van der Horst

BRC-reglement gunt WRC’s nog een laatste stuiptrekking

Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
De WRC’s kregen in 2014 door de strengere reglementering al een stevige deuk in hun bloedmooie pantser. Het nieuwe reglement voor het Belgian Rally Championship gaat nu nog een stukje verder waardoor de WRC-wagens steeds meer geweerd worden uit het nationale rallykampioenschap.
  • Powercars
Kris Princen - Subaru Impreza WRC
Kris Princen - Subaru Impreza WRC
Wie in 2014 aan de start kwam met een WRC-wagen kon enkel nog punten scoren door hun positie in het algemene klassement. Klassepunten werden afgeschaft voor dat type wagens. Daarmee nam de sportkoepel RACB een eerste stap om het BRC nieuw leven in te blazen door zich volledig te richten op de nieuwe R5-generatie. Dat reglement zorgde voor vreemde taferelen. Zo was Kris Princen de grote slokop qua overwinningen in zijn Subaru Imprea WRC, maar werd Freddy Loix al geeuwend kampioen in zijn Skoda Fabia s2000.


Weggepest
Cédric Cherain - Citroën DS 3 WRC
Cédric Cherain - Citroën DS 3 WRC
Vorig jaar ging de sportkoepel nog verder door de WRC’s geen plaatsje meer te gunnen bij de prioritaire nummers. Heel wat organisatoren trokken zich weliswaar geen fluit aan van dat reglement. Ondanks de beperkingen van het reglement brachten onder meer Chris Van Woensel en Benoit Allart regelmatig een WRC aan de start en wonnen ze ei zo na een manche. Beide heren voelden zich echter gepest, en stapten mid-seizoen gedegouteerd uit het kampioenschap. Cédric Cherain overheerste dan weer in de Condroz met een DS3 WRC.

Achteraf was dat meteen het signaal voor de RACB om nog strenger in te grijpen. Toen Kris Princen in het tussenseizoen gewag maakte om in 2016 aan de start te komen met een WRC, liet de RACB weinig tactvol verstaan dat Princen en Peter Kaspers het beter bij een R5 hielden. Het reglement werd recent online geplaatst, en inderdaad, het is erop gestoeld de WRC-generatie nog een laatste stuiptrekking te gunnen.

MINI WRC - G&A Racing
MINI WRC - G&A Racing
De jongste WRC’s, de 1.6 liter, mogen nogwel aan de start verschijnen, maar wel met een restrictor van 30mm. Daardoor worden ze fors benadeeld, en is alle voordeel van een WRC weg. De kans dat we dus nog WRC van de jongste generaties aan de start zullen zien is dus eerder gering, al is Guino Kenis wel bezig met de opbouw van een Mini WRC 1.6l.



Prioritair
Ook oude WRC’s mogen nog in het BRC rijden in 2016, maar de RACB heeft ervoor gezorgd dat niet meer gelijk wie aan de start kan komen met die 2.0 liter bolides. Zo mogen “prioritaire piloten” niet meer rijden in zo’n WRC. Over wie gaat het dan precies? Het gaat om piloten die de jongste drie jaar P1-prioriteit genoten in het WRC, piloten die in het WRC, P-WRC, WRC2 of WRC3 wonnen of piloten die een FIA Regionale Kampioenschapsrally wonnen. Wie vorig jaar een FIA Beker van Europa won is eveneens een prioritaire piloot.

Daarnaast zijn er nog twee criteria en die zijn zowaar nog interessanter. Wie de voorbije vijf jaar kampioen van België werd, of wie de jongste drie jaar een manche van het BRC won, is ook een prioritaire piloot. In de marge maakt de RACB melding dat ze een piloot die zich in de kijker heeft gereden in een buitenlands kampioenschap ook als prioritair kunnen beschouwen.  Wie ze daarmee beogen is niet duidelijk. Het kan dus bijvoorbeeld gaan om Gino Bux (J-ERC), of de gebroeders de Mevius (208 Rally Trophy)… Het grappige is, doordat de RACB weer een hiaat laat, ook mannen zoals Kurt Braeckevelt, Claude Bal of Jochen Claerhout in het vizier komen wegens enkele mooie prestaties in het buitenland.

Voltooid verleden tijd
Pieter Tsjoen - Citroën C4 WRC
Pieter Tsjoen - Citroën C4 WRC
Door de reglementering is het nu absoluut zeker dat we geen Freddy Loix, Pieter Tsjoen (die nog een Focus WRC in de stal heeft staan), Thierry Neuville, Kris Princen, Hermen Kobus, Sebastien Loeb noch Cédric Cherain aan het werk zullen zien in een WRC 2.0 liter. Het era Loix - Focus, Tsjoen –C4, Tsjoen – Focus, Princen – Impreza, … behoort dus tot de voltooid verleden tijd.



Xavier Bouche - Ford Focus WRC
Xavier Bouche - Ford Focus WRC
Op die manier serveert de RACB opnieuw een half reglement want heel wat one-shotters kunnen door de mazen van het net glippen. Denk bijvoorbeeld aan Yves Matton of Xavier Bouche.  En willen Chris Van Woensel of Benoit Allart nog even genieten van hun WRC, dan doen ze er goed aan geen enkele rally te winnen dit jaar.



Dan had de RACB véél beter de WRC-wagens finaal naar het museum verwezen.

Foto's: BRC - RIP - G&A Racing - Vincent Wouters
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op vrijdag 5 februari 2016.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons