van der Horst

Belgian Masters: Sprint: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
De Belgian Racing Car Championship – Sprints is dat een zaak voorbehouden aan broers? Twaalf maanden na Hans en Frank Thiers, zijn Edouard en Guillaume Mondron de nieuwe sprintkampioenen. Op Circuit Zolder werden, in verraderlijke weersomstandigheden, de laatste vier manches afgewerkt. Achter de kampioenen zijn Nicolas Jussy en André Grammatico goed voor de zilveren en bronzen medaille.
  • Skylimit Events
Nadenken over het type banden voor de start van de laatste races van het Belgian Racing Car Championship – Sprints was er niet bij: regenbanden drongen zich gezien de echte herfstomstandigheden op. De meute diende te vertrekken achter de safety car en als het licht op groen sprong, was er jammer genoeg één titelkandidaat die niet van de partij kon zijn. De nieuwe motor van de SEAT van Spork Racing gaf net na drie ronden de geest en meteen was Grégory Paisse kansloos voor de eindzege.
 
Van meet af aan was de Brit Mike Simpson – die gevraagd had om als gast te mogen rijden, om zo de titelstrijd niet te beïnvloeden – de snelste in zijn Ginetta. De eerste zege was dan ook voor hem, ondanks aardig weerwerk van André Grammatico (BMW M3 GT4), Christophe Anquetil (GC10-V6) en Guillaume Mondron (Ginetta), de heren die ook in die orde over de meet kwamen. De posities veranderden niet na de herstart en Mike Simpson won dus voor André Grammatico, die wat sukkelde met zijn banden, Christophe Anquetil, Guillaume Mondron en Nicolas Jussy, die in de SEAT Supercopa van Team Allure tot het uiterste ging om zijn kansen op de titel gaaf te houden.
 
De regen stopte tijdens de korte pauze, maar de piste bleef wel vettig voor de laatste race van 2013. Edouard Mondron nam de plaats in van zijn broer in de Ginetta en Frédéric Bouvy nam het stuur over van Nicolas Jussy in de SEAT. Na een klein contact met Jo Lammens tijdens de start, diende Bouvy de leiders te laten gaan. Vooraan was het Edouard Mondron die het peloton aanvoerde, terwijl Mike Simpson tweede werd in de derde van vier afspraken. Achter hem vonden we Christophe Anquetil, André Grammatico en Frédéric Bouvy. In het allerlaatste kwart ging Christophe Anquetil nog voorbij de Brit Mike Simpson om tweede te worden achter Edouard Mondron. De jongeman maakte, in moeilijke omstandigheden op een opdrogende piste, geen enkele fout en dat met de druk van het kampioenschap op zijn schouders. Achter de tenoren vonden we Jean-Pierre Lequeux, Yvan Muller, Christophe Pampel en Bernard Dandrifosse, net voor Ragnar Van der Heijden de snelste van de moedige mannen in een Westfield.
 
Aan de aankomst waren de punten snel geteld: Edouard en Guillaume Mondron zijn de nieuwe kampioenen! De oudste van de twee broers – Edouard – beëindigt zo voorlopig zijn racecarrière in schoonheid. “Ik ga inderdaad naar Canada om er mijn professionele loopbaan verder te zetten. Ik ben gespecialiseerd in video en reportage. Daarom wilde ik hier met mijn broer absoluut kampioen worden. Ik denk dat we zonder meer fier mogen zijn op ons seizoen. Na sterke en minder sterke momenten, sluiten we hier tijdens de Belgian Masters in schoonheid af. Het feit dat we hard en fair hebben moeten vechten voor de titel, met sterke tegenstanders, maakt het er nog mooier op.”
 
Nicolas Jussy was ook tevreden met zijn tweede plek: “Ik zou met twee handen getekend hebben voor deze titel van vicekampioen. Team Allure heeft schitterend werk geleverd en altijd een goede auto klaargestoomd. De SEAT was echter niet opgewassen tegen de wagens die helemaal vooraan reden, wat de tweede plek voor mij nog meer glans geeft.”
 
Ontgoocheling was er eerder bij André Grammatico, 3de nadat hij het maximum gegeven had: “De omstandigheden waren vandaag voor mij niet goed, want de BMW M3 GT4 heeft het moeilijk met zijn banden op een vettige ondergrond. Ik had op meer gehoopt, maar dat is autosport. Ik heb echter genoten van dit kampioenschap en heb geen spijt van mijn deelname.”
 
Het doek is dus gevallen over het BRCC Sprints want zoals Kronos Events zaterdag aankondigde, zal alle aandacht in 2014 gaan naar de uithouding. Edouard en Guillaume Mondron, Nicolas Jussy en André Grammatico zijn echter mooie namen voor het laatste podium!
 
Uitslag: 1. Mondron-Mondron (Ginetta G50), 2. Anquetil (GC10-V6) à 05’’055, 1ste Silhouette Pro, 3. Simpson (Ginetta 3.5 GT4) + 05’’654 (guest), 4. Grammatico (BMW M3 GT4) + 27’’003, 5. Jussy-Bouvy (SEAT Leon Supercopa) + 39’’340, 1ste in Toerisme Pro, 6. Lequeux (Ginetta G50) + 48’’672, 7. Muller (Ginetta G50) + 48’’702, 8. Pampel (BMW) + 1’43’’179, 9. Dandrifosse (GC10-V6) + 1 ronde, 10. Van der Heijden (Westfield Cup)…
 
Kampioenschap: 1. Mondron-Mondron 164,5, 2. Nicolas Jussy 162, 3. André Grammatico 157,5, 4. Gregory Paisse 137, 5. Bernard Dandrifosse 117, 6. Christophe Anquetil 112,5, 7. Michael Schmetz 103, 8. Christophe Pampel 98,5, 9. Pierre Piron 83, 10. Jo Lammers 57,5

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 14 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons