van der Horst

Brands Hatch: Nabeschouwing PK Carsport

Bert Longin
Bert Longin
Gemengde gevoelens bij PK Carsport, na afloop van het derde raceweekend van de Nascar Whelen Euro Series. Anthony Kumpen en Bert Longin slaagden er in de twee races niet in om een podiumplaats te behalen, races die bovendien werden ontsierd door enkele zware incidenten. Toch bleef de puntenschade voor het kampioenschap beperkt.
  • Circuit Zolder
“Het lijkt wel alsof we meedoen aan een boksmatch”, stelden Bert Longin en Anthony Kumpen in koor, na afloop van het Nascar Whelen Euro Series-weekend in Brands Hatch. Het harde racen, de vele incidenten, ze hadden duidelijk hun sporen nagelaten. Het zwaarste incident kwam er in de tweede Elite 1-race, toen de wedstrijd zelfs helemaal moest worden stilgelegd.

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen
Anthony Kumpen, die in de loop van het weekend zijn goedgevuld Amerikaans programma had bekend gemaakt, zag door een aanrijding met Eddie Cheever een mogelijke podiumplaats teloorgaan. “In de tweede race zat dat podium er inderdaad zeker in”, aldus Kumpen, die op zaterdag op een vijfde plaats beslag had weten leggen. “Maar toen tikte Cheever me aan en verloren we allebei wat plaatsen. Goed, de Amerikaan werd voor zijn manoeuvre bestraft met een drive-through, maar daar koop ik niets voor. Ik moest me opnieuw tevreden stellen met een vijfde plaats. Voor het kampioenschap kan ik zo de schade beperken (Kumpen staat vierde, red.), maar dit is niet goed genoeg. Echt tevreden kan ik dus niet zijn.”

Dat laatste geldt ook voor Bert Longin, die door het duw- en trekwerk van zijn tegenstanders bleef steken op een achtste en zesde plaats. De Leuvenaar was ook niet te spreken over het rijgedrag van sommige van zijn tegenstanders. “Er zijn jongens bij zodanig over de schreef gaan, waardoor ze bijna onvermijdelijk de controle over hun bolide verliezen”, legt Longin uit. “Als je dan net in hun buurt vertoeft, dan ben je een vogel voor de kat. In die omstandigheden zat er dit weekend eigenlijk niet veel meer in.”

Waar Longin wel tevreden over was, was de organisatie van het weekend. “Er zijn in Europa veel organisatoren die een voorbeeld kunnen nemen aan het American Speedfest”, stelt Longin. “Alles wordt in het werk gesteld om de fans te plezieren. Niet alleen handtekeningensessies, maar er zijn allerhande animaties en de fans mogen ook op de startgrid, want voor de startprocedure wordt ruim de tijd genomen. Het kan het contact tussen rijders en fans alleen maar ten goede komen. Zo hoort autosport te zijn.”

In Elite 2 verliepen de wedstrijd iets rustiger, maar Stienes Longin en Maxime Dumarey konden ook niet helemaal tevreden zijn over hun weekend. “In de eerste race werd ik meteen bij de start zonder pardon de grindbak ingeduwd”, aldus Longin jr. “Jammer, want dat kostte me heel wat punten voor het kampioenschap. Gelukkig wist ik ’s anderendaags al wat te recupereren door een podiumplaats te scoren. Dat zorgt quasi voor een status quo in het kampioenschap.”

Maxime Dumarey gaf heel eerlijk toe dat het beter had gekund. “Geen wedstrijdritme, geen vertrouwen”, vatte de regerende Elite 2-kampioen het weekend samen. “Dit moet en zal beter worden. De volgende manche is op het oval van Tours en dat is een piste waar ik wel één en ander kan laten zien.”

Dat Franse weekend wordt op 27 en 28 juni verreden, waarna de NWES een zomerpauze neemt.

PK Carsport Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Nascar Whelen Euro Series op dinsdag 9 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons