van der Horst

Brands Hatch: Poles voor Mercedes - Regen leidt tot crashes

AKKA ASP - Mercedes AMG GT3
AKKA ASP - Mercedes AMG GT3
De eerste pole posities van de Blancpain GT World Challenge Europe zijn deze namiddag uitgedeeld in Brands Hatch. Door de plotse passage van enkele fikse regenbuien verliepen beide kwalificatiesessies erg chaotisch. Luca Stolz was uiteindelijk in Q1 de allersnelste in de Black Falcon Mercedes #4 nadat de sessie een hele tijd stillag na een zware crash van Diego Menchaca. Ook Q2 diende na een ongeval te worden afgebroken, niemand kon na de herstart nog de eerste en enige chrono verbeteren van Fabian Schiller in de AKKA ASP Mercedes #90.
  • LTF
FFF Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
FFF Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
Menchaca liet zich tijdens Q1 verrassen door een plotse regenbui en knalde in de eerste bocht zo hard van de baan dat de FFF Racing Lamborghini #555 op zijn dak belandde. De takelwerkzaamheden namen even tijd in beslag, de regen trok weg en er kon op een relatief droge baan nog twaalf minuten lang gevochten worden voor de pole. Stolz haalde het dus, voor de GRT Lamborghini van Mirko Bortolotti, die in de laatste seconden van de sessie zelf van de baan ging. Hierdoor kon teamgenoot Christian Engelhart niets anders dan toekijken tijdens Q2 en zag de Duitser zich al zeker van een plaatsje achteraan op de grid van race 2.

Phoenix Racing - Audi R8 LMS
Phoenix Racing - Audi R8 LMS
Ezequiel Perez Companc, de teamgenoot van Dries Vanthoor, reed tijdens Q1 de achtste chrono, terwijl stalgenoot Charles Weerts zelf goed was voor een vijftiende tijd in de WRT Audi #2. Twee plaatsen lager zagen we Finlay Hutchison, de teamgenoot van Frédéric Vervisch op de Phoenix Racing Audi #11. Louis Machiels tot slot reed de twintigste chrono in de AF Corse Ferrari #52, meteen ook zijn startplaats voor de eerste wedstrijd.

WRT - Audi R8 LMS
WRT - Audi R8 LMS
Ook in Q2 was er chaos; iedereen probeerde zo snel mogelijk een tijd te laten noteren omdat er opnieuw een regenbui zich vormde boven de omloop. Na slechts enkele minuten ging het echter mis in de laatste bocht. Christopher Mies schoof van de baan in de WRT Audi #2 en werd prompt nog geraakt door Stéphane Ortelli, die zelf ook de controle kwijt was over zijn Saintéloc Audi #24. De rode vlag werd bovengehaald maar na de herstart kon zo goed als niemand zijn tijd verbeteren op de intussen natte baan. De grid voor de tweede race werd dus grotendeels samengesteld door de eerste chrono die elke piloot liet noteren in het begin van de sessie.

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
Dries Vanthoor probeerde nog wel maar kon in het tweede gedeelte van Q2 niets beginnen op de natte omloop, onze landgenoot strandde dus verrassend op een 22e plaats. Mies, die de WRT Audi deelt met Weerts, kon door zijn crash zelfs geen tijd laten noteren en start daardoor morgen race 2 net achter de zusterwagen met startnummer 1. De enige chrono die Frédéric Vervisch liet noteren, vlak voor de rode vlag, was goed genoeg voor de twaalfde plaats. Andrea Bertolini, de teamgenoot van Louis Machiels, zette de AF Corse Ferrari #52 op een vijftiende plaats.

Foto's: Arne Simons - Geert Franquet - Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT World Challenge Europe op zaterdag 4 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons