van der Horst

Belgian Masters: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Of het nu zal gaan over de ochtendlijke sprintwedstrijden, vier in het totaal, of de uithoudingsrace van 180 minuten zondagnamiddag, de beide titels in het Belgische kampioenschap BRCC zullen naar alle waarschijnlijkheid slechts op de meet worden uitgedeeld. De finales van nu zondag op Circuit Zolder kondigen zich dan ook razend spannend aan!
  • De Swert Opticiens
Het einde van het seizoen komt met rasse schreden naderbij. Aanstaande zondag kennen we de namen van de nieuwe kampioenen van België. Of het nu gaat om de BRCC Sprint of de BRCC Endurance, de strijd tussen de diverse kandidaten om de diverse titels zal zeer intens zijn.
 
Vijf zijn er het, in vier wagens, die kans maken om de broers Hans en Frank Thiers in BRCC Sprint op te volgen. Op papier zijn het twee andere broers, Guillaume en Edouard Mondron, die het best geplaatst lijken. Als ze winnen, dan moeten ze rekenen op hun rivalen in GT Light, meer bepaald de vijf andere Ginetta G50, en de GC van Schmetz en Anquetil om te verhinderen dat de twee SEATs van Jussy en van Paisse te hoog eindigen in het algemene klassement.
 
De voormalige teamgenoten Grégory Paisse – de virtuele leider in het klassement als we het schrapresultaat nu al in rekening brengen – en Nicolas Jussy moeten hun klasse Toerisme Pro winnen en hopen dat ze zo hoog mogelijk algemeen eindigen om de titel veilig te stellen. De Fransman André Grammatico, ook nog steeds kanshebber op de titel, moet echter al wat op de omstandigheden rekenen om nog nummer 1 in ons land te worden. Dat wil echter niet zeggen dat de man in de BMW M3 kansloos is.
 
Ook vier wagens, met 11 rijders, vinden we in de strijd om de opvolging van Fred Bouvy in het BRCC Endurance. We blijven in eerste instantie bij de Brusselaar zelf, die op zoek gaat naar een elfde (!) nationale titel in de Porsche GT3 RS van Prospeed Competition, een wagen die hij deelt met Damien Coens en Didier Grandjean. Ondanks hun opgave in de 600 Km van Spa, hebben ze voor Zolder nog één puntje over op (176 tegenover 175) de Audi van Kumpen en co, althans als we ook hier het schrapresultaat in rekening brengen. Voor de bemanning van de Porsche is de opdracht duidelijk: top 3 algemeen en winnen in de categorie GT Pro.
 
De opdracht is al iets complexer voor de Audi R8 LMS van PK Carsport in de handen van Kumpen-Longin-Makelberge die ook moet winnen in de categorie, maar dan tevens tweede algemeen moet eindigen. Dan kunnen zij de champagne ontkurken.
 
Voor de Aston Martin Vantage GT3 GPR van de grote favorieten Tim Verbergt, Damien Dupont en Bert Redant is het dan weer eenvoudig: ze moeten afrekenen met hun drie pitstops die samen minimum 8’50 moeten duren en vervolgens moeten ze als winnaar over de meet komen (we herinneren u er aan dat gezien ze in de drie eerste races alleen waren, zij ook niet de volledige punten in hun categorie GT Pro Evo konden scoren). Bovendien moet hun zusterwagen van Michael Schmetz en Pierre Grivegnée – of een andere wagen die niet hun concurrent in de titelstrijd is - als tweede over de meet komen en dan nog mag de Porsche van Bouvy en co (de GT Pro moeten maar zes minuten halt houden) niet als derde eindigen. Als dat geen uitdaging is!
 
In het kamp van GPR zouden ze wel eens kunnen rekenen op de terugkeer van de Volvo S60 V8 Silhouette van Delahaye als onverwachte bondgenoot. Stéphane Lémeret, Loïc Deman en Karim El Azahri uit de Emiraten besturen de wagen. Zelfs met een stoptijd van 7’30, kan de Zweedse bolide het de diverse GT’s aardig moeilijk maken in de strijd om het podium.
 
Last but not least is er de Porsche van Belgium Racing met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, nog steeds bijgestaan door Chris Mattheus. Zij maken mathematisch nog eens kans, maar de winnaars van de 24 Uur van Zolder moeten wel uitgaan van heel veel ‘als en indien’ om de titel in BRCC Endurance weg te kapen. Als ze in de top 4 eindigen en de andere titelkandidaten geven op, ligt de weg voor hen vrij!
 
De rode Porsche is wel al zeker van de titel in de GT Cup waar Koen Wauters en Dirk Van Elslander, zelfs met een nieuwe zege in de Porsche van MExT, Derdaele-Heyer niet meer kunnen bijbenen.
 
Voor de volledigheid vermelden we nog de komst van de zeer snelle Frédéric Vervisch in de Ferrari 458 Challenge van Speedlover met Louis Soenen, de afwezigheid van Charlotte Maes, die vervangen wordt door Danique « Racing Stars » Allaerts in de Porsche van Skylimit en de strijd om de titels in GT Light tussen de Aston Martin van Bloem-Bourdouch-Hallaert en de broers Mondron, in Toerisme Pro tussen de SEAT van Sven Van Laere en Nicolas Jussy, terwijl Dylan Derdaele en Damien Dupont de strijd uitvechten in het Junior Kampioenschap.
 
De eerste start van de vier sprints is er zondag om 10u15, terwijl om 15u20, na de manche van de European Be Trophy, de start van de lange race wordt gegeven. Gokken kan vanaf nu!

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 10 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons