Brands Hatch: Nabeschouwing PK Carsport


Dat laatste geldt ook voor Bert Longin, die door het duw- en trekwerk van zijn tegenstanders bleef steken op een achtste en zesde plaats. De Leuvenaar was ook niet te spreken over het rijgedrag van sommige van zijn tegenstanders. “Er zijn jongens bij zodanig over de schreef gaan, waardoor ze bijna onvermijdelijk de controle over hun bolide verliezen”, legt Longin uit. “Als je dan net in hun buurt vertoeft, dan ben je een vogel voor de kat. In die omstandigheden zat er dit weekend eigenlijk niet veel meer in.”
Waar Longin wel tevreden over was, was de organisatie van het weekend. “Er zijn in Europa veel organisatoren die een voorbeeld kunnen nemen aan het American Speedfest”, stelt Longin. “Alles wordt in het werk gesteld om de fans te plezieren. Niet alleen handtekeningensessies, maar er zijn allerhande animaties en de fans mogen ook op de startgrid, want voor de startprocedure wordt ruim de tijd genomen. Het kan het contact tussen rijders en fans alleen maar ten goede komen. Zo hoort autosport te zijn.”
In Elite 2 verliepen de wedstrijd iets rustiger, maar Stienes Longin en Maxime Dumarey konden ook niet helemaal tevreden zijn over hun weekend. “In de eerste race werd ik meteen bij de start zonder pardon de grindbak ingeduwd”, aldus Longin jr. “Jammer, want dat kostte me heel wat punten voor het kampioenschap. Gelukkig wist ik ’s anderendaags al wat te recupereren door een podiumplaats te scoren. Dat zorgt quasi voor een status quo in het kampioenschap.”
Maxime Dumarey gaf heel eerlijk toe dat het beter had gekund. “Geen wedstrijdritme, geen vertrouwen”, vatte de regerende Elite 2-kampioen het weekend samen. “Dit moet en zal beter worden. De volgende manche is op het oval van Tours en dat is een piste waar ik wel één en ander kan laten zien.”
Dat Franse weekend wordt op 27 en 28 juni verreden, waarna de NWES een zomerpauze neemt.
PK Carsport Press
Tweet