van der Horst

NRF: Dries Vanthoor en de "onzichtbare" kegels

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS
Toegegeven, het kon de titel zijn van een stripalbum, maar voor Dries Vanthoor was het bittere ernst. Hij zag een goed resultaat in de tweede race van het weekend weggevaagd worden wegens een aanrijding met een rij kegels die er naar eigen zeggen tijdens de race pas werd gezet. Het incident gebeurde bij het wegrijden uit de pits, toen de jonge Limburger net het stuur had overgenomen van Will Stevens. De kegels in kwestie stonden er echter al eerder in het weekend, ook tijdens race 1 en de kwalificaties, toen de thuisrijder deze wel ontweek...
  • Heinz Performance
Dries Vanthoor door de kegeltjes
Dries Vanthoor door de kegeltjes
Drama dus bij race 2 en ook bij de eerste race zaterdag liep het niet op wieltjes. Dries Vanthoor en Will Stevens zagen een quasi zekere zege in rook opgaan toen de wagen net voor de verplichte stop werd opgehouden door een tegenstander. De dag nadien ging het eveneens fout bij de pitstop. “Voor de plaats waar ik mijn pitstop uitvoerde, stonden drie kegeltjes, die ik als rijder onmogelijk kon zien", aldus Dries Vanthoor in een reactie na de wedstrijd. "Die kegeltjes waren er geplaatst tijdens de technische keuring van de GT4… die plaatsvond tijdens onze race (Blancpain GT Series Sprint Cup n.v.d.r.). Wij waren niet op de hoogte van die kegeltjes (vanwege de lage zitpositie in de wagen n.v.d.r.), ze waren onzichtbaar en uiteindelijk zeer hinderlijk voor onze pitstop."

Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
De kegels stonden er echter de dag voordien ook reeds. Een bizarre uitspraak dus van de Audi-fabrieksrijder en bovendien een die een loopje lijkt te nemen met de waarheid. Wat wel een feit is, is dat het doorgaans goed georchestreerde Belgian Audi Club Team WRT op het ogenblik van het incident liefst drie wagens voor de box had geparkeerd staan. Mogelijk stopte de Audi R8 LMS #2 dus op een iets andere plaats dan gebruikelijk, waardoor ook de kegels onverwacht dichtbij stonden. "Ik vertrok dus, op aangeven van het team, en raakte de kegeltjes. Dat bleek dan voldoende voor een bestraffing. De rest is geschiedenis en het tijdverlies vertaalde zich in de eindplaats buiten de punten… Dit motiveert ons alleen maar om nog harder te vechten en in de volgende races wel als eerste in de eindstand te staan!”

We stellen ons wel vragen bij de sanctie die het Belgian Audi Club Team WRT werd toebedeeld. Je kan je afvragen of de straf niet enorm zwaar is tenopzichte van het vergrijp. Er werd bij het incident geen noemenswaardige tijdswinst behaald, maar een Drive Through penalty kost toch al snel een halve minuut... Oordeel zelf over de situatie bij het zien van de video's hieronder.

Video van de race 2 treft u aan hieronder, het incident gebeurt rond 1:10u in de video.


Ter vergelijking, beelden van de pitstop uit race 1 op zaterdag (rond minuut 51 in de video)


Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Sprint op maandag 9 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons