van der Horst

BRCC & 24H Zolder: Nabeschouwing Chris Mattheus

Afgelopen weekend werd de vijfde of voorlaatste wedstrijd verreden van de BRCC Endurance of het Belgisch omloopkampioenschap uithouding. Na vier wedstrijden ongeslagen in GT Cup en telkens een goede klassering algemeen net na de snellere GT3 wagens, konden Chris Mattheus en zijn vaste kompanen bij Belgium Racing, Dylan Derdaele en Kenneth Heyer zich tijdens de 600 km of Spa verzekeren van de titel in de Klasse GT Cup. Voor de eerste maal dit seizoen werd het trio verslagen in hun Klasse, maar de gescoorde punten van de tweede plaats waren ruim voldoende om de titel in GT Cup nu reeds op zak te steken. Zodoende is de eerste opdracht volbracht en tracht het team rond teambaas Patric Derdaele nu ook zo hoog mogelijk te eindigen in het algemene klassement. En met nog een wedstrijd te gaan op de thuisbasis van Belgium Racing, Circuit Zolder, staan de zenuwen nog steeds hoog gespannen.
Chris Mattheus leeft momenteel in een roes van voldoening. De Belgische Monegask kwam onlangs aan de start van de 24 Hours of Zolder in de tweede Porsche Supercup van Belgium Racing. Een iets oudere en minder krachtige Porsche Supercup in vergelijking met de eerste wagen binnen het team, maar zeer goed onderhouden en geknipt voor een loodzware wedstrijd tweemaal rond de klok.
Chris nam de start tijdens de Zolderse etmaal race en samen met Supercup-rijder Jochen Habets, Danny De Laet en het Zwitserse vader-dochter duo Kroll reden ze een verstandige en loepzuivere wedstrijd. De wagen was internationaal getint met een Monegask, een Belg, een Nederlander en twee Zwitsers achter het stuur. Dat kan uiteraard ook gezegd worden van de eerste wagen dat naast Dylan Derdaele, Frank Thiers en Bert Redant ook met de Duitser Heyer en de Pool Giermaziak een internationaal tintje had. Belgium Racing had de zaken goed op een rij en beide Porsches werden vooraan in de wedstrijd verwacht.

Chris Mattheus: “Gezien de kwaliteit van de wagens op de startgrid had ik een top 5 in het achterhoofd voor onze Porsche. We werden uiteindelijk onverhoopt maar verdiend derde algemeen terwijl de zusterwagen de overwinning wegkaapte. Twee wagens van hetzelfde team op het algemeen podium was een fantastisch en ontroerende apotheose van het weekend. Bovendien werden we nog eens eerste en tweede in de Klasse GT en wonnen we met onze tweede wagen de Klasse -3600cc. In totaal dus vijf podiumplaatsen voor twee wagens. Dit is uiteraard niet enkel de verdienste van de piloten alleen, maar ook van de ganse crew binnen Belgium Racing die echt niets aan het toeval overliet en prachtig werk leverde”.

Een week later stond het trio Chris Mattheus, Dylan Derdaele en Kenneth Heyer opnieuw in racepak om de vijfde manche van de BRCC Endurance af te werken.  Het trio werd voor de eerste maal dit seizoen verslagen in de Klasse, maar de tweedeplaats was meer dan voldoende om nu reeds de titel te pakken in de Klasse GT Cup. Via een mooie vijfde plaats algemeen scoorde Belgium Racing nog belangrijke punten voor het algemeen kampioenschap.

 Chris nam de start en reed een voortreffelijke eerste stint.

“Ik heb zoals steeds gedaan wat me werd opgedragen. Ditmaal moest ik zo snel mogelijk rijden zonder risico en de wagen heelhuids terug afleveren. Ik kon mijn startplaats handhaven en bleef in het vizier van Koen Wauters. Tot ik bij het insturen van Combes uitschoof op vloeistof van een voorganger en een pirouette maakte. Ik verloor amper tijd en kon de wagen in tweede positie doorgeven aan Kenneth. Die maakte dan een stuurfoutje en reed hierbij een wiel stuk. Dit doet echter niets af van diens schitterende prestaties over het ganse seizoen, inclusief tijdens de 24u van Zolder. We moesten hierdoor eenmaal meer stoppen dan reglementair voorzien en verloren een pak tijd. Nadien reed Dylan nog een schitterende inhaalrace en hij stond op het punt om in het slot van de wedstrijd de eerste plaats over te nemen van Wauters. Maar Dylan moest van het gas op de Raidillon door een gedubbelde rijder en zodoende moesten we ons tevreden stellen met de tweede plaats. We verliezen hierdoor zeven kostbare punten die ons wel parten kunnen spelen voor de eindafrekening op Circuit Zolder na de laatste wedstrijd”.

“Op papier staan we nog steeds tweede op 5 punten van de Audi van PK Carsport, maar vanaf nu moeten we rekening houden met het verplichte schrapresultaat. En zodoende komen we uit op de vierde plaats met nog uitzicht op het eindpodium. Gezien de titel in GT Cup een feit is hebben we niets meer te verliezen en kunnen vol onze kans gaan. We hopen uiteraard dat we het halen, maar indien niet hebben we toch een meer dan schitterend seizoen achter de rug met de stunt van Belgium Racing tijdens de 24 Hours of Zolder en de titel in GT Cup van de BRCC”.

“Indien we vierde algemeen blijven moeten we zeker niet blozen. We hebben een gans seizoen meegestreden voor de algemene titel tegen minstens drie wagens die intrinsiek sneller zijn dan onze Porsche 997 Supercup. Beter scoren kan amper en ik ben dan ook zeer tevreden met de reeds behaalde resultaten en de inzet van de ganse crew rond Belgium Racing”, besluit een tevreden, maar nog steeds strijdvaardige Chris Mattheus.

Chris Mattheus Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op donderdag 12 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 600 km of Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons