van der Horst

BGDC: Voorbeschouwing van de organisatoren op het seizoen 2016

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De weken gaan voorbij en zo komen we dichter bij de aftrap van het seizoen 2016 op circuit. De Belgian Gentlemen Drivers Club (BGDC) doet dat op het mooiste circuit van de wereld, Spa-Francorchamps, tijdens de Trophée des Fagnes, die plaats vinden in het eerste weekend van april. Een vernieuwd team van de BGDC bereidt alles tot in de puntjes voor en eens te meer zullen weer meer dan 60 wagens de beide races van de openingsmeeting aanvatten. De eerste wedstrijd dat weekend is een lange op zaterdagnamiddag en de tweede is een kortere race op zondagochtend. “Het is een première ons opgelegd door de timing van het weekend”, legt Patrick Van Billoen uit. “De deelnemers van de BGDC rijden een wedstrijd van 90 minuten op zaterdag en sprinten dan 40 minuten lang op zondagochtend. Sprint zit op zich niet in de genen van onze serie, maar is het een uitzondering in ons seizoen. Overigens zal de uitslag van de wedstrijd de som van de uitslagen van beide wedstrijden zijn.”
  • Prospeed Competition
Dat gezegd, zo komen we naadloos bij de andere nieuwigheden van de BGDC 2016. Stilstand is immers achteruitgang.

“Zowel in de Division 1 als de Division 2, zullen de punten tellen in het algemene klassement en de klasse”, vertelt Raphaël van der Straten. “De punten in de klasse wordt gewogen in functie van het aantal deelnemers aan de start in iedere categorie, zoals we dat zien in VLN. Een nieuwe klasse maakt ook zijn opwachting, de A16T met benzinewagens die een motorinhoud van 1501 tot 1650cc hebben en tevens een turbo onder de motorkap hebben steken (Peugeot RCZ, Mini Cooper S, Ford Fiesta…). Vermelden we nog dat op het einde van het seizoen, de twee slechtste mancheresultaten jokers worden, die in mindering kunnen gebracht worden. De meetings van Dijon en Le Vigeant, in Frankrijk, tellen dubbel met punten na Race 1 en dan een gecumuleerd resultaat na de races 1 en 2.

Om volledig te zijn, vermelden we nog dat iedere manche, de eerste drie wagens van de Divisions 1 en 2 een tijdshandicap krijgen van respectievelijk 20, 10 en 5 seconden die ze uitzitten tijdens de verplichte pitstop, op zich al 3 minuten, in de voorziene zone van ieder circuit.

Dat belooft!
Terwijl de deelname-aanvragen voor het seizoen en per race verder binnenstromen, krijgen we ook stilaan een beeld van wie in aanmerking zal komen voor de zege in de algemene stand, in de Divisions en in de Klassen en dat vanaf de Trophée des Fagnes.

De lijst is verre van volledig en bevat ook al een aantal verrassingen. In de nieuwe klasse A16T van de D1, zien we een handvol Peugeot RCZ met de #32 van de familie Buffet, de #188 van Heinen-Hayot, naast een wagen uit Dijon, ex-TTE, waarvan we de teamsamenstelling nog niet kennen. In de clan SemSpeed van de familie Semoulin, verwachten we 2 à 3 RCZ, die de startnummers #1, #2 en #3 meekrijgen en ook daar mogen we de namen kortelings verwachten.

In de Klasse B, de nieuwe naam van de categorie ‘2 liter’, zien we Tony Kevers met zijn zoon Pascal in een Seat Toledo ex-ETCC. Uiteraard komt de tegenstand van een groep Renault Clio met onder meer: de #10 van Divoy-Asnong, de #28 van Charlier, de #37 van Deger-Borner, de #62 van Braun-Braekevelt, de #110 van Debroux-Dewalheyns, de #81 van de nieuwelingen Leroy-Delencre, de #108 van Bourdouch-Brugmans, de #503 van Jeukenne-Frère, de #510 van Kimplaire... Verder is er een meute Honda Civic met de #6 van Van Billoen-De Laet, de #47 van Franken en de #48 van Thiroux-Gillion. Vergeet ook niet de eeuwige Vauxhall Astra #777 van Katsters-Ménage, de BMW 320i van Vincent Despriet en de #55 van Naniot-Deridder.  

De klasse D van de Division 1 staat voor de bolides +2,5 liter met de BMW 325i Clubsport Trophy die er bij het begin van de competitie bij zijn, naast een BMW E36 voor Fava, een E30 voor Claeys en de Porsche Boxster van Beeckman. Er is ook de Klasse A voor wagens van 1600cc, waar we nu al weten dat we de volgende raceauto’s zien: de Honda Civic #46 van Hanoulle-De Rijke-Dubois en de Toyota Yaris #741 van Van Damme-Verralleweck, met een 1300cc onder de motorkap.  

Zoals de traditie in de BGDC het wil, is de Division 2 (ex-D3) voorbehouden aan vooral, maar niet alleen, de BMW M3 E36 en de BMW M3 E46! De Klasse E is de thuisbasis voor wagens met een cilinderinhoud tussen 2,5 tot 3,0 liter, en dus zien we er ook de VW Golf #25 van Van den Berge, en de startnummers #75 en #76 waarin we vorig jaar vooral Spaanse rijders zagen. Ook zien we weer de BMW 120d van Van den Hove.

In de  Klasse F (+ 3 liter), zet Johan Huygens het BMW-avontuur met de #17 verder, net als Koen De Wit, die met de #64 titelverdediger is. De Compact #444 van Verbeke-Smets is ook aangekondigd, net als de E36 #555 van Van Mechelen en de Z3 M #888 van Kluyskens-Delandsheere-Vadekerkhove, die hun comeback maken. In deze Division 2 zien we ook nieuwigheden, zoals de Lotus Exige van Pecoraro, een identiek model met de #177 van Colaux-Palm, de Renault 21 Turbo #121 van Daneels, maar ook Lannaux en Niclot, die in het begin van het seizoen met een nieuwe wagen rijden, in afwachting van de Nissan 200 SX-R. In ieder geval zal de strijd intens zijn!

De wagens die geen plek vinden in de twee Divisions van de BGDC 2016, zien we in de Klasse G en dus is enig exotisme hier niet vreemd. Zo zien we in Francorchamps de Lisa, een wagen met een buizenchassis waarin twee Franse rijders het stuur delen, maar de wagen komt uit Luik!

U had het begrepen, de BGDC 2016 kondigt zich goed aan. De technische en sportieve reglementen zijn beschikbaar in de beide landstalen en dus zijn we nu klaar voor het openingsweekend in april!
 
BGDC 2016 / Divisions & Klassen:
Division 1
Klasse A: minder dan 1600cc
Klasse B: van 1601 tot 2000cc
Klasse A16T: turbomotoren (benzine) van 1501 tot 1650cc (Ongecorrigeerde cilinderinhoud)
Klasse D: van 2001 tot 2500cc       
Division 2
Klasse E: van 2501 tot 3000cc
Klasse F: van 3001 tot 3500cc  
 
BGDC 2016 / de kalender:
02-03 april: Trophée des Fagnes - Francorchamps
17 april: Zolder, 1 x 150’
30 april & 1 mei: Trophée de Bourgogne - Dijon, 1 x 90 + 1 x 150’
29 mei: Trophée de la Mer du Nord - Zandvoort, 1 x 180’
01 & 02 juli: Syntix Super Prix - Zolder, 1 x 125’
17-18 september: Grand Prix du Val de Vienne - Le Vigeant (1 x 90’ & 1 x 120’)
16 oktober: 24 Heures 2CV – Francorchamps, 1 x 180’

BGDC Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 9 maart 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons