van der Horst

Brands hatch: Een week-end vol contrasten voor het Belgian Audi Club Team WRT

Vanthoor-Ramos - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Vanthoor-Ramos - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Geen gemakkelijk week-end voor het Belgian Audi Club Team WRT in Brands Hatch. Tijdens de meeting op het legendarische Engelse circuit, was het al snel duidelijk dat de Blancpain Endurance Series dit jaar een ongezien hoog niveau kennen en er wordt gestreden voor elke fractie van een seconde. Laurens Vanthoor-César Ramos eindigden 6de in de kwalificatierace, ondanks te zijn gestart vanop pole en ronden lang aan de leiding te hebben gereden. In de hoofdrace finishte het Belgisch-Braziliaanse duo op plaats 4. Als gevolg van een lekke band in de openingsfase van de ochtendrace moesten René Rast en Enzo Ide vooral achtervolgen om uiteindelijk een keer als 14de en een keer als 9de te worden afgevlagd. Het knapste resultaat kwam echter op naam van de youngsters Vincent Abril-Mateusz Lisowski, die in de Silver Cup een tweede en eerste plaats pakten. Hiermee verstevigden ze ook hun voorsprong in de tussenstand. Vanaf nu gaat binnen het Belgian Audi Club Team WRT alle aandacht terug naar de Endurance Series en meer bepaald de wedstrijden in Silverstone en Magny-Cours.
  • Skylimit Events
Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
Team Principal Vincent Vosse vatte het week-end als volgt samen:  “We maakten dit week-end zo een beetje alles mee.  Eerst en vooral bewees Laurens Vanthoor met zijn pole en zijn stint tijdens de ochtendrace dat we competitief waren. Maar vervolgens verloor de #1 belangrijke seconden tijdens zijn pitstop, iets wat niet meer zou worden goedgemaakt.  Een klein contact, met een lekke band als gevolg, ruïneerde het hele week-end van de #2, de Audi van René Rast-Enzo Ide.  Enkel het duo Abril-Lisowski kende twee probleemloze races en deden een gouden zaak in de Silver Cup.  Het niveau ligt dit jaar echter zo hoog dat je je het niet kan veroorloven ook maar een seconde te verliezen.  De verschillen zijn echt klein en dat zowel wat de wagens, teams als piloten betreft.  Dat betekent dus dat je perfect moet zijn op alle niveaus, zeker op een omloop als Brands Hatch waar inhalen niet gemakkelijk is.  We kenden helaas geen succes, maar hoe het team functioneerde, stemt me wel tevreden.  We gaan trouwens nog een tandje bijsteken met het oog op de volgende manches.”

Ide-Rast - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Ide-Rast - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Ondanks het compacte schema, slaagden de WRT-piloten erin om zich Brands Hatch snel eigen te maken en goede resultaten te laten optekenen tijdens de kwalificaties.  Lisowski-Abril realiseerde een 6de chrono tijdens Q1, maar pakten naast Q3.  In die beslissende sessie, toverde Laurens Vanthoor dan weer een prachtig laatste rondje uit zijn hoet, goed voor een poletijd van 1.23.865, 22 duizenden van een seconde sneller dan de nummer twee.  “Tijdens mijn twee eerste pogingen maakte ik telken een klein foutje, dus moest bij mijn derde poging alles goed gaan.  Ik wist dat ik hard ging moeten gaan en risico’s zou moeten nemen maar gelukkig liep alles zoals gehoopt”, blikte de Belg zaterdagavond tevreden terug.  René Rast realiseerde de 8ste tijd, terwijl hij in Q2 nog goed was voor de tweede chrono.  Wagen #4 strandde op de 14de plaats.

Vanthoor-Ramos - Belgian Audi Club Team WRT
Vanthoor-Ramos - Belgian Audi Club Team WRT
De kwalificatierace op zondagochtend werd onder een stralend lentezonnetje op gang geschoten.  Götz sprintte voorbij Vanthoor, maar de Belg wist toch als eerste Paddock Hill bend in te duiken, al kon hij daarbij een licht contact met zijn rivaal niet vermijden.  Vanthoor controleerde, maar slaagde slechts een handvol seconden voorsprong te nemen op de concurrentie.  Hij besloot zo lang mogelijk buiten te blijven en keerde jammer genoeg net naar de pits terug op het ogenblik dat de safety car de piste kwam opgereden om de baancommissarissen de mogelijkheid te bieden Zanardi uit het grind te trekken.  Helaas verliep de pistop van de Lambo iets sneller, terwijl nog twee andere wagens voor Ramos de piste vervoegden.  Na de herstart kwam de Braziliaan meteen onder vuur te liggen van de Braziliaanse BMW’s van Briton en Jimenez, die hem niet veel later ook zouden voorbijgaan.  Met een zesde positie eindigde de ochtend eerder ontgoochelend.  Ook René Rast en Enzo Ide kenden hun deel van de pech.  Nadat de Duitser in de aanvangsfase zijn Audi R8 LMS ultra nog schitterend voorbij Bueno had geloodst, moest de #2 de pits opzoeken voor een trage leegloper rechts vooraan, het gevolg van een onzachte aanraking met een boordsteen tijdens het duel met de BMW.  Lisowski-Abril kenden dan weer een foutloze race maar kregen geen loon naar werken.  Ze voerden het klassement in de Silver Cup aan, maar door een vroege pitstop zou de safety car procedure roet in het eten gooien.  Zo gingen hun concurrenten Colombo-Fumannelli, die twee rondjes later binnenkwamen, met de klassezege lopen.

Brands Hatch: De races in beeld gebracht
Ook tijdens de hoofdrace was er boven Kent geen wolkje te bespeuren.  De start verliep vlekkeloos en Ramos hield zijn zesde plaats vast, Abril lag 8ste en Ide bekleedde de 17de positie.  Terwijl de #1 op 6 bleef hangen, wist de #4 een plaatsje op te schuiven en knokte Ide zich naar plaats 12.  In de 17de ronde nam Vanthoor het stuur over van Ramos,  waarna ook Rast (19) en Lisowski (22) hun ploegmaats aflosten.  Door te opteren voor een late pilotenwissel kwam junior Vincent Abril twee ronden lang aan de leiding en hield de touwtjes strak in handen in de Silver Cup.  Eens alle pitstops achter de rug, lag Vanthoor in vijfde stelling, met 18 seconden achterstand op de leiders, terwijl Lisowski als 7de en Rast als 9de rondreden.  De BMW van Brito trakteerde zichzelf nog op een drive through, waardoor Vanthoor en Lisowski een plaatsje goedmaakten maar Rast bijna van de baan werd gereden, toen de BMW terugkeerde op de baan.

Gemengde gevoelens dus na afloop van de race.  Laurens Vanthoor: "Door het contact met Götz bij de start van race 1,  veranderde er iets aan de set-up van de wagen, wat vanzelfsprekend niet ideaal was.  We probeerden dit recht te zetten voor de start van de hoofdrace maar toch leek de wagen nooit 100%.  Ook Enzo Ide kwam graag terug op zijn Brands Hatch debuut:  “Echt een fantastisch circuit om op te racen, hoewel het hier erg moeilijk is om in te halen.  Niet leuk natuurlijk als je een pak sneller bent dan de wagen voor je.  Door de lekke band en het bijhorende tijdverlies in de eerste race, was het voor ons een moeilijk week-end.”  

Ramos-Vanthoor - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Ramos-Vanthoor - Audi R8 GT3 LMS Ultra
Wel tevreden van hun week-end, waren de twee piloten uitkomend in de Silver Cup, de klasse voorbehouden voor piloten jonger dan 25.  Vincent Abril:  “Wij kenden een prima week-end en we blijven bovendien op kop in de tussenstand van ons klassement… maar gemakkelijk ging het zeker niet.  Om de een of andere reden werd de wagen na pakweg een halve race een stuk moeilijker te besturen, iets wat we nu moeten zien te begrijpen.  In de hoofdrace kende ik een goede start, won een drietal plaatsen en had een intens gevecht met de Ferrari.  Nee, ik heb me geamuseerd!”

De Blancpain Sprint Series zijn terug tijdens het week-end van 5 en 6 juli met de duinenerace in Zandvoort.  Maar de Blancpain Series blijven nog even in Engeland, want volgende week wordt in Silverstone de tweede manche van de Endurance Series afgewerkt.  

Belgian Audi Club Press
Foto's: Belgian Audi Club-Georges De Coster-Arne Simons


Blancpain Sprint Series - Ronde 2
Brands Hatch, Groot-Brittannië
17-18 mei 2014

Resultaat Kwalificatierace
 
1. Bleekemolen-Proczyk (Lambo FLII) 40 ronden in 1u00m40s330
2. Götz-Buhk (Marcedes SLS) + 0s488
3. Bueno-Jimenez (BMW Z4)   + 6s477
4. Stumpf-Brito (BMW Z4) + 7s779
5.Winkelhock-Mayr-Melnghof (Audi R8 LMS ultra) +14s889
6. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra) +15s890
9. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra)  +20s482 (2. Silver Cup)   
14. Rast-Ide (Audi R8 LMS ultra) +21s681
 
Resultaat Hoofdrace
 
1. Götz-Buhk (Mercedes SLS) 42 ronden
2. Bleekemolen-Proczyk (Lambo FLII) + 4s043
3. Bueno-Brito (BMW Z4) + 11s760
4 Ramos-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) + 19s365
5. Zanardi + 24s579
6. Abril-Lisowski (Audi R8 LMS ultra) + 25s187 (1. Silver Cup)
9. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra) +1m09s230
 
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Drivers (2 van 7 rondes)
 
1. Buhk-Götz (Mercedes SLS)  51 punten
2. Prozyk-Bleekemolen (Lambo Gallardo) 42
3. Bueno-Jimenez (BMW Z4)  33
4. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 23
5. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra)  22
6. Ortelli-Guilvert 21
8. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra)  8
 
Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Silver Cup (2 van 7 rondes)
 
1. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra)    34 punten
2. Colombo-Fumanelli (BMW Z4)  49
3. Toril (Mercedes SLS)   40

Voorlopig klassement in de Blancpain Sprint Series Cup Team (2 van de 7 rondes)
 
1. HTP Motorsport       51 punten
2. Grasser Racing Team 44
3. Belgian Audi Club Team WRT     38
4. BMW Sports Trophy Team Brasil 35
5. G-Drive Racing 23
6. Phoenix Racing 21
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sprint op maandag 19 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons