Brands Hatch: Verslag race 2 Dutch on Tour event


Als de start wordt gegeven is het nog altijd droog en is Koen Bogaerts het snelst weg en duikt als leider de eerste bocht in. Daarachter sluit Bas Schouten aan, gevolgd door Roger Grouwels en Jos Jansen. In de Supersport heeft Henry Zumbrink een zeer goede start gehad en weet na de eerste ronde als leider van de Supersport 1 divisie door te komen, op zijn bumper zitten Dennis de Borst en Ruud Olij. Bob Herber heeft is in de eerste ronde al een half veld voorbij gestoken en ligt bij de eerste doorkomst al op de tiende positie.
Vooraan in het veld zijn de twee BMW M4 Silhouettes van Bogaerts en Schouten snel, te snel voor de concurrentie en samen vol in gevecht om de leiding. Schouten zoekt en kijkt maar vindt geen mogelijkheid om snel voorbij te gaan aan Bogaerts die zich goed voelt op dit circuit. Hun voorsprong op de rest van het veld wordt teniet gedaan doordat de safety car de baan op wordt gestuurd doordat Fiona James haar Praga R1 stil moet zetten langs de baan.
Daarachter waren Henry Zumbrink en later ook Dennis de Borst voorbij gegaan aan de Porsche van Jos Jansen en Bob Herber zit daar ook al direct bij en zal wanneer de groene vlag weer gezwaaid wordt de vierde positie algemeen snel overnemen.

Ruud Olij is voorbij gegaan aan de Seat van Dennis de Borst en heeft zicht op de BMW van Henry Zumbrink. Met zijn drieën rijden zij nog altijd zeer dicht bij elkaar. Ronald van Loon heeft zijn vierde positie in de divisie over moeten dragen aan Kosta Kanarolgou en ook Dan Stringfellow is voorbij gegaan, welke op jacht is naar zijn directe concurrent Ollie Taylor die op de eerste positie rijdt van de Supersport 2 divisie. Van Loon kan ook nog niet achterover gaan zitten, maar moet zijn vijfde positie flink verdedigen tegenover Matt Seldon.
Dan verslikt Jos Jansen zich in de eerste bocht en komt vast te staan in de grindbak wat zorgt voor een tweede safety car situatie en kan iedereen dus weer aansluiten. Vlak voordat het pit window open gaat wordt de baan weer vrijgegeven en kan de race weer verder gaan. Wie duikt er direct naar binnen en wie gaat nog even door?
De strijd aan de kop van het veld blijft doorgaan tot aan de pitstops en beide equipes doen deze pas heel laat. Samen rijden ze de pitstraat in Bas Schouten voorop, maar Pieter van Soelen die het stuur heeft overgenomen van Bogaerts, kan eerder weer wegrijden omdat zij 10 seconden minder lang hoefden stil te staan. Na de pitstops is het Bob Herber die de leiding in handen heeft, maar hij kan niet uitlopen omdat er opnieuw een safety car de baan wordt opgestuurd. Kosta Kanaroglou heeft zijn Ginetta in het grind geparkeerd en moet eruit geholpen worden.
In de Supersport 1 divisie is het Henry Zumbrink die aan de leiding ligt, voor Martin de Kleijn die nu in de Febo Seat achter het stuur zit en Ruud Olij en Peter Schreurs volgen op plek drie en vier. Wanneer de wagens achter de safety car rijden gaat het regenen, hard regenen en de volgende ronde zien we dan ook vele wagens binnen komen om banden te wisselen.
Wanneer de meeste wagens gewisseld zijn naar regenbanden, gaat de safety car ook weer naar binnen. Dick van Elk in de Praga R1 heeft net gewisseld naar regenbanden maar verslikt zich alsnog in de eerste bocht en komt vast te staan in het grind op een plek welke hij goed kent. Full course yellow wordt gegeven om de race opnieuw te neutraliseren.

Met nog acht minuten op de klok is het Luuk van Loon die op de eerste positie algemeen ligt. Hij heeft Peter Seldon in weten te halen die niet had kunnen wisselen omdat zij geen regenbanden hadden. Daarachter is het Pieter van Soelen die een ronde later de tweede positie overneemt en Roger Grouwels die beide maar iets sneller zijn dan de Ooperon BMW aan de leiding, dus het wordt spannend aan het einde van de race.
Peter Seldon heft het zwaar op zijn slicks, de baan is echt te nat om snelle tijden te rijden en hij verliest zijn tweede positie in de Supersport divisie aan Martin de Kleijn die nu op de vierde positie algemeen rijdt, achter Roger Grouwels in de Porsche. Ollie Taylor leidt in de Supersport 2 divisie voor zijn directe concurrenten Kevin Clarke en Michael Smith die een grote achterstand hebben op hem.
Roger Grouwels heeft Pieter van Soelen ingehaald en heeft de leiding overgenomen in de GT divisie, maar Luuk van Loon houdt nog altijd stand vooraan al wordt het gaatje kleiner. Wanneer de laatste ronde ingaat is het dan ook Roger Grouwels die de leiding in handen heeft, maar hij heeft Pieter van Soelen nog altijd op zijn bumper hangen. Luuk van Loon heeft het helaas niet vol kunnen houden om als leider algemeen afgevlagd te worden.


Supercar Challenge powered by Hankook
Tweet