van der Horst

Brands Hatch: Nabeschouwing Street-Art Racing

Tijdens de tweede manche van de GT4 European Series in het Britse Brands Hatch wist het team van Street-Art Racing zijn progressie te bevestigen. Niet alleen kwamen Julien Darras en Jamie Vandenbalck heel dicht bij een podium algemeen, de Belgische renstal wist in de AM Cup ook een eerste overwinning te scoren, met het duo Pascal Bachmann-Clément Seyler. Een goed voorteken voor de volgende race, begin juni op Circuit Paul Ricard!
Voor Street-Art Racing werd de eerste meeting van de GT4 European Series, half april in Monza, een bewogen weekend. Het team uit Lodelinsart trok met zijn splinternieuwe Aston Martin Vantage GT4 naar Italië, maar het exemplaar van Julien Darras en Jamie Vandenbalck werd door onkunde van een tegenstander vernield. “Tussen Monza en Brands Hatch lagen drie weken en onze Vantage werd ter herstelling rechtstreeks richting Aston Martin Racing gestuurd”, aldus team principal Albert Bloem. “We kregen de wagen pas vorige vrijdag, op het circuit zelf, terug in ons bezit. Er was nog heel wat werk om de wagen aan te passen aan de Britse omloop, maar onze mecaniciens hebben opnieuw uitzonderlijk werk geleverd. Ik wil ze dan ook van harte bedanken!”
 
Om dat werk achter de schermen te belonen waren de rijders vast van plan om schitterende prestaties neer te zetten. Jammer genoeg speelden de weersomstandigheden hen tijdens de kwalificaties wat parten. “Ik vertrok op regenbanden”, aldus de Belg Jamie Vandenbalck, die de Vantage #007 deelt met de Fransman Julien Darras. “Maar de omloop droogde heel snel op en we moesten ons in de eerste sessie tevreden stellen met een 22ste tijd. Gelukkig kon Julien nadien het potentieel van de wagen vel te volle benutten, waardoor we in de tweede sessie een achtste chrono lieten optekenen.”
 
Tijdens de races liet het duo op zondagochtend een prachtige remonte noteren. Na het oplopen van een straf konden ze uiteindelijk pas als 27ste vertrekken, maar ze kwamen toch als negende algemeen over de finishlijn, en als zevende in de Silver Cup.
 
Enkele uren later klom Julien Darras van op de achtste plek naar een tweede positie, ook de plaats waarop hij het stuur doorgaf aan Jamie. En hoewel de Belg een klein foutje beging, kwam de #007 toch als vierde over de streep. “Een mooie beloning voor het team”, glimlachte Julien. “De wagen functioneerde onmiddellijk naar behoren en we konden goede afstellingen vastleggen. Op zaterdag werden we niet geholpen door de weergoden, maar dat geldt voor iedereen. Op zondag hebben we echter bewezen dat we een podiumplaats waard zijn. Uitgesteld is niet verloren!”
 
Eerste zege in AM Cup
 
Bij Street-Art Racing konden ze ook tevreden zijn over de progressie van de Zwitser Pascal Bachmann en de jonge Luxemburger Clément Seyler in de AM Cup. Nochtans waren de kwalificaties niet opperbest verlopen... “Ik was vertrokken op regenbanden, en toen ik slicks liet omleggen slaagde ik er nooit in om ze op temperatuur te krijgen”, legt Pascal uit. “Het resultaat was maar matig... Wat Clément betreft, die was op weg naar de snelste tijd in de AM Cup, maar vlak voor hij over de streep kwam werd de rode vlag bovengehaald. De wedstrijdleiding stelde dat hij onvoldoende snel was vertraagd en schrapte al onze tijden.”
 
Voor de rijders van de Aston Martin Vantage #17 zat er dus niet veel meer op dan te proberen een inhaalrace neer te zetten, in een poging toch nog de zege in de AM Cup binnen te halen. Bij de eerste race kwam de bolide als eerste in zijn klasse over de streep, nadat Clément in de slotfase alles uit de kast had gehaald om een opzittende Alpine achter zich te hdouen. “Het was een mooi duel en ik ben heel blij dat ik aan het langste eind trok”, glimlachte de 19-jarige Luxemburger, die dit jaar zijn eerste seizoen in de GT-racerij afwerkt. “Jammer genoeg liepen we opnieuw een straf op, omdat Pascal niet onmiddellijk het signaal van een neutralisatie had gehoord en dus onder gele vlag een andere wagen inhaalde. Hoewel hij onmiddellijk de positie teruggaf, kregen we 30 seconden aan de broek, waardoor we naar de tweede plaats terugzakten.”
 
De revanche liet echter niet lang op zich wachten. Enkele uren later stond immers de tweede race op het programma! Clément werd lange tijd opgehouden door een McLaren, in het voordeel op de rechte stukken, en gaf de wagen in derde positie door aan Pascal. Toen de voormalige rallyrijder de rijder van de McLaren onder druk zette, ging deze laatste enkele keren over de limieten van het circuit, waarna een logische straf volgde.  “Op dat moment had ik nog 20 seconden achterstand op de leidende Alpine”, legt Pascal uit. “Ik heb voluit aangevallen, in een poging de kloof te dichten. Net voor de finishvlag kon ik hem nog voorbij. We kwamen als 21ste algemeen over de streep en deze keer kon niets of niemand ons de zege in de AM Cup afnemen!”
 
Na het typisch Britse weertje trekt de GT4 European Series op 1 en 2 juni richting het zonnige zuiden, om op Circuit Paul Ricard de derde meeting van het seizoen af te werken. Street-Art Racing is vast van plan om in Le Castellet beide wagens op het podium te laten finishen.

Street-Art Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op woensdag 8 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons