van der Horst

Braxx Motors wordt officieel vertegenwoordiger Benelux van de Transam Euro

Jerry De Weerdt, Lucie Storez-Gueudry, Marc Goossens & Pierre-Yves Rosoux
Jerry De Weerdt, Lucie Storez-Gueudry, Marc Goossens & Pierre-Yves Rosoux
Braxx Motors, dat Braxx Racing, Braxx Performance en Braxx Classics omvat, kent de laatste jaren een gestage groei. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud, tunen en racen van Amerikaanse Muscle Cars is bovendien een van de gevestigde waarden in de NASCAR Whelen Euro Series en zet dit jaar in zowel de Elite 1 als de Elite 2 klasse niet minder dan drie Mustangs in met als rijders naast teameigenaar Jerry De Weerdt, Marc Goossens, Tom Boonen en Pedro Bonnet. Maar Braxx Motors breidt nu zijn activiteiten verder uit met de toevoeging van officieel vertegenwoordiger Benelux van de Transam Euro serie.
Toonzaal Braxx Motors
Toonzaal Braxx Motors
In de ateliers van Braxx Motors werd op donderdag 21 juni dan ook de Transam Euro serie voorgesteld aan de verzamelde pers in aanwezigheid van Jerry De Weerdt, Pierre-Yves Rosoux die de PR verzorgt, Transam Euro-baas Lucie Storez-Gueudry en Marc Goossens die zal fungeren als ontwikkelingspiloot.

Jerry De Weerdt
Jerry De Weerdt
Transam, dat staat voor spectaculaire Amerikaanse Musccle cars, doch is het concept van de Transam Euro totaal anders dan dat van de NASCAR Whelen Euro Series zoals Jerry De Weerdt verduidelijkte: “Met de Transam wagens mikken we op endurance-wedstrijden en niet op sprintraces en dat in het kader van bestaande series. Zo kan een Transam-wagen in ons land ingezet worden in zowel de Belcar, de GT & Prototype Challenge als de BGDC. Dus Transam en NASCAR vormen niet elkaars concurrenten, maar zijn complementair. Met de Transam mikken we zowel op jonge rijders die uit de Fun Cup komen als op gentlemen drivers die aan een betaalbare prijs willen racen met een spectaculaire en luidruchtige wagen.” De piloot-eigenaar gaat verder: “De Europese Transam serie ontstond in Spanje en na een bezoek in Valencia was ik onmiddellijk verkocht.
Transam Euro Camaro
Transam Euro Camaro
De wagens passen perfect in ons concept, Silhouettes uitgerust met een V8 Chevrolet motor van 6200cc, de carrosserie kan zowel die van de Camaro als die van de Mustang zijn. Braxx Motors wordt de dealer voor de Benelux van zowel de wagens als alle onderdelen. Daarnaast moet de revisie van motoren en versnellingsbak tussen de races in onze ateliers gebeuren.”

Lucie Storez-Gueudry
Lucie Storez-Gueudry
Lucie Storez-Gueudry staat aan het hoofd van de Transam Euro en stelde de wagen voor: “Er bestaan momenteel drie Transam-wagens in Europa, twee met het bodywerk van de Mustang en één, hier present, met de carrosserie van de Camaro. De tentoongestelde wagen was trouwens vorig jaar al te zien in het GT & Prototype kampioenschap en rijdt dit jaar in het Spaans GT kampioenschap en keert na de presentatie bij Braxx Motors terug naar Spanje. Braxx Motors zal een nieuwe wagen opbouwen die eind juli moet klaar zijn en een tweede nieuwe wagen staat op stapel. De huidige wagens rijden op 15 duims banden, maar het endurancemodel krijgt 18 duims rubbers en de vijf wielmoeren worden vervangen door een centrale moer. Verder zal er veel aandacht besteed worden aan de koeling, belangrijk bij lange races. Trouwens zal er een van de wagens met Mustang-body al deelnemen aan de BGDC races in het voorprogramma van de 25 Hours Fun Cup begin volgende maand.”

Transam Euro Camaro
Transam Euro Camaro
Op de vraag waarom een rijder zou kiezen voor de Transam bolide antwoordde Lucie Storez-Gueudry: “De wagen oogt spectaculair, heeft een dikke motor die veel geluid produceert en bovendien blijft de aankoop van de bolide (120.000 Euro) en het onderhoud betaalbaar. De wagen heeft geen elektronica, maar de manuele H versnellingsbak is eenvoudig te bedienen. Dus een jonge rijder of een gentlemen rijder heeft de wagen snel onder de knie en kan er al vlug snel mee gaan.” En de toekomst? “We gaan stap voor stap te werk”, vervolgt Lucie Storez-Gueudry. “Eerst gaan we proberen enkele wagens in bestaande kampioenschappen te krijgen en daarna zien we wel. Het is zeker niet of nog niet de bedoeling om een eigen kampioenschap op te richten.”

Foto's: Niels Vaeck
 

 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons