van der Horst

BMW M235i Racing Cup: Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organisatoren

Het project dat afgelopen zomer werd voorgesteld, de BMW M235i Racing Cup Belgium, heeft zijn aftrap gekend op het circuit van Spa-Francorchamps, tijdens de Trophée des Fagnes. 11 wagens uit Beieren namen de start van 180 minuten voor een race op zondagnamiddag en het minste dat we kunnen zeggen is dat de BMW M235i aanspreekt door zijn look, zijn prestaties en de graad van betrouwbaarheid. Eigenlijk was alles perfect voor een eerste afspraak van de merkencup!
De BGDC was de eerste gastheer voor de M235i Racing Cup en meteen zagen we de bolides met 333 pk uit de up-to-date mechaniek van de TwinPower Turbo 6 cilinder 1979 cc vooraan op de startgrid. Vanaf het moment dat het groene licht aanging, zagen we een schitterende strijd tussen de beste rijders van het compacte peloton.
 
Nico Verdonck was de man die de eerste ronden voor zijn rekening zou nemen, met de #94 die hij met de Nederlanders Gerard Van der Horst en William Deyzen deelde, wat meteen ook het internationale karakter van de BMW M235i Racing Cup Belgium onderlijnt. Op de meet was het de Duitser Michael Schrey die het verschil zou maken, na een wedstrijd die twee lange neutralisaties kende en bovendien drie interventies van het type ‘Code 60’. De strategie van de teams was dus ook zeer belangrijk, waarbij het team van de #315 van Schrey zich zeer beslagen toonde. De Duitser is dan ook de eerste naam op het palmares van deze nieuwe nationale competitie.
 
Jan Horemans en zijn fijn team, die over deze nieuwe prestigieuze merkencup waken, konden zich geen mooier podium inbeelden om dit avontuur onder de hoede van BMW Motorsport te starten. Achter de Duitser Schrey volgde een zeer heterogeen en internationaal gezelschap, met meteen ook een jonge dame in de race vooraan. En wat voor één! Stephane Kox is de dochter van niemand minder dan Peter Kox, ook aanwezig in Spa. Blijkbaar valt een appel niet ver van een racende boom… Samen met de Pool Maceij Dreszer pakte ze een meer dan verdiende zilveren medaille aan het stuur van de #241.
 
De beste Belgen luisterden naar de namen Fred Bouvy en Christian Kelders, die alles uit de kast haalden om met de snelste teams mee te gaan en het podium vervolledigden. De #236 was overigens zonder meer ook de mooist gedecoreerde wagen, perfect in lijn met de hoogstaande M235i Racing Cup.
 
Achter deze drie teams op het podium waren de plaatsen zeer duur en enkele seconden maakten dikwijls het verschil. Conrad Tuytte en Pieter Vanneste eindigden met de #237 aan de voet van het podium, voor de Luxemburgers Jean-Marie Dumont en Dylan Pereira (#244) en de Belgen Jurgen Gulicher en Jamie Vandenbalck (#243). Minder dan een minuut verder zagen we Bert Redant en Chris Mattheus (#235), die een mooie race afwerkten en aantoonden hoe hard er in deze competitie voor de plekken gevochten moet worden. De broers Maxime en Guillaume Dumarey (#240) kregen van de wedstrijdleiding een strafronde vanwege het overschrijden van de rijlijnen en zagen dus alle hoop op een goed resultaat in rook opgaan. Binnen de lijnen zullen ze zeker nog laten zien hoe snel ze zijn. 
 
Om het eerste klassement van het jaar te vervolledigen noteren we verder de Belgen Guido Werckx en Kristof De Neef (#242) enerzijds, Dimitri Kluyskens, Pierre De Landsheere en Maxence Vandekerckhove (#239) anderzijds. Beide teams komen uit de clubcompetities en dat toont meteen ook de filosofie van de M235i Racing Cup aan. De Nederlanders Gerard Van der Horst en William Deyzen, zullen zeker nog heel wat progressie maken in de loop van het seizoen.
 
Na deze eerste afspraak van de BMW M235i Racing Cup zien we de Duitse wagens op 9 en 10 mei terug op Circuit Zolder, tijdens het traditionele New Race Festival.    

BMW M235i Racing Cup Belgium press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 7 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons