van der Horst

Bougies vervangen kun je zelf

Als de motor stottert en de ontsteking achterblijft, is het wellicht tijd voor het vervangen van je bougies of gloeibougies. In dit artikel lees je welke symptomen er nog meer op een storing wijzen en hoe je bougies zelf kunt vervangen.
  • STX Motorhomes

Bougies vervangen: wanneer?

Bougies zorgen voor de vonk die het verbrandingsproces in de benzinemotor in gang zet. Bougies moeten 500 tot 3500 keer per minuut een krachtige ontstekingsvonk kunnen leveren (in viertaktwerking), ongeacht of de auto aan hoge snelheid rijdt of vast zit in het verkeer. Bougies zijn slijtageonderdelen. De hoge hitte waaraan zij blootstaan, eist op den duur zijn tol. Afhankelijk van hun kwaliteit gaan bougies 30.000 tot 60.000 km mee. Bepaalde, zeer hoogwaardige exemplaren houden het tot wel 100.000 km uit. Hun inspectie en vervanging maakt deel uit van het standaard onderhoud, maar soms laten ze het vroeger afweten. Dat herken je aan een aantal symptomen. De cilinder, waarop de bougie zit, hapert waardoor de auto schokkend gaat rijden. De motor functioneert niet meer op vol vermogen. Het brandstofverbruik stijgt aangezien de benzine niet meer volledig kan worden verbrand.

Bougies vervangen

Het vervangen van bougies gebeurt met uitgeschakeld contact, afgeklemde minpool van de accu en afgekoelde motor. Je hebt de volgende gereedschappen nodig:
  • momentsleutel
  • bougiesleutel
  • ratelsleutel met het juiste verlengstuk
  • schone doek en een penseel of perslucht
  • nieuwe bougies
 
Bougies zitten in de cilinders van de motor. Verwijder de motorafdekplaat. Soms moet ook een aantal motoronderdelen worden verwijderd. Dan zie je de bobines. De bougies zitten daaronder. Ga als volgt te werk:
  • Verwijder de bougiestekkers.
  • Reinig de cilinder met het penseel of perslucht. Er mag geen vuil in de motor terechtkomen.
  • Draai de bougie voorzichtig uit zijn houder met de bougiesleutel. Ga uiterst voorzichtig te werk om de schroefdraad niet te beschadigen. De bougie mag ook niet afbreken. Dan kunnen delen ervan in de motor terechtkomen, met ernstige schade als gevolg.
  • Reinig de schroefdraad van het bougiegat met een schone doek.
  • Draai de nieuwe bougie eerst met de hand lichtjes vast. Zo kun je voelen of hij de schroefdraad goed pakt. Vervolgens draai je hem met de momentsleutel met het juiste koppel vast.
  • Als je alle bougies hebt vervangen, breng de bobines, bougiestekkers en de motorafdekking weer aan.

En hoe zit het met gloeibougies?

Dieselmotoren zijn uitgerust met gloeibougies. Deze hebben een eendere functie als een bougie in een benzinemotor, nl. het starten van de motor. Een gewone bougie geeft echter een vonk af voor de ontsteking, terwijl een gloeibougie het lucht-brandstofmengsel verwarmt, en zo de motor in werking zet. In tegenstelling tot gewone bougies kennen gloeibougies geen vervangingsinterval.  Gloeibougies ondersteunen de startprocedure en gloeien dan nog enkele minuten na tot de operationele temperatuur bereikt is.
 
Aangezien er geen sprake is van een vervangingsinterval, worden gloeibougies uitgewisseld in geval van een defect. Als hier sprake van is, gaat het motorwaarschuwingslampje aan. Bovendien vertoont de auto startproblemen, met name in de winter. Daarvan krijgt vaak onterecht de accu de schuld. Het starten verloopt moeizaam en schokkend. Er zijn verschillende startpogingen nodig. Bovendien komt vaak zwarte rook en roet uit de uitlaat.
 
Om zeker te zijn dat het om een defecte gloeibougie gaat, kun je hem alvorens te vervangen, met een multimeter testen. Wanneer een bepaalde gloeibougie een ongewoon hoge weerstand heeft, moet deze worden vervangen. Wanneer de weerstanden correct zijn, gaat het om iets anders en moet de auto in de vakgarage worden nagekeken.
 

Gloeibougies vervangen

Voor het vervangen van de gloeibougies heb je nodig:
  • een momentsleutel met de passende doppen
  • kruipolie of WD40
  • een ruimer
  • cet voor gloeibougies
  • een set nieuwe gloeibougies.
 
De stappen voor vervanging zijn de volgende:
  • Behandel de oude gloeibougies een dag of wat op voorhand met kruipolie of WD40 om het losdraaien te vergemakkelijken.
  • Voor de vervanging van gloeibougies moet de motor warm zijn. Rijd desnoods een blokje rond en schakel de motor uit.
  • Nu kan de gloeibougie met het juiste breukmoment worden losgedraaid. Dit vind je evenals het aanhaalmoment op de verpakking van de gloeibougies of in het autohandboek.
  • Reinig voorafgaand aan het aanbrengen van de nieuwe gloeibougie het bougiegat. Ga omzichtig te werk zodat er geen vuil in de motor terechtkomt. De schacht kan het beste met een ruimer worden gereinigd. Vet het gereedschap in.
  • Ook de nieuwe gloeibougies dienen met het daarvoor bestemde vet te worden behandeld. Dit vereenvoudigt het aanbrengen. Bovendien zijn ze in geval van een eventueel toekomstig defect makkelijk te verwijderen. Vet beschermt ook tegen roest.
  • Draai de bougies met de hand vast en haal ze met het juiste aanhaalkoppel aan.
  • Breng stekkers en afdekkappen aan.
Informatie over gloeibougies - www.topautoonderdelen.be
Informatie over bougies - nl.wikihow.com

Tekst: Hans Segers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op vrijdag 28 januari 2022.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons