van der Horst

Born2Drive: Lorenzo Donniacuo de beste van zowat 900 kandidaten

Lorenzo Donniacuo
Lorenzo Donniacuo
Bijna 900 kandidaten, acht finalisten en… één winnaar! De Born2Drive-actie, die in het kader van het 100ste Autosalon van Brussel werd georganiseerd, loste alle verwachtingen in. Op de slotdag van het salon vormde een uiterst spannende finale het hoogtepunt van een tiendaagse competitie. Winnaar Lorenzo Donniacuo mag binnenkort aan het stuur van een Porsche 911 GT2 RS Clubsport in actie komen op de Oostenrijkse Red Bull Ring.

Born to drive
Born to drive
Je kon je vooraf of ter plaatse inschrijven, en zowat 900 kandidaten hebben aan het stuur van een virtuele en in schitterende Red Bull-kleuren uitgevoerde Porsche 911 GT3 Cup hun kans gewaagd. De acht snelste ‘rijders’ op het circuit van Spa-Francorchamps, perfect weergegeven op het Assetto Corsa Competizione platform, mochten op zondag 22 januari deelnemen aan de finale.

Born2Drive
Born2Drive
Het aan de stand van Born2Drive talrijk opgekomen publiek kon rekenen op het vakkundige commentaar van Thomas Bastin (onder andere commentator bij de 24 Uur van Spa) en Gert Vermersch (F1-commentator bij PlaySports) om in Paleis 9 van de Brussels Motor Show de finale op de voet te volgen. De acht finalisten, tussen de 20 en 31 jaar oud, waren stuk voor stuk vast van plan om hun droom waar te maken: van het simracen met een virtuele Porsche overstappen naar een échte en 700 pk sterke 911 GT2 RS Clubsport.

Top drie Born2Drive-actie
Top drie Born2Drive-actie
Na een race over 45 minuten was het Lorenzo Donniacuo die als eerste over de streep kwam. De uit Manhay afkomstige Donniacuo, geen onbekende in autosportmiddens, hield met succes enkele ware specialisten van het simracen achter zich. De 30-jarige ex-Fun Cup-kampioen wachtte tot halverwege de race om de leiding in handen te nemen en een klein kloofje te slaan. Achter hem woedde een stevige strijd om de tweede plaats, en die ging uiteindelijk naar Jeffrey Mortier, voor polesitter Calogero Lopez. Deze laatste was in de eerste ronde betrokken bij een aanrijding, maar zette een indrukwekkende inhaalrace neer om uiteindelijk op het laagste podiumtrapje te belanden. Keanu De Vroe, die zowat de hele eerste wedstrijdhelft aan de leiding reed, haalde de top-3 net niet.

“Wat een schitterende ervaring”, stelde een blije Lorenzo Donniacuo. “Ik moet toegeven dat ik niet had verwacht het te kunnen halen tegen rijders die heel wat meer ervaring in simracen hebben dan ik. Sinds mijn kinderjaren ben ik gepassioneerd door de autosport. Ik deed aan karten, ben nog Fun Cup-kampioen geweest, stond in heel wat verschillende autosportdisciplines aan de start, maar ik had nog nooit de gelegenheid om zo een krachtige bolide als de Porsche 911 GT2 RS Clubsport te besturen. Bovendien mag ik ook de beroemde Hangar 7, het Red Bull-museum in Salzburg, bezoeken. Een droom die werkelijkheid wordt, kortom. Hoe ik me op de rondjes op het Oostenrijkse circuit zal voorbereiden? Op de simulator natuurlijk!” (lacht)

Born2Drive - Porsche 911 GT3 Cup
Born2Drive - Porsche 911 GT3 Cup
Bij Porsche Belgium, partner van het evenement, vielen enkele tevreden gezichten te noteren. “Ik wil in de eerste plaats alle deelnemers feliciteren en in het bijzonder Lorenzo Donniacuo”, stelt een tevreden Catherine Van Geel, PR Manager van Porsche Belgium. “Het niveau lag heel hoog en de race over 45 minuten zorgde voor een boeiend spektakel. Door het live commentaar waande je je bijna op een echte race. Na vorig jaar een eerste editie in onze Porsche Centres te hebben georganiseerd, heeft deze tweede editie van deze wedstrijd – die moet toelaten om van het virtuele naar het echte racen over te stappen – onze verwachtingen helemaal ingelost. Via Born2Drive willen we dromen waarmaken, en een simracer de kans geven om achter stuur van een echte Porsche racebolide te kruipen. Opdracht volbracht, zou ik zeggen, en we kijken nu al uit naar een eventueel vervolg.”

Porsche Press.be




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autosalon op donderdag 26 januari 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons