van der Horst

Trophée des Fagnes: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Nog viermaal slapen! Komende zaterdag start met de Trophée des Fagnes de jaargang 2014 van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) en we mogen ons tussen 14u40 en 18u00 aan een echt vuurwerk verwachten! Op het ogenblik dat u dit officieel bericht leest, staan er meer dan… 80 wagens op de deelnemerslijst. Uiteraard, zoals wel vaker in autosportcompetities, zal er hier of daar nog een forfait te betreuren zijn, maar laten we eerlijk zijn, de BGDC telt meer wagens dan alle andere series samen. Het is het gevolg van een sportief beleid dat gebaseerd is op toegankelijkheid, openheid en een gezellige sfeer. Het is enorm belangrijk dat een competitie op circuit voorbehouden aan amateurs, gentlemen drivers en andere jonge kerels uit de karting een aantal essentiële zaken niet vergeet: het plezier voor de rijders, maar ook voor de teamleden waardoor niemand zin heeft om andere oorden op te zoeken.
Op de mooiste omloop van de wereld, zullen de bolides van de Division 3 heel sterk uit de hoek komen en de voorste gelederen van het algemene klassement innemen. De topper van vorig seizoen, de BMW M3 E46 #17 van Huygens-Vandenabeele is zonder meer één van de favorieten, maar de concurrentie van de andere Beierse wagens zoals die van Sluys-Petroons (#8), Verwimp-Navez (#46), De Wit (#64), Heck-Frère (#75), Blaise-Pinckers-Esch-Vandenabeele (#76), Mathay-Van Doorslaer (#124), Pirot-Pirot (#141), Rasse-Rasse (#142) zal stevig zijn en dat belooft!
 
In Division 1 zijn de meest in het oog springende deelnemers meestal die van de klasse D (2 liter). Tony Kevers en Grégory Paisse hebben hun snelle VW Golf II op stal gezet en ingeruild voor een Seat Toledo, een langverwachte wagen die in de aanvangsfase nog wat afstelwerk zal vergen. Dat zal uiteraard in de kaart spelen van de hele lijst Renault Clio II en III, waarbij de meest opvallende deelnemers zijn: Divoy-Asnong (#10), Jeukenne-Goffard-Schmetz (#12), Lejeune (#18), Semoulin-Semoulin (#25), Van Bael-Verbesselt (#36), Crabbe-Servranckx-Belien (#41), Simon-Car (#59), Van Marsenille-Vannerum-Seebach (#65), Morlet-Brugma (#86), Brugmans-Bourdouch (#108), Van Riet-Kartenian (#117), Wijtzes (#297) en andere. We hebben dus een mix van trouwe deelnemers, mensen die terugkomen en een aantal nieuwkomers, van diverse horizonten.
 
Nog in de klasse D, zien we de Honda Integra #13 van Langer-Palm-Colaux, heel wat MINI Cooper S (waaronder die van Patrice Lacroix - #15), de Honda Civic van Bastien-Bosteels (#27), de BMW 320is van Despriet-Van Colen (#29), de Mazda RX-8 van Houten-Debroux (#111), de Renault Mégane van Clarysse-Lorquet (#222), de Honda S2000 van Dubois-Van der Heijden (#302) en Van Houtte (#67), de Peugeot 306 van Massin-Léonard (#306) en de Vauxhall Astra Coupé van Katsers-Plennevaux (#777). Voegen we hier nog aan toe de Suzuki Baleno van het ‘Junior Team BGDC’, die zaterdag wordt toevertrouwd aan Filipe Teixeira Vieira, Kevin Vandenhoek en Navric De Laet, alle drie uit de hobbykarting.
 
Zoals we dat gewoon zijn, vinden we in de klasse E van de D1 de diverse BMW 325i Clubsport Trophy, met ditmaal niet minder dan 12 wagens, voor Hermans, Convents, Vandierendonck, Valentino, Bendib, Werckx, De Neef, Feraille, Van der Horst, Schier, Donniacuo, De Zan en heel wat andere. De Duitse berlines nemen het op tegen andere BMW, voor Bolle de Bal-Bolle de Bal (325i #40), Spigeleer-Deridder-Clermont-Grysouille (M3 #077), Fastres-De Latre du Bosqueau (M3 #87), Boeykens-Wastiels (325i #90), De Vocht-Van Loo (325i #99), Dierckx-Laureyns-Jaspers (M3 #157), maar ook de mooie Porsche Boxster van Licops-Paque (#44) of de snelle Nissan 200 SX-R van Lannaux-Huybrechts (#200).
 
Rest er ons de klasse C, voorbehouden aan de 1600cc. De Honda Civic lijken de favorieten, maar is dat zo? Van Billoen-Van Damme (#5), Thiroux-Heinen-Gillion (#26) en Van Warbeck-Pasture (#48) hopen het, maar dan moeten ze afrekenen met de Citroën AX van Princen-Princen-Peeters-Peeters (#333), de VW Golf III van Van den Abelle (#33) en de Suzuki Swift van Franken-Franken-Dewalque-Dewalque (#47) en Breckpot-De Saeger-Frans (#95). Verder zien we nog enkele Guests aan het stuur van een Lotus (Close en Pecoraro), Renault, BMW en Ford.  
 
Zaterdag 5 april staat er op de omloop van Francorchamps dus echt wel sport op de agenda, met ’s morgens 30 minuten kwalificaties en vervolgens 200 minuten wedstrijd in de namiddag. See you in Spa!

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 2 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons