van der Horst

Princen kampioen wanneer hij het niet langer verwachtte

Kris Princen - Skoda Fabia R5
Kris Princen - Skoda Fabia R5
Wanneer je het niet verwacht, gebeurt toch het onverwachte. Dat geldt zeker voor de nieuwe kampioen van België, Kris Princen. De Limburger begon in Haspengouw zogezegd aan een beperkt programma na een jaar waarin het net niet lukte. De Limburger had één doel: winnen. Dat lukte goed en leidde hem uiteindelijk naar zijn tweede Belgische titel.
Afgelopen weekend kroonde de 44-jarige Kris Princen zich tot Belgisch kampioen en dat met nog één manche te gaan. Nochtans was dat bij aanvang van het seizoen niet het plan. Een relaas over hoe een verkeersheuvel en Thierry Neuville Princen een handje hielpen.

Kris Princen - Skoda Fabia R5
Kris Princen - Skoda Fabia R5
Princen begon aan de Haspengouw, de eerste manche van het BRC, omdat het nu eenmaal zijn thuisrally is. Toen al voelde je dat het geluk waarmee je kampioen wordt, aan het keren was. Princen moest een ganse dag de wet van de sterkste ondergaan, maar toen Verschueren zich plots verkeek op een verkeersheuveltje kantelde de wedstrijd. De Limburger pakte in extremis de winst en legde daar een vroege basis voor zijn titel. 1 - 0.

Vincent Verschueren - Skoda Fabia R5
Vincent Verschueren - Skoda Fabia R5
Enkele weken later werden de rollen omgekeerd. Verschueren kon in zijn 'thuisrally' geen vuist maken tegen een oppermachtige Princen (en een motorevolutie). 2 - 0. De Limburger pakte onderweg ook nog eens zestien punten in Spa, en drong daarmee de Belgische kampioen in de verdediging. Princen hield zich even aan zijn eerste plan en liet de Rallye de Wallonie links liggen. Verschueren maakte daar dankbaar gebruik van en won na een fantastische wedstrijd. De aanval bleek nog maar eens de beste verdediging. In een spannende Sezoensrally zette Verschueren de bordjes gelijk: 2 - 2.

En het had zelfs 2 - 3 kunnen worden in de Ypres Rally, ware het niet dat Verschueren op zijn jacht naar een tweede titel Thierry Neuville tegenkwam op zijn stroperspad. Of hoe de mogelijke wereldkampioen 2018 ook zijn zegje deed in het BRC. Verschueren had met twee overwinningen en een tweede plaats in drie wedstrijden wel plots een mooie voorsprong in de BK-tussenstand. Princen bleek verre van uitgeteld en dan inspireerde hem om de oorspronkelijke planning van tafel te vegen en nieuwe plannen te maken. Een goede keuze, want na de zomer viel
Kris Princen - Skoda Fabia R5
Kris Princen - Skoda Fabia R5
de 3 - 2 aan de overkant. Kris Princen toonde zich opnieuw de snelste in mid-West-Vlaanderen en won de Omloop van Vlaanderen. Waar hij de titel in 2017 verloor, pakte hij nu een stevige optie op  de bekroning, want een vierde overwinning in het BRC zou hem meteen de titel opleveren. En zo geschiedde. Kris Princen verbeterde in Sankt-Vith zijn slechtste resultaat (een derde plaats: in Bocholt en Ypres), en scoorde op die manier "vier bonuspunten", waarmee hij op 108 punten komt. Verschueren kan dat nog evenaren, maar zelfs winst in de Condroz kunnen de bordjes maar op 4 - 3 zetten, en dat is niet genoeg, mits er maar zes resultaten mogen ingebracht worden. Geen tweede titel voor Verschueren, wel een tweede voor Princen na deze in 1999.

Het kan verkeren: vorig jaar ging Princen vol voor de titel zonder succes. Dit jaar was dat bij aanvang van het seizoen geen doel op zich. Goed dat Princen zich niet bij die planning hield, waardoor we een heel jaar lang konden genieten van een prachtig duel, dat de rallyfans nu al jarenlang kippenvel bezorgt. Verschueren kende wat "malchance" door dat vreemde voorval in Haspengouw, die oneerlijke strijd in de TAC en de komst van Thierry Neuville naar Ypres, maar met vier overwinning op zeven wedstrijden is Princen de verdiende winnaar van de titel. We weigeren het een bekroning van een carrière te noemen, want we hopen dat het duel nog even doorgaat, liefst al in 2019.

Foto's: Sandro Delaere en Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op maandag 1 oktober 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons