Nürburgring: Van Beurden en Qvick opnieuw primus - Moortgat en Smeets pakken resterende titels
De pole was telkens voor Philip Van Beurden die als gastrijder geen punten pakte, maar na zijn dubbele zege in Zolder opnieuw bewees dat hij momenteel de snelste man op de piste was. Tijdens de eerste wedstrijd moest uittredend kampioen Moortgat wel de beide Porsches voor zich dulden gezien hij moeilijk de banden op temperatuur kreeg. Hij kon zich wel nadien voorbij Michiels wringen en ging op zoek naar de leider. Hij klokte de snelste wedstrjdronde maar strandde tenslotte op enkele seconden van Van Beurden. Maar hij won wel de Klasse 4 en pakte dus een kleine voorsprong in het kampioenschap op Michiels.
Moortgat won ook de tweede manche in Klasse 4, maar ditmaal bouwde hij een veiligheidsmarge in. Gastrijders Simon en Van Beurden domineerden de race voor Moortgat en Michiels waardoor Moortgat de titel pakte. Nog te melden was de knappe derde chrono van Geert Dierckx in diens BMW M3, maar een vastgelopen wiellager zette hem buiten strijd. Ook Tom Laureyns moest in de tweede manche het strijdperk verlaten met een opgeblazen krachtbron.
Luc Moortgat: “Ik wou de eerste wedstrijd in duel met Van Beurden, maar ik kwam van iets te ver terug en strandde op drie seconden. Gezien het feit dat ik hierdoor wel de wedstrijd won in Klasse 4 en Patrick Michiels tweede werd, was de titel nog zeker niet binnen. Tijdens de tweede wedstrijd heb ik wat veiligheid ingebouwd en ik eindigde derde na de Porsches van Simon en Van Beurden, maar voor Michiels en zodoende was de titel binnen.”
Patric Michiels: “Luc is de verdiende kampioen, maar het is uiteraard leuk dat het kampioenschap pas in de laatste wedstrijd beslecht wordt. Ik moest het circuit nog ontdekken en ik kwam wat power te kort om een ernstige bedreiging te vormen. De tweede race van het weekend werd ik eerst aangetikt door de Porsche van Simon en nadien brutaal van de weg gemaaid door de BMW van Bakker in een zeer snelle situatie. Ik kon mijn weg verder zetten en werd nog tweede in de Klasse na Moortgat, maar voor hetzelfde geld was ik enkele malen over de kop gegaan”.
Bij de Historics was er nog één titel te verdelen in Klasse 3. Erik Qvick draaide op een natte piste een indrukwekkende chrono met de Opel Kadett van VR Racing en was bijna acht seconden sneller dan de Porsche van Jan Van Elderen. Qvick deelde de Opel met Dirk Van Rompuy omdat de tweede wagen van het team te koop staat. Ook tijdens de wedstrijd zelf stond geen maat op Qvick die op een natte omloop 37 seconden van de concurrentie weg reed.
Bert Smeets beleefde een bangelijk moment toen hij tijdens de start in de vangrails schoof. Hij kon zijn weg verder zetten en via winst in zijn Groep verzamelde hij genoeg punten om zijn titel veilig te stellen. Zijn voornaamste concurrent in de titelstrijd, Freddy Van Sprundel, sukkelde met de koppeling en kon geen vuist maken.
Tijdens de start van de tweede manche spurtten de beide Amerikaanse krachtpatsers van Smeets en Schippers weg en alleen Jan Van Elderen was in staat om na enkele ronden de leiding te rijden. Kersvers kampioen Bert Smeets maakte het Van Elderen bijzonder moeilijk en strandde uiteindelijk op een seconde van de Porsche. Jan Schippers werd derde en pakte zodoende de tweede plaats in de eindstand van Klasse 3. Een 1-2 dus voor HARD Racing. Rosenhart reed in de Mustang een knappe race en werd vierde voor de Porsche van Ceyssens die maar net de meerdere bleef van Dirk Van Rompuy in de Opel Kadett. Deze bleef op zijn beurt de snellere van de Lotussen van François en Poulet.
Naast de kampioenen Van Elderen, Cryns en Smeets in de Klasse 1,2 & 3 viel nu ook definitief het doek over de titels in de respectievelijke Groepen met Bailby (Alfa Romeo 1A), François (Lotus Elan 1B), Geebelen (Porsche 1C), Van Elderen (Porsche 1E), Farrow (Alfa Romeo 2B), Van Damme (Opel Kadett 2C), Cryns (Porsche 2D), Frans (Camaro 2 E), Dielen (Austin Healey 3A), Martens (MG 3B), Van Haelst (Mazda 3C) en Smeets (Dodge 3D).
Volledige uitslagen en tussenstanden kan u zoals steeds terugvinden op de website van Bravo Racing, www.bravoracing.be.
Foto's: Bravo Racing
Tweet