Brands Hatch: Race 1: Ondanks drive-through toch overwinning voor Kelvin Snoeks

Nadat de safety car weer naar binnen was vormde zich al snel een groep van drie auto’s die het gevecht om de leiding aangingen. Snoeks lag nog steeds op kop, maar achter Snoeks zaten Martin Short met de Mosler MT900 Super GT en Peter Kox met de McLaren MP4-12C GT3 op het vinkentouw. Van der Zwaan volgde op een kleine afstand, hopende op een foutje bij de kop van het veld.

Achter Short lag Kelvin Snoeks na de pitstops op positie drie. Grouwels kon na de pitstops niet lang van zijn eerste plaats genieten. Martin Short kwam namelijk snel dichterbij en kon niet veel later de eerste positie van Roger Grouwels afpakken. Daarna sloeg echter het noodlot toe voor de Mosler-coureur. Short moest namelijk zijn auto met technische problemen naast de baan parkeren. Roger Grouwels kreeg hiermee weer de leiding in handen.
Kelvin Snoeks lag ondertussen op de tweede positie vlak achter Grouwels maar de Volvo-coureur zag zijn achterstand daarna weer groter worden omdat hij een drive-through kreeg. Snoeks bleek namelijk te kort te hebben stilgestaan bij zijn pitstops.

In de GT-divisie had Craig Wilkens een goede start. Dat kon niet gezegd worden van Henk Thuis, die vanaf zijn eerste plaats in de divisie terugviel naar positie vier. De Porsche van Witt/Sutton lag na de start op positie twee, voor de Ginetta GT3 van White.
Henk Thuis begon hierna zijn slechte start te herstellen. Binnen een paar ronden was de Radical-coureur al voorbij aan de Ginetta van White en niet veel later meldde Thuis zich ook al aan de staart van de Porsche van Witt/Sutton.
Craig Wilkens noteerde ondertussen snelle rondetijden en slaagde erin om een voorsprong op te bouwen. Daarachter ging het niet veel later fout tussen Henk Thuis en de Porsche van Witt/Sutton. Tijdens een fel gevecht raakten beide bolides elkaar waarna zij vast kwamen te staan in de grindbak. De wedstrijdleiding moest hierdoor wederom de safety car de baan opsturen zodat dit tweetal uit de grindbak getrokken kon worden.

In de GTB-divisie kon Max Koebolt bij de start van de race zijn eerste plaats behouden. Achter Koebolt was het gastrijder Clutton die met zijn Chevron op de tweede plaats lag, voor Tom Webb en Fiona James. Steve Vanbellingen en Ward Sluys waren net op tijd bij de start van de wedstrijd. JR Motorsport had na de vrije training de motor vervangen en waren daarmee vlak voor de race klaar, zodat Vanbellingen en Sluys de wedstrijd toch nog vanuit de pitstraat konden beginnen.
Voor Daan Meijer verliep de start minder goed, want de Porsche-coureur schoot na een touché met Henk Thuis al in de eerste ronde van de baan. De wedstrijdleiding besloot hierdoor om kortstondig de safety car de baan op te sturen, zodat de Porsche van Meijer veiliggesteld kon worden.
In deze groep was Fiona James verrassend snel onderweg. Na de tweede safety car periode haalde zij Marcus Clutton in waarmee zij op de tweede positie bij de GTB’s kwam te liggen. Koebolt ging bij deze groep nog steeds aan de leiding terwijl Simon Atkinson met zijn Lamborghini Gallardo op de vierde positie lag.

Van Berlo kon zijn tweede positie in de race niet vasthouden. Simon Atkinson kon na de pitstops de tweede positie van de Porsche-coureur afpakken en niet veel later verloor van Berlo ook zijn derde positie aan Sluys/Vanbellingen.
Aan Fiona James ging dit alles voorbij, zij pakte de overwinning voor het duo Vanbellingen/Sluys en Simon Atkinson.
--- Uitslagen GT-divisies (pdf) ---
SCC Press
Tweet