van der Horst

BMW Clubsport Trophy: Coupes de Mettet: Nabeschouwing Gregory Eyckmans

Afgelopen weekend zette Gregory Eyckmans op het circuit van Mettet een nieuwe stap in zijn autosportcarrière. Samen met Guino Kenis kreeg hij de kans om in de BMW Clubsport Trophy aan de start te komen. Het ging om een testcase voor de BMW E46 325i, die dit weekend zijn eerste meters maakte na een “rebuild”. Een nieuwe (rechtsgestuurde) wagen op een onbekend circuit zorgde dus voor een mooie uitdaging voor de Limburger. Een uitdaging die resulteerde in een top vijf en sterke rondetijden.
“Tijdens de kwalificaties nam Guino het eerste deel voor zijn rekening. Op het einde kon ik nog een paar rondjes afwerken, maar de echte vuurdoop werd eigenlijk race 1,” steekt Eyckmans van wal.
 
De wagens vertrokken voor hun opwarmronde, om daarna naar de startgrid terug te keren voor de stilstaande start voor de eerste wedstrijd over twee uur. De start verliep vlekkeloos, en al meteen bij het begin van de wedstrijd werden er enkele verhitte duels uitgevochten. Eyckmans wist het hoofd koel te houden en uiteindelijk zich los te rukken van zijn naaste achtervolgers.  De BMW spendeerde het eerste uur vlot in vijfde positie, en de Limburger kon de wagen uiteindelijk ook zonder problemen binnenbrengen voor de reguliere pitstop en rijderswissel. “Omwille van een langdurige Code 60 werd het moeilijk voor Guino om nog plaatsen goed te maken, waardoor het bij een top vijf bleef,” verklaart Eyckmans. Uiteindelijk finishte de BMW op een mooie vijfde plaats, op slechts enkele luttele seconden van een podium.
 
Voor de tweede race van 2 uur lang werd besloten om Eyckmans solo te laten rijden, opnieuw een hele uitdaging. “Bij de start bleef de auto voor mij op de grid stilstaan waardoor het even drummen geblazen was, maar gedurende de eerste paar ronden heb ik kunnen terugvechten en wist ik op te klimmen naar de derde positie,” zegt Eyckmans. Die derde positie werd comfortabel behouden gedurende een lange eerste stint. Door iets langer buiten te blijven, wist Eyckmans als leider de pits in te komen en ook weer als leider buiten te komen: “We hadden een beetje geluk met een Code 60 waardoor onze pitstop perfect viel,” verklaart Eyckmans. De BMW met startnummer 49 kwam tijdens de code 60 vlak voor de auto van Donniacuo/De Zan weer de piste op. De Limburger moest uiteindelijk de wagen van de leiders in het kampioenschap laten gaan, welke op verser rubber onderweg was. De BMW vertoefde in een mooie tweede positie wanneer Eyckmans iets voor het einde noodgedwongen moest binnenkomen voor een extra tankbeurt, waardoor hij vrede moest nemen met een achtste plaats. Desalniettemin toonde race 2 aan dat de Limburger in moeilijke omstandigheden erg snel en constant weet te rijden.
 

 
Er kan dus met opgeheven hoofd teruggekeken worden op de twee races in Mettet: “Het was eigenlijk vooral de bedoeling om extra ervaring op te doen. Het ging om de roll-out van de #49, het waren letterlijk de eerste meters die de auto maakte nadat hij terug werd opgebouwd. Ik kijk dus echt zeer tevreden terug op dit weekend. Om onder deze omstandigheden meteen zulke resultaten neer te kunnen zetten, dat geeft me veel voldoening.  Ik wil langs deze weg het team van Jan Horemans bedanken om weer vertrouwen in mij te stellen, net als de mechaniekers die een schitterende prestatie hebben geleverd!”
 
Deze race vormde onderdeel van de voorbereiding voor de 24U van Zolder waaraan Eyckmans momenteel bezig is: “Ik zoek nog steeds sponsors voor de 24U, dus ik hoop dat de goede prestaties van dit weekend bij deze zoektocht kunnen helpen!”

Gregory Eyckmans press



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons