van der Horst

BMW stelt nieuwe Z4 GTE voor - Martin vormt duo met Bill Auberlen (+ Foto's & video)

BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
Zoals aangekondigd heeft BMW vandaag op het circuit van Daytona zijn opvolger voor de BMW M3 GT gepresenteerd aan het grote publiek. De Z4 GTE zal BMW’s strijdwapen worden in de American Le Mans Series waar deze gloednieuwe wagen het zal opnemen tegen namen als Porsche, Ferrari, Corvette, Viper en Aston Martin. Het Amerikaanse Rahal Letterman Lanigan (RLL) Racing zal zoals voorheen instaan voor het runnen van het fabrieksprogramma van de Duitsers in de States. Ook de rijdersduo’s werden vandaag voorgesteld op de beroemde ovaal in Florida, zo zal Maxime Martin samen met de Amerikaan Bill Auberlen team vormen op de #55.
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
Na een goed half jaar ontwikkelingswerk in München werd vandaag dan eindelijk de langverwachte GTE-versie van BMW’s Z4 model voorgesteld. In tegenstelling tot het huidige GTE-wagenpark opteerde het Beierse merk er niet voor om vanaf een wit blad te beginnen, maar de succesvolle Z4 GT3 als uitgangspunt te gebruiken. Op het eerste zicht oogt de GTE-variant eenvoudiger aan de buitenkant, de extravagante aerodynamica van de GT3 werd ingetoomd door onder meer de diffuser en allerlei vleugeltjes weg te laten, ook de achtervleugel lijkt wat breedte te hebben ingeboet. Elektronische hulpmiddelen zoals ABS moesten er ook aan geloven en werden van de wagen gehaald om aan de ACO reglementen te voldoen. De in de traditionele fabriekskleuren getooide wagen heeft reeds zijn eerste testkilometers achter de rug en zal nu beginnen aan een uitgebreid testprogramma in de aanloop naar de 12 uren van Sebring, de openingsmanche van de ALMS.
 
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
RLL teambaas Bobby Rahal beseft dat het een nieuw project betreft, maar steekt zijn vertrouwen in een goed debuutseizoen niet onder stoelen of banken, “Vanzelfsprekend zullen we eerst een ontwikkelingsperiode moeten ondergaan, maar dat neemt niet weg dat we niet competitief zouden kunnen zijn in dit enorm sterke GT-veld. Met het niveau van onze rijders - nieuwkomers Maxime Martin en John Edwards inbegrepen - denk ik dat we dezelfde successen kunnen behalen als in 2009, destijds het eerste jaar met de BMW M3 GT.”
 
Voor ons Belgen viel er ook het nodige interessante nieuws te rapen daar Maxime Martin officieel werd bevestigd op wagen met startnummer #55. De snelle Brusselaar zal een vast duo vormen met Bill Auberlen. Deze Amerikaan maakte reeds van het begin deel uit van BMW’s GT engagement in de ALMS en beschikt dus ongetwijfeld over de noodzakelijke ervaring om Martin wegwijs te maken op de voor hem onbekende circuits. Dirk Müller zal het volledige seizoen afwerken op de #56 en zal worden bijgestaan door DTM-rijder Joey Hand en door John Edwards wanneer Hand een conflicterende DTM-race heeft. Jörg Müller (#55) en Uwe Alzen (#56) zullen de vaste duo’s bijspringen in de langere races op Sebring en Road Atlanta (Petit Le Mans).

Samenwerking BMW - Michelin
Samenwerking BMW - Michelin
In de marge maakte BMW overigens ook bekend dat het de samenwerking met de Britse bandenfabrikant Dunlop voor de fabrieksprogramma’s in de American Le Mans Series en de 24 uren van de Nürburgring stopzet, voortaan zal de Duitse constructeur in zee gaan met Michelin als officiële bandenpartner.



Foto's: BMW AG



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons