van der Horst

Benelux Open Races: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Het circuit van Zandvoort, gelegen op loopafstand van de Noordzee, vlak bij Haarlem, is eigenlijk een perfecte omloop voor de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC). De piste is zowel snel als technisch, met een lange rechte lijn die de indrukwekkende remzone voor de Tarzan-bocht voorafgaat, maar ook heel wat blinde bochten.
De incidenten volgden elkaar op vanaf het begin van de vrije trainingen, die vaak werden stilgelegd met de rode vlag. Er vielen helaas dan ook enkele forfaits te noteren, waaronder de Renault Clio #108 van Bourdouch-Brugmans en de Honda Civic #26 van Thiroux-Heinen-Gillion, die schade opliep door een misverstand op het rechte stuk, toen de sessie al was stilgelegd. Hetzelfde lot was de originele VW Cox van Bernard Cornet beschoren. Het is jammer genoeg niet de eerste keer dat hij de wapens nog voor het begin van de strijd moet neerleggen…

Stienes Longin (BMW #163) was de auteur van een nieuwe pole positie, maar hij liet zich bij de start aftroeven door Vincent Vandenabeele (BMW #17). Beide BMW gingen het duel aan, dat echter spoedig werd geneutraliseerd door de tussenkomst van de Safety Car, na een contact tussen de BMW #299 van Franssen-Franssen en de Renault Clio #12 van Jeukenne-Goffard-Schmetz. Voor laatstgenoemde zat er niets anders op dan de handdoek te werpen, maar ook de BMW zou later in de race opgeven, na een nieuwe aanrijding, deze keer met de Clio #37 van Deger, De Borman en Vannetelbosch! Het scherp van de snede, weet u wel…

Het eerste deel van de wedstrijd werd overigens een aaneenschakeling van neutralisaties. De Honda Civic #27 van Bastien-Bosteels was verantwoordelijk voor de tweede interventie van de wedstrijdleiding, nadat een wiel was afgebroken. De Nederlanders Jansen en Vörös (BMW #114) vielen stil op het circuit en zorgden zo voor de derde neutralisatie, en dat nog voor we halfweg waren.

Stienes Longin koos bewust voor een alternatieve strategie. Hij maakte een pitstop tijdens de eerste Safety Car-periode, en leek op weg naar een nieuw succes aan het stuur van de zichtbaar erg efficiënte BMW M3 E46 #163. Zijn voorsprong op de BMW #17 de Huygens en Vandenabeele bedroeg goed vijftig seconden, maar die voorgift werd bijna helemaal tenietgedaan door een nieuwe tussenkomst van de Safety Car. Het team waagde dezelfde gok als in het wedstrijdbegin… maar door problemen met de versnellingsbak bleef de BMW langer in de pits staan! Geen derde opeenvolgende zege dus voor de zoon van Bert Longin en zijn collega Thomas Piessens, die zich moesten tevreden stellen met een ereplaats…

De #163 werd dus teruggeslagen. Johan Huygens en Vincent Vandenabeele aarzelden vervolgens niet om de #17 bovenaan het klassement te plaatsen, zonder daarbij de minste fout te maken. De groen-witte bolide domineerde het einde van het seizoen 2013 in D3 en kwam afgelopen weekend dus weer op kruissnelheid. De winnaars deden beter dan de M3 E46 #64 van Koen De Wit, die zijn glimlach terugvond, nadat hij in het slot de maat had genomen van de M3 E36 #142 van de metronomen John en Grégory Rasse. Ook Benoît Navez en Geert Verwimp (M3 E46 #714) presteerden weer naar behoren en flirtten met het podium. Ze eindigden voor Piet Dobbelaere en Kenzi Qvick (M3 E36 #131), die ook goed in het ritme zaten… De BMW #163 van Longin Jr. en Piessens tikte tot slot aan tussen de BMW #75 (Frère-Heck) en #76 (Blaise-Esch)…

In Divisie 1 waren de bloemen opnieuw voor Benoît en François Semoulin (Clio #25), die bijna de hele wedstrijd domineerden. Hun hegemonie kon in het gedrang komen door de BMW 320is van Vincent Despriet en Yves Van Colen, die weliswaar helemaal achteraan moest starten na een breuk van de versnellingsbak tijdens de trainingen. Het podium was in zicht, maar toen gaf plots de motor de geest… De Clio hadden alle troeven in handen om het volledige podium op te eisen, maar de #18 van Paul Lejeune en Grégory Paisse kende uiteindelijk een euvel aan de motor en zag het einde niet. De Clio #297 de Wiebe Wijtjes en Steve Vanbellingen reed naar de zilveren medaille, ondanks een probleem met het zitje tijdens de pitstop. De onverwachte Vauxhall Astra Coupé van Guy Katsers en Michel Plennevaux, van wie de mecaniciens een groot deel van de nacht in de weer waren na een moeilijke trainingssessie, maakte het podium rond.

De Nederlander Ragnar Van der Heijden, die een thuiswedstrijd speelde samen met de Luxemburger Patrick Dubois, strandde aan de voet van het podium in D1 en in Klasse D op zijn erg ‘oranje’ Honda S2000, terwijl een andere Honda, de Civic 2 liter van Patrice Lacroix, mooi naar een top 5 reed, voor de Renault Clio van Van Riet-Cartenian (#117), Car-De Robiano-Cools (#59), Charlier-Dupont-Zahnen (#28), Buffet-Buffet (#32) en De Latre du Bosqueau-Seebach-Van Marsenille (#65). We noteren ook de vijftiende plaats voor de ‘Rookie Car’ van de BGDC, de Suzuki Baleno van de jonge wolven Navric De Laet, Filipe Teixeira-Vieira en Martin Businaro…

De leiders in de Klasse E van Divisie 1 volgden elkaar op, maar op het einde van de rit behaalde de BMW 325i #90 van Boeykens en Wastiels een nieuwe overwinning, dankzij een uitstekende efficiëntie in de slotfase, ook al bedroeg de voorsprong op de M3 #077 van Clermont-Deridder-Grysouille niet meer dan veertien seconden na 180 minuten actie. Tweede deelname dit seizoen en meteen ook tweede podium in de klasse voor de Nissan 200 SX-R van Lannaux, Huybrechts en Niclot, die op zijn beurt de beste van de BMW 325i Clubsport Trophy voorafging. Lorenzo Donniacuo en Thierry De Zan schitterden opnieuw op strategisch vlak, door hun geplande pitstops te verschuiven, om uiteindelijk te zegevieren voor Bernard Claes en Samuel Lay, van wie de opmars indrukwekkend was. We apprecieerden evenzeer het eerste podium van een andere rookie, Vincent Convents, de zoon van Davy, die de top 3 van de Clubsport Trophy rond maakte in het gezelschap van zijn vader en Olivier Hermans. Een andere jonge belofte, Guillian Reyniers, geassocieerd met Alain Feraille, miste net het podium in deze spectaculaire wedstrijd in de wedstrijd…

In Klasse C (1600 cc) viel tot slot de totale dominantie van de Honda Civic #48 van Maxime Pasture en Rémy Van Warbeck op, die bovendien bijgestaan werden door een zekere Stéphane Lémeret. De zwarte Japanner bleef constant aan het commando, en tikte als eerste aan voor de Suzuki Swift van Peeters, Van Belle en Chapel enerzijds, en De Saeger, Frans en Brekpot anderzijds.

Het is officieel, de BGDC 2014 begint nu aan de tweede helft van het seizoen. Na goed twee maanden zomervakantie, vinden we de bolides terug op het circuit van Mettet in september. En ook daar, dat staat nu al vast, krijgen we een volle startgrid…

BGDC press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 17 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons