van der Horst

Belgian Masters: Endurance: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Het werd een spannende finale dit weekend tijdens de Belgian Masters in Zolder. De Aston Martin Vantage V12 was de favoriet en won ook op een doornatte piste, maar de titel ging in extremis naar Anthony Kumpen, Bert Longin en Maarten Makelberge in de PK Carsport Audi R8 LMS.
Het lag er droog bij voor de start van het Belgian Racing Car Championship 2013 en meteen kon de Aston Martin Vantage V12 van poleman Michael Schmetz met een sterke start de leiding nemen, terwijl de zusterwagen van Tim Verbergt, Bert Redant en Damien Dupont op korte afstand volgde. De Audi R8 LMS van Anthony Kumpen en de Porsche van Fred Bouvy volgden en leverden onderling een mooi duel, op dat ogenblik belangrijk voor de titel en de zege in de categorie GT-Pro.
 
Halverwege liep het echter fout voor de ProSpeed Competition Porsche 911 die de box moest opzoeken met een probleem aan de ophanging. Twintig minuten gingen er verloren en de titel was weg voor het trio Bouvy-Coens-Grandjean, die uiteindelijk zestiende zouden worden. Even later volgde een spin van Pierre Grivegnée en amper enkele seconden later diende de mooie Art Car Aston Martin GT3 van Aston Martin Brussels by GPR definitief aan de kant te gaan.
 
De strijd om de zege werd zo een zaak tussen de Audi en de Aston N°100 en dat op een doorweekte piste. De Britse bolide diende een achterstand van maar liefst 2 minuten en 50 seconden extra stop goed te maken.
 
Op twintig minuten van het einde zou de nieuwe Junior kampioen, Damien Dupont, de leiding van de R8 overnemen en dat tot op de meet. Met een vijfde zege in zes races, kwam de Britse GT echter nipt tekort voor de nationale titel. De bekroning in BRCC Endurance was dus voor de bemanning van de Audi R8 LMS, waarin Maarten Makelberge de laatste rijbeurt verzekerde, een tweede plaats algemeen die goed was voor de zege in GT-Pro en uiteraard dus de titel.  
 
“Schitterend”, aldus Anthony Kumpen, die zijn tiende nationale titel in een gemotoriseerde sport behaalde, karting incluis. “Het was met het natte weer een moeilijke race. Ons team, PK Carsport, heeft prachtig werk geleverd en onze strategie was perfect. Felicitaties aan iedereen. Kampioen worden met een GT3 van 2010, is niet slecht.”
 
In het kamp van Aston Martin was men uiteraard tevreden met een vijfde zege. “Natuurlijk hadden we liever ook de titel gepakt, maar we kenden het reglement van bij aanvang van het seizoen”, was Pino Sperlinga, de man van GPR eerlijk. “We hebben in de eerste helft van het seizoen niet de volle punten gepakt, omdat we alleen in onze categorie reden, wat onze kansen reduceerde. Het is het reglement en daar kan niemand iets aan veranderen. Iedereen heeft fantastisch werk geleverd en we hebben nergens spijt van.
 
De derde plek op het podium van de Belgian Masters was voor Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Chris Mattheus,  die meteen brons in de algemene ranking wonnen. Zij zijn ook kampioen in de GT Cup, na een mooie strijd met de Porsche MExT van onder meer Koen Wauters (die diende op te geven). De wedstrijd vandaag zag ook mooie prestaties van de Ferrari 458 Challenge van Hans en Frank Thiers en Olivier Van Oost en Nicolas Vandierendonck, die vijfde en zesde algemeen werden, voor de derde Ferrari van Louis Soenen en een schitterende Fred Vervisch.
 
De snelle man van Thierry Boutsen/Ginion Racing in de Blancpain hield op het einde de Volvo S60 Silhouette Delahaye van Lémeret-Deman-Al Azhari af, nadat de Volvo eerder was opgehouden door een lekke band.
 
De broertjes Guillaume en Edouard Mondron, de kampioenen in sprint, wonnen hun klasse – voor Lequeux-Van de Poele Junior – en verzekerden zich zo van de titel in GT Light, voor de GPR Aston Martin GT4 van Bloem-Bourdoch-Hallaert. De GT Challenger was voor de Skylimit Porsche 996 Cup van François Bouillon en Bart Van Haeren (die laatste is vicekampioen in de klasse, achter Michael Albert).
 
Noteren we nog de titel in Toerisme Pro voor de SEAT Leon Supercopa van Nicolas Jussy en Nicolas Lamy, na het forfait van de SEAT ProSpeed van Sven Van Laere, Kris van Kelst en Christoff Corten. Het Team-kampioenschap werd gewonnen door GPR, voor PK Carsport en Belgium Racing.
 
Het doek over 2013 is gevallen, leve een nieuw seizoen BRCC Endurance in 2014!
 
De uitslag van de wedstrijd: 1. Verbergt-Dupont-Redant (Aston Martin Vantage GT3) 102 ronden in 3u01.09.455, 2. Kumpen-Longin-Makelberge (Audi R8 LMS) op 1.29.835 (1ste GT-Pro), 3. Derdaele-Heyer-Mattheus (Porsche 997 Supercup) op 1 ronde (1ste GT Cup), 4. Thiers-Thiers (Ferrari 458 Challenge) op 2 ronden, 5. Vandierendonck-Van Oost (Ferrari 458 Challenge) op 2 ronden, 6. Soenen-Vervisch (Ferrari 458 Challenge) op 5 ronden, 7. Deman-Lémeret-Al Azhari (Volvo S60 Silhouette) op 5 ronden (1ste Sil Pro Evo), 8. Mondron-Mondron (Ginetta G50) op 7 ronden (1ste GTL), 9. Verstraete-Dubois (Porsche 996 Cup) op 7 ronden, 10. Bouillon-Van Haeren (Porsche 996 Cup) op 8 ronden (1ste GT Challenge)… 18. Jussy-Lamy (SEAT Leon Supercopa) op 32 ronden (1ste Tour Pro).
 
De stand in het kampioenschap:  1. Kumpen-Longin-Makelberge 222 punten, 2. Redant-Verbergt-Dupont 220, 3.  Derdaele-Heyer 212, 4. Mattheus 207, 5. Bouvy-Coens-Grandjean 176, 6. Mondron-Mondron 164, 7. Thiers-Thiers 154, enz.
 
Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 14 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons