van der Horst

Persvoorstelling Gilles Magnus & Ugo de Wilde

Gilles Magnus - Ugo de Wilde
Gilles Magnus - Ugo de Wilde
Op donderdagavond werd in de mooie infrastructuur van Magnus kwaliteitswijnen in Kontich een dubbele persvoorstelling gedaan met twee monoplace piloten die met Renault België-Luxemburg over gemeenschappelijke ondersteuning genieten. Enerzijds de 17-jarige Gilles Magnus, regerend FFSA kampioen F4 die de Formule Renault 2.0 NEC aansnijdt en anderzijds de 14-jarige Ugo de Wilde, net uit de karting en klaar voor de F4 als jongste monoplace piloot ter wereld in 2017. Eén ding hebben ze alvast gemeen; ze willen in de voetsporen treden van Stoffel Vandoorne.
Gilles Magnus: “Het FR2.0 NEC kampioenschap winnen en dan richting de Eurocup in 2018”

Karl Schuybroek: Directeur Communicatie van Renault België-Luxemburg
Karl Schuybroek: Directeur Communicatie van Renault België-Luxemburg
Youngster Gilles Magnus werd Frans kampioen F4 in 2016 en Gilles maakt zich nu op voor een volgende uitdaging op: de Formula Renault Northern European Cup (NEC). De FRenault heeft hij in ieder geval onder de knie. Hij kon afgelopen seizoen reeds een wedstrijd rijden binnen de VdV Serie en testte reeds in Estoril, Monza, Mugello en Francorchamps. Het verschil is vrij groot, want in Spa is een FRenault 2.0 goed 13 seconden sneller dan een F4.




Gilles komt uit voor het Franse R-ACE GP, het team waar onze landgenoot Max Defourny onderdak vond in de Eurocup. Zij hebben heel wat ervaring, zijn uiterst professioneel en kennen hun wagen zeer goed.

Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
Teamgenoten worden de ex-fabrieksrijder van Tony Kart, Charles Milesi, de Fransman Théo Coicaud en de Amerikaan Michael Benyahia, rijders die afgelopen seizoen in de FFSA Academy achter de Antwerpenaar eindigden.





Gilles Magnus
Gilles Magnus
“Het doel is uiteraard om te winnen”, aldus de snelle jongeling.  “We starten laat aan het kampioenschap, in juni in Monza. We kennen dus de concurrentie nog niet echt. Sowieso zal het niveau erg hoog zijn, want we krijgen meermaals het gezelschap van rijders uit de Eurocup, onder meer tijdens de Belgische manche in Francorchamps eind september in het kader van de European Le Mans Series. De rijders van de Eurocup rijden buiten kampioenschap en mengen zich dus niet in onze titelstrijd. De FR2.0 heeft maar vijf manches en dus zal ik ook een race van de VdeV in Le Castellet rijden en ook een wedstrijd Eurocup waarvoor ik een Wild Card heb, is niet uitgesloten. De NEC FR2.0 is dan ook de perfecte voorbereiding voor de Eurocup.”




Ugo de Wilde: “Ik kijk echt uit naar de start!”

Ugo de Wilde
Ugo de Wilde
Op zijn 14de en iets minder dan vijf maanden zal Ugo de Wilde op 16 april in Nogaro de jongste eenzitterrijder ter wereld worden voor het autosportjaar 2017. Hij wil uiteraard in de voetsporen treden van Stoffel Vandoorne, zelf kampioen in de F4 FFSA Academy in 2010, maar de ex-karter houdt beide voeten stevig op de grond. Hij begint aan zijn seizoen vooral om te leren.

Tot hiertoe verteert de piepjonge Franstalige Belg de overstap van karting naar de F4 goed. Hij werd hierbij begeleid door Rudolphe Koentges.  Op dit moment heeft Ugo reeds zes testdagen achter de rug in de F4. Tijdens de enige collectieve test van de Academy in Le Mans zat hij regelmatig in de top 10 en eindigde hij op zeven tienden van de snelste tijd van Antoine Hubert (ex-winnaar in 2013 en vandaag met ART in GP3) en de tweedejaars Hugo Chevallier.

Momenteel is het voor Ugo uiteraard aanpassen geblazen na jaren in karting.  

Ugo de Wilde: “De eerste maal een bocht aan 200 km/u nemen, deed me iets. Vandaag is dat al anders en let ik er niet meer op. De snelheid waarmee je de bochten aansnijdt, is dus uiterst belangrijk. Ook de zichtbaarheid in een eenzitter is totaal anders en minder goed dan in karting. Het spierwerk is echt anders, de armen en de nek moeten steviger zijn vanwege de hogere G-krachten. Ik heb behoorlijk wat getraind tijdens de wintermaanden. Ik heb de kans gehad om een stage te doorlopen in Italië, met Beppe Sebastiani, de patron van Shape Driver, het bedrijf dat zich bezighoudt met de rijders van Haas GP, Esteban Guttierrez en Kamui Kobayashi of de piloten van Toyota in het WEC”.
Inzake school beschikt hij over een topsportstatuut, wat hem toelaat om een aantal dagen per jaar afwezig te zijn. Het College in Don Bosco van Woluwé had Jacky Ickx,  Thierry Boutsen en Didier De Radigues als leerling.

Ugo begint er vroeger aan dan zijn kameraad Gilles. De maidentrip is tijdens het paasweekend in Nogaro.

Ugo de Wilde
Ugo de Wilde
“Ik tel echt af, maar Nogaro ligt me niet echt”, gaat Ugo verder. “De muren en de rails staan voor een debutant erg dichtbij. Ik zal sowieso kilometers tekort hebben. Ik zou graag binnen de seconde blijven van de snelste tijden,  veel ervaring opdoen en de drie races uitrijden zonder schade. Dit jaar zijn er zes rijders die voor een tweede seizoen aantreden en dus meer ervaring hebben. Het verschil kan dus groot zijn op omlopen die ik nog niet ken, zoals Monza, Pau, Le Castellet of zelfs Francorchamps. We hebben amper een halfuur vrije training, het zal dus niet evident zijn om meteen in het ritme te zitten. Bovendien zijn de private testen op die omlopen vanaf 1 april verboden. Ik ga dus oefenen op de simulator iPerformance Racing van Wolfgang Reip. Ik klaag niet, want het feit dat ik hier sta, is op zich een overwinning, mede dankzij mijn partners en de familie”.

Foto's: Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 31 maart 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons