Belgian Masters: Overwinningen en titels voor Verbergt-Redant en Van Haeren-Hoevenaars
De eerste drie reden een hele tijd in formatie maar na tien minuten kregen we het eerste incident te zien : na het missen van de Haarspeld, stormde Dylan Derdaele met verhitte remmen richting pitlane. Het probleem bleef zich herhalen en hierbij verloor het trio Derdaele-Heyer-Maassen twee ronden en enig zicht op de Belgische titel. Vooraan trok Michael Schmetz ten aanval : hij verscheen aan de leiding, voor Bert Longin, terwijl Bert Redant probeerde om het ritme van de leiders bij te houden.
Na de eerste pitstop nam Fred Bouvy het stuur over van Michael Schmetz, maar slechts voor enkele minuten. Na nog geen uur racen vertoonde de Aston Martin mechanische problemen en verdween « FredBull » in de pitlane: een stukke uitlaat deed de Aston #9 aanzienlijk vertragen, waarna stuurproblemen er de oorzaak van waren dat de winnaars van de races in Zandvoort en in het voorprogramma van de 24 Uren van Spa, geen mooi slot van dit seizoen konden voorleggen…
Hun tegenstanders werden evenmin gespaard door pech. Halfweg de race miste Enzo Ide (die Bert Redant had afgelost in de Aston #100) de remzone aan de chicane en tikte Anthony Kumpen (in de Audi #1) aan, hetgeen voor beiden in de grintbak eindigde. De komst van de safety car was nodig om de twee auto’s terug vlot te krijgen en de tijd die erover ging, liet de anderen toe om een verplichte pitstop uit te voeren. Na het opheffen van de veiligheidsprocedure, hervatten Anthony Kumpen en Tim Verbergt de strijd voor de eerste plaats, maar de Audi moest nog een laatste pitstop uitvoeren en viel terug tot op de 3de plaats.
In het gezelschap van Enzo Ide, die Damien Coens verving, gingen Tim Verbergt en Bert Redant aan de haal met de finale zege en zijn nu ook kampioenen in BRCC Pro. Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen tekenden nog voor een sterke inhaalrace, eindigden op het podium (en zijn vice-kampioenen), voor de Audi van Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën.
« Ik denk niet dat wij de favorieten waren », stelde Tim Verbergt. « Maar de problemen van de andere Aston hebben ons een beetje geholpen. Wij dachten dat de prijzen waren verdeeld, toen Enzo zich verhapte en Anthony Kumpen in de remzone van de chicane aanreed. Toen ik de twee auto’s zag stilstaan, was ik ervan overtuigd dat het verhaal voor ons was afgelopen. Gelukkig kon Enzo zijn weg verderzetten en terugkeren naar de pitlane. De auto draaide niet meer behoorlijk, maar ik ben erin geslaagd de race vol te maken. Met de overwinning als beloning. Ik ben zeer tevreden voor Aston Martin Brussels, want vooral zij verdienen deze overwinning als beloning voor alle geleverde inspanningen. »
Voor Bert Redant betekent deze eerste Belgische titel zeer veel : «Bij aanvang van de race wou ik geen risico’s nemen en wij hadden voor de juiste strategie gekozen. Toch was ik goed bang toen ik de botsing zag met de Audi. Voor mijn hart was dit niet een goede dag, want ik ging bijna ten onder van de stress. Maar nu alles voorbij is, ben ik de gelukkigste mens ter wereld ! »
BRCC Cup : zege voor Van Haeren-Hoevenaars-Hoogaars
Zij waren het snelst in training en na de start verscheen de Ferrari van Louis-Philippe Soenen met Frédéric Vervisch achter het stuur aan de leiding, voor Guillaume Mondron (Porsche 991 Cup Allure Team), Bart Van Haeren (Porsche 991 Cup Belgium Racing), Frank Thiers (Ferrari 458 Challenge Scuderia Monza) en Kris Wauters (Porsche 997 Cup MExT Racing). De eerste van deze kopgroep die diende af te haken, was Frédéric Caprasse. Hij liet zich in de Bianchi-bocht verrassen en dat veroorzaakte de opgave van het trio Piron-Mondron-Caprasse.Louis-Philippe Soenen en Frédéric Vervisch waren de grote favorieten, maar zij kenden remproblemen en bovendien werd Vervisch gestraft met een stop & go, om iets te vaak de Villeneuve-chicane te hebben afgesneden. Het duo viel hierdoor terug naar de 5de plaats en teambaas Soenen dient zich te troosten met de titel in de Gentlemen Trophy, hetgeen hem een test oplevert achter het stuur van een Nissan GT-R Nismo GT3 van het team JRM op het circuit van Snetterton.
Vooraan keken Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars niet om. Samen met Yannick Hoogaars, afwezig in Dijon, wonnen zij in de Porsche 991 Cup van het Belgium Racing de strijd in BRCC Cup en zijn de nieuwe kampioenen « Toch knap dat wij op deze manier het kampioenschap wonnen, » klonk het in koor. « Bij aanvang van de race hadden wij het moeilijk met de auto die niet het volledige pond gaf. Op het ogenblik dat Soenen en Vervisch in de problemen kwamen, konden wij ons herpakken. Dit jaar kregen wij ons deel van de pech, maar deze keer draaide het allemaal in ons voordeel uit.! »
Na de triomf in Francorchamps eindigden Frank en Hans Thiers in de Ferrari mooi 2de, hetgeen hen toeliet beslag te leggen op de 3de plaats in de punten. Van de race op Circuit Zolder onthouden we nog de 3de plaats van Kris Wauters en Xavier Stevens in de Porsche 997 Cup MExT Racing en de 4de stek van Nicolas Vandierendock, Olivier Van Oost en Jeffrey Van Hooydonk in de 991 Cup van het Thems Racing by Powercars.
BRCC Trophy : nogmaals Mezquita-Weisshaupt-Gulicher
Zij verwezenlijkten in de BRCC Trophy de snelste trainingstijd in de KTM X-Bow RR, maar Oostenrijker Reinhard Kofler en de Duitser Markus Fischer konden hiervan niet profiteren. Het verlies (of de diefstal ?) van de contactsleutels weerhield hen ervan de start te nemen. Pech ook voor Mathieu Simone en Julien Abelli, die technische problemen kenden met de nieuwe Toyota GT E86. Kampioen Jean-Pierre Uebercken nam de leiding in handen, voor Jo Lammens (Porsche) en de andere Ginetta van Yvan Muller.Het was evenwel een vierde formatie die aan de haal ging met de hoofdprijs. Xavier Mezquita, Reiner Weisshaupt en Jurgen Gulicher reden een schitterende wedstrijd en slaagden erin om de zege van de 600 Km de Spa te herhalen achter het stuur van de KTM X-Bow van het Mezquita DVB Racing. Bovendien werd de formatie van de KTM tweede in de punten. Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux waren al zeker van de titel en pakten nog een 2de plaats, voor Ginetta-maat Yvan Muller. Deze laatste slaagde erin de drieuurrace solo vol te maken en was nadien wel degelijk toe aan een lange rustpauze. Jo Lammens wou dezelfde krachttoer neerzetten, maar een technisch probleem weerhield de Limburger ervan om de geblokte vlag te zien neergaan.
Kronos Events press
Tweet