Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing FSA Racing Team
In de namiddag nam Vincent een topstart en veroverde al snel de kop van het peleton. Even moesten we de leiding uit handen geven aan Longin maar de kloof werd steeds kleiner en uiteindelijk kon die volledig worden weggewerkt. Op die manier namen we weer onze favoriete positie in: de eerste! Zelfs een pitstop kon hier niets aan veranderen, zo stevig was onze leidersplaats.
Toen Johan het stuur overnam vergrootte onze voorsprong nog. Het leek erop dat dit niet meer kon mislopen en we onze eerste overwinning zouden binnenhalen... Een voorzichtig gevoel van blijdschap overmande ons tot die ene kleine onoplettendheid roet in het eten kwam strooien: Na de tweede pitstop reed Johan iets te snel in de pitstraat met een strafronde tot gevolg. Door deze twijfelachtige sanctie verloren we onze leidersplaats en zakten we weg naar de vierde positie. We waren meteen op achtervolgen aangewezen. De jacht was open...
Op zo’n tien minuten voor het einde kwam de wagen nog binnen voor een bandenwissel ten gevolge van een ‘flatspot’ en op dat ogenblik, alsof de racegoden zich persoonlijk in het gevecht kwamen mengen, begon het opeens pijpenstelen te regenen en werden meteen regenbanden geplaatst. Even leek het alsof het geluk aan onze kant stond want wij waren de eerste met regenbanden en het verschil in rondetijden was plots enorm maar helaas... zóveel geluk was ons niet gegund... De weergoden wonnen het van onze teerbeminde racegoden en na enkele minuten werd het droog. De zon kwam tevoorschijn en onze kansen smolten als sneeuw. In de allerlaatste ronde konden we alsnog Devocht inhalen en zo claimden we toch nog een plaatsje op het podium. Helaas niet die waar we op gerekend en gehoopt hadden. De eerste plaats ging naar Longin/Piessens, de tweede naar Rasse/Rasse waarvoor onze oprechte felicitaties.
Het gevoel na de race was dubbel: enerzijds waren we tevreden met het feit dat we niet op onze waarde geklopt waren en een overwinning dus weldegelijk kan maar anderzijds was de ontgoocheling ontzettend groot. Onze fout was menselijk maar de strafmaat was dat, naar onze mening, niet. Bovendien werd deze niet consequent toegepast en dit maakt het verdict nog moeilijker verteerbaar. FSA laat echter niet gauw het kopje hangen en kijkt al terug uit naar de volgende veldslag. Dit keer zoeken we het heil bij onze noorderburen in Zandvoort (14/15 juni).
FSA Racing press
Tweet