in Vila Real, de tweede in diens nog korte WTCC-carrière, bewijst dat de man voor het Franse merk wel degelijk meer kan betekenen  dan louter een marketingzet.

Ma Qing Hua - Citroën Racing
Ma Qing Hua - Citroën Racing
"Het is erg belangrijk voor mij een volledig seizoen voor Citroën te kunnen rijden. Vorig jaar werkte ik slechts vijf meetings af en het feit middenin het seizoen te debuteren maakte het me allesbehalve makkelijk. Alles, van de wagen tot het team, was nieuw en ik holde toen constant achter de feiten en mijn teammaats aan. Dit jaar heb ik me veel beter kunnen voorbereiden. Ik kom veel meer relaxed aan de start en heb tijd om over de te volgen strategie na te denken en dingen te veranderen. Ik heb nu ook beduidend meer ervaring maar moet het toch binnen het eigen team toch maar opnemen tegen drie wereldkampioenen, winnen is dus een hele opdracht, ook al omdat ik minder in de wagen zat" aldus een immer ernstig ogende Ma.

Timing Shanghai: (China: CET +6)

Zaterdag 26 september:

08h30-09h00: WTCC Free Practice 1
11h10-11h40: WTCC Free Practice 2
14h30-14h50: WTCC Qualifying Q1
14h55-15h05: WTCC Qualifying Q2
15h10: WTCC Qualifying Q3

Zondag 27 september:

14h45: WTCC Race 1 (14 ronden)
15h25: WTCC refuelling time
15h35: OSCARO.com WTCC repair time
15h35: Pit lane open
15h45: Pit lane closed
15h55: WTCC Race 2 (14 ronden)


Foto's: FIA WTCC en Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 25 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Shanghai.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons