van der Horst

Essay: Nabeschouwing Pauwels Motorsport

Op het Circuit des Ducs in Essay (Frankrijk) werd afgelopen weekend de vierde manche voor het BK rallycross verreden. Koen stond er opnieuw aan de start met de vertrouwde rode Ford Focus MK2 Supercar. Deze wedstrijd werd tevens gecombineerd met de eerste wedstrijd voor het Frans Rallycross kampioenschap en de tweede manche voor de Rallycross Challenge Europe. Wat niet minder dan rond de 110 piloten aan de start bracht in de verschillende categorieën.
  • VR Racing
De trainingen op zaterdag verliepen zonder enige problemen maar gaven nog niet de verhoopte ronde tijden. Het weekend was echter nog lang en tijdens de kwalificatie heats moest het uiteindelijk gebeuren. Bij de start van de eerste heat welke ook verreden werd op zaterdag gingen de hemelsluizen helemaal open en viel de regen met bakken uit de lucht. Hierdoor werd het onverhard herschapen in een ware modderpoel. Koen stond voor deze heat samen met Teurlings, Schomaker, Lemoine en Gallais aan de start. Maar bij de start begon de motor plots nukkig te doen. Onze man uit Leopoldsburg pakte toch de kopstart en wist dankzij zijn strakke rijstijl ook zijn reeks te winnen. In de paddock bleek dat de motor nog maar op 3 cilinders draaide door een defecte bougie. Ondanks dit voorval wist Koen toch een bijzonder knappe 2de tijd algemeen op de tabellen te zetten en dit op slechts 0,06sec achter Patrick Van Mechelen. De tweede heat op zondag morgen leverde een 4de tijd algemeen op na een reeks met Jean-Luc Pailler en Jérome Grosset-Janin. Koen maakte alweer een knappe kopstart maar door een klein foutje bij het nemen van de jokerlap waarbij 1 à 2sec verloren gingen werd er als derde gefinisht. Met reeds een 2de en 4de tijd was de Ford garage houder zo goed als zeker van de A-finale, waardoor hij bij de start van de derde heat geen enkel risico nam en als 2de aansloot achter Van Mechelen en voor Heu. Koen wist zijn 2de positie te behouden en opnieuw een schitterende 2de tijd algemeen te realiseren.

Met tweemaal een 2de tijd stond Koen op de 2de start positie voor de A-finale. Langs hem stond Van Mechelen op de polepositie en aan de andere kant Jean-Luc Pailler, deze moest voor aanvang van de finale verstek geven met een motor probleem. Tot waarschijnlijk ieders verbazing stonden er dus twee Belgen op 1 en 2 voor de finale. Op de tweede startrij vonden we Grosset-Janin en Heu terug en rij drie was voor Koutny, Kuypers en Knapick. Met een kanonstart nam onze man uit Leopoldsburg de leiding en wist deze dankzij zijn constante snelheid, zuivere rijstijl en juiste jokerstrategie te behouden en niet meer af te staan tot aan de finishvlag. De bloedstollende finale van maar liefst 7 ronden leverde een knappe strijd op wat best gesmaakt werd door het talrijk opgekomen publiek. Deze overwinning is meteen ook de eerste voor het Pauwels Motorsport team na de terugkeer bij de Supercars ik het BK rallycross.

Koen Pauwels: "Het was een leuke en spannende race met een kwalitatief en kwantitatief deelnemersveld. De sfeer hier in Frankrijk is altijd in orde en het Franse kampioenschap staat bekend om zijn hoge niveau. Nu werd deze wedstrijd dan nog gecombineerd aan de 2 de wedstrijd voor de Rallycross Challenge Europe wat piloten over heel Europa naar Essay deed afzakken. Als je dan op het einde van de dag de grote finale van de Supercars op je naam weet te zetten dan is dit super. De wagen verkeerd in topvorm en het hele team leverde een perfecte prestatie door een goede jokerstrategie uit te werken, en met een bliksemstart dankzij de goede Avon banden was het enkel het hoofd 7 ronden lang koel houden".

Volgend weekend staat de volgende rallycross wedstrijd al op de agenda voor onze man uit Leopoldsburg. Dan zal hij aan de start komen van de derde wedstrijd voor het RallycrossRX kampioenschap met de Ford Fiesta MK7 RWD in de Touringcar categorie. Dit op de prachtige omloop in Nyirad – Hongarije. Koen hoop er alvast zijn 2de plaats van in Portugal te bevestigen en opnieuw mee te strijden voor de overwinning.

Pauwels Motorsport Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Rallycross Challenge op donderdag 23 mei 2013.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons