van der Horst

Paul Ricard: Nabeschouwing ProSpeed Competition

De derde wedstrijd van de Blancpain Endurance Series, op de zonovergoten omloop van Paul Ricard in het zuiden van Frankrijk, bracht geen loon naar werken voor het team van ProSpeed Competition en de rijders Marc Hennerici (GER), Xavier Maassen (NDL) en Maxime Soulet (BEL), aan het stuur van de Porsche 911 GT3-R in de kleuren van Alcra Flash-MoWeKo-CMF-Spike Communications. Na een start in de eerste helft van het meer dan 60 wagens tellende deelnemersveld, zorgde een race-incident voor tijdverlies op de piste, met als bijkomend gevolg een lekke band. Vanaf de laatste plaats in het klassement vochten de drie Porsche rijders terug, om na drie uur racen uiteindelijk als 14de algemeen en 12de in de Pro-categorie over de meet te komen. Een sterke wedstrijd en opnieuw is ProSpeed Competition de beste vertegenwoordiger van Porsche.
  • Skylimit Events
In het verleden waren uithoudingsraces, wedstrijden waar een gering tijdverlies nog ruimschoots goed te maken was. Zelfs een start van op de laatste plaats, kon op de eindmeet nog in een zege omgezet worden. Vandaag zijn de langere competities, met wagens die allemaal aan elkaar gewaagd zijn, eigenlijk verworden tot sprints van de eerste tot de laatste meter. Er is geen sprake meer van een afwachtende houding of berekend rijden, neen het tempo is dat van een spurt. Rechtstreeks gevolg van deze ontwikkeling is dat het minste oponthoud cash betaald wordt, of het nu gaat om een incident op de piste of een ander tijdverlies. Dat ondervond ook het Belgische ProSpeed Competition in Paul Ricard. De startende rijder Xavier Maassen raakte in de aanvangsfase van de race in een aanrijding betrokken en moest als rechtstreeks gevolg ervan met een lekke band vroegtijdig de pitlane opzoeken.

Xavier Maassen (NDL – Rijder - Porsche 911 GT3-R #75 - Pro Cup)
“Als laatste de piste weer opkomen, zorgt niet voor een goed gevoelen. Het incident zelf is het gevolg van een samengaan van meer ervaren rijders, uit onze Pro-categorie, met de gentlemen drivers. Misverstanden behoren tot de mogelijkheden en daarvan werd ik dus het slachtoffer. Vervolgens diende ik met een lekke band de piste op te zoeken en verloren we dus nog meer tijd. Vervolgens doe je wat het team en de partners van je verwachten: niet opgeven en weer aanvallen. Ik kon de wagen weer naar de top 30 rijden en gaf het stuur van de Porsche 911 vervolgens over aan mijn teamgenoten. Ook zij hebben de
opmars verder gezet.”

Rudi Penders (ProSpeed Competition Team Principal)
“De rijders hebben zeer goed gereageerd, na het incident en het hoofd koel gehouden. We hebben ons klassement behoorlijk kunnen verbeteren. Ook het prima werk van het technische team viel me op, wat maakt dat we het beste kunnen verhopen voor Spa en de 24-uursrace daar, alhoewel ik daar gezien de huidige verhoudingen in GT3 toch een kanttekening wil bij maken. De Porsche 911 is, zelfs op een omloop die de wagen bijzonder zou moeten liggen, niet bij machte om helemaal vooraan mee te draaien. Ja, wij
reden een mooie inhaalrace, maar ook zonder het tijdverlies was voor de zege vechten moeilijk. Ik heb er vertrouwen in dat die verhoudingen in Spa beter zullen zijn.”

ProSpeed Competition Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op dinsdag 2 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons