van der Horst

BRC: Haspengouw trapt nieuw hoofdstuk af

Adrian Fernémont - Skoda Fabia
Adrian Fernémont - Skoda Fabia
Met de Rally van de Haspengouw start nu ook het nieuwe seizoen van het Belgische Rallykampioenschap (BRC). Deze openingsmanche trapt ook een nieuw hoofdstuk in het BRC af, met een volledig nieuw concept. Het legt de rally dan ook geen windeieren met een schitterend plateau.
  • Hamofa Performance
Haspengouw luidt een nieuw era in, met een volledig nieuw concept, waarbij het aantal manches gereduceerd werd tot zes wedstrijden. Anderzijds werd de Cup geïntroduceerd, waar ook moet gescoord worden. Die Cup bestaat uit dertien manches, waaronder de zes 'Master'-wedstrijden. Ingewikkeld, zeker als je weet die cupwedstrijden ook hun belang hebben in de strijd om de titel want er mogen zeven resultaten worden ingediend. Dat betekent dat er ook buiten de 'Masters' moet gescoord worden, al kunnen de toppers elkaar wel doorheen het jaar ontwijken. Er zal ook een Cup-kampioen zijn. Voor dat kampioenschap kan en mag er gescoord worden in alle dertien manches. Met andere woorden: wie veel rijdt, hoog scoort.

Het aantal 'topwedstrijden' werd gereduceerd van tien tot zes, wat op zich een uitstekende en budgetvriendelijke zaak is. Maar de toppers doen er goed aan om er meteen te staan, van bij de eerste afspraak. En dat uit zich, want de Haspengouw pakt uit met een ontzettend sterk deelnemersveld.

De Belgische kampioen, Stéphane Lefebvre, is er wel niet bij. Het opzet van DG Sport om de Fransman kampioen te maken is geslaagd in 2022, dus een vervolg zit er niet (meteen) aan te komen. Dat opent uiteraard deuren voor de concurrentie, concurrentie die vorig jaar gedesillusioneerd vroegtijdig afhaakte.

Adrian Fernémont (Skoda), de Belgische kampioen van de twee voorgaande seizoenen, is terug om zijn kroon opnieuw op te eisen. Maar er zijn een pak kapers op de kust. Gino Bux (VW) bijvoorbeeld. De ouwe RACB-pupil toonde vorig jaar veel goeds, en kan met een jaartje meer ervaring meedingen naar de troon, net zoals Cédric Cherain (Hyundai) die vorig jaar rust vond in de Porsche en nu in het warme nest van BMA is terecht gekomen. Dat lijken voorlopig de belangrijkste drie titelpretendenten.

Voor winst en het podium zijn er nog meer kapers op de kust. Maxime Potty (Citroën) was vorig jaar één van de revelaties. Kris Princen (Citroën) is altijd een taaie klant in eigen gouw en William Wagner (VW) toonde zich de jongste twee edities al podiumrijp.

Voor de ereplaatsen wordt gekeken naar Bastien Rouard (Hyundai), Charles Munster (Hyundai), Cédric De Cecco (Citroën) en veteraan Marc Timmers (Skoda). Ook Jonas Langenakens (Mitsubishi) en Matthias Boon (Subaru) mogen we niet vergeten.

Bij de Porsches is de enige concurrent van Gunther Monnens zichzelf. Dat geldt ook voor Jonas Dewilde bij de juniors. In die klasse is het ook kijken naar het RACB-debuut van Lyssia Baudet. En ook Dirk Deveux is bij de historics de torenhoge favoriet, al zullen de meeste ogen gericht zijn naar Tom Boonen die een schitterend Lancia Delta aan de start brengt. In 2WD begint Bruno De Wilde zijn campagne om zichzelf op te volgen.

De M-Cup lijkt de meeste attractieve nevenklasse om volgen, met kampioen Franky Boulat, revelatie Loïc Pirot, thuisrijder Patrick Diels en publiekslieveling Bjorn Syx aan de start.

Er wachten de rijders drie lussen van vier proeven, goed voor 137 km. De winnaar rijdt om 20 uur stipt, exact 12 uur na de start, over het eindpodium.

Foto: Davy Degryse - RIP

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op donderdag 23 februari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Haspengouw.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons