van der Horst

Belgian Masters: Overwinningen en titels voor Verbergt-Redant en Van Haeren-Hoevenaars

Brussels Racing AMR - Aston Martin Vantage GT3
Brussels Racing AMR - Aston Martin Vantage GT3
Samen met Enzo Ide behaalden Tim Verbergt en Bert Redant de finale van het BRCC en verzekerden zich achter het stuur van de Aston Martin van het Brussels Racing aldus van de Belgische titel in de BRCC Pro. Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars (teammaat Yannick Hoogaars gaf verstek voor de race in Dijon) wonnen in de BRCC Cup en werden kampioen. De laatste zege in de BRCC Trophy ging naar Xavier Mezquita, Reiner Weisshaupt en Jurgen Gulicher (KTM X-Bow van het Mezquita DVB Racing) en zij wonnen van Belgische Trophy-kampioenen Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux (Ginetta Prime Racing).
  • Hamofa Performance
 Net voor de start hingen er dreigende wolken boven het Limburgse circuit, maar uiteindelijk was de zon van de partij voor de finale van het Belgian Racing Car Championship 2014. Gestart vanuit “pole position” in de Porsche 911 GT3 R van het Belgium Racing, liet Dylan Derdaele zich meteen verrassen door Bert Longin en was het dus de Audi R8 LMS ultra #1 die na de eerste ronde aan de leiding verscheen, voor Dylan Derdaele en de twee Aston Martin het Brussels Racing, met respectievelijk Michael Schmetz en Bert Redant.

De eerste drie reden een hele tijd in formatie maar na tien minuten kregen we het eerste incident te zien : na het missen van de Haarspeld, stormde Dylan Derdaele met verhitte remmen richting pitlane. Het probleem bleef zich herhalen en hierbij verloor het trio Derdaele-Heyer-Maassen twee ronden en enig zicht op de Belgische titel. Vooraan trok Michael Schmetz ten aanval : hij verscheen aan de leiding, voor Bert Longin, terwijl Bert Redant probeerde om het ritme van de leiders bij te houden.

Na de eerste pitstop nam Fred Bouvy het stuur over van Michael Schmetz, maar slechts voor enkele minuten. Na nog geen uur racen vertoonde de Aston Martin mechanische problemen en verdween « FredBull » in de pitlane: een stukke uitlaat deed de Aston #9 aanzienlijk vertragen, waarna stuurproblemen er de oorzaak van waren dat de winnaars van de races in Zandvoort en in het voorprogramma van de 24 Uren van Spa, geen mooi slot van dit seizoen konden voorleggen…

Hun tegenstanders werden evenmin gespaard door pech. Halfweg de race miste Enzo Ide (die Bert Redant had afgelost in de Aston #100) de remzone aan de chicane en tikte Anthony Kumpen (in de Audi #1) aan, hetgeen voor beiden in de grintbak eindigde. De komst van de safety car was nodig om de twee auto’s terug vlot te krijgen en de tijd die erover ging, liet de anderen toe om een verplichte pitstop uit te voeren. Na het opheffen van de veiligheidsprocedure, hervatten Anthony Kumpen en Tim Verbergt de strijd voor de eerste plaats, maar de Audi moest nog een laatste pitstop uitvoeren en viel terug tot op de 3de plaats.

Bert Redant - Enzo Ide - Tim Verbergt
Bert Redant - Enzo Ide - Tim Verbergt
In het gezelschap van Enzo Ide, die Damien Coens verving, gingen Tim Verbergt en Bert Redant aan de haal met de finale zege en zijn nu ook kampioenen in BRCC Pro. Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen tekenden nog voor een sterke inhaalrace, eindigden op het podium (en zijn vice-kampioenen), voor de Audi van Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën.

« Ik denk niet dat wij de favorieten waren », stelde Tim Verbergt. « Maar de problemen van de andere Aston hebben ons een beetje geholpen. Wij dachten dat de prijzen waren verdeeld, toen Enzo zich verhapte en Anthony Kumpen in de remzone van de chicane aanreed. Toen ik de twee auto’s zag stilstaan, was ik ervan overtuigd dat het verhaal voor ons was afgelopen. Gelukkig kon Enzo zijn weg verderzetten en terugkeren naar de pitlane. De auto draaide niet meer behoorlijk, maar ik ben erin geslaagd de race vol te maken. Met de overwinning als beloning. Ik ben zeer tevreden voor Aston Martin Brussels, want vooral zij verdienen deze overwinning als beloning voor alle geleverde inspanningen. »
Voor Bert Redant betekent deze eerste Belgische titel zeer veel : «Bij aanvang van de race  wou ik geen risico’s nemen en wij hadden voor de juiste strategie gekozen. Toch was ik goed bang toen ik de botsing zag met de Audi. Voor mijn hart was dit niet een goede dag, want ik ging bijna ten onder van de stress. Maar nu alles voorbij is, ben ik de gelukkigste mens ter wereld ! »

BRCC Cup : zege voor Van Haeren-Hoevenaars-Hoogaars

Zij waren het snelst in training en na de start verscheen de Ferrari van Louis-Philippe Soenen met Frédéric Vervisch achter het stuur aan de leiding, voor  Guillaume Mondron (Porsche 991 Cup Allure Team), Bart Van Haeren (Porsche 991 Cup Belgium Racing), Frank Thiers (Ferrari 458 Challenge Scuderia Monza) en Kris Wauters (Porsche 997 Cup MExT Racing). De eerste van deze kopgroep die diende af te haken, was Frédéric Caprasse. Hij liet zich in de Bianchi-bocht verrassen en dat veroorzaakte de opgave van het trio Piron-Mondron-Caprasse.
 
Louis-Philippe Soenen en Frédéric Vervisch waren de grote favorieten, maar zij kenden remproblemen en bovendien werd Vervisch gestraft met een stop & go, om iets te vaak de Villeneuve-chicane te hebben afgesneden.  Het duo viel hierdoor terug naar de 5de plaats en teambaas Soenen dient zich te troosten met de titel in de Gentlemen Trophy, hetgeen hem een test oplevert achter het stuur van een Nissan GT-R Nismo GT3 van het team JRM op het circuit van Snetterton.
 
Belgium Racing - Porsche 991 Cup - Belgium Racing - Porsche 997 GT3 R
Belgium Racing - Porsche 991 Cup - Belgium Racing - Porsche 997 GT3 R
Vooraan keken Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars niet om. Samen met Yannick Hoogaars, afwezig in Dijon, wonnen zij in de Porsche 991 Cup van het Belgium Racing de strijd in BRCC Cup en zijn de nieuwe kampioenen « Toch knap dat wij op deze manier het kampioenschap wonnen, » klonk het in koor. « Bij aanvang van de race hadden wij het moeilijk met de auto die niet het volledige pond gaf. Op het ogenblik dat Soenen en Vervisch in de problemen kwamen, konden wij ons herpakken. Dit jaar kregen wij ons deel van de pech, maar deze keer draaide het allemaal in ons voordeel uit.! »

Na de triomf in Francorchamps eindigden Frank en Hans Thiers in de Ferrari mooi 2de, hetgeen hen toeliet beslag te leggen op de 3de plaats in de punten. Van de race op Circuit Zolder onthouden we nog de  3de plaats van Kris Wauters en Xavier Stevens in de Porsche 997 Cup MExT Racing en de 4de stek van Nicolas Vandierendock, Olivier Van Oost en Jeffrey Van Hooydonk in de 991 Cup van het Thems Racing by Powercars.

BRCC Trophy : nogmaals Mezquita-Weisshaupt-Gulicher

Zij verwezenlijkten in de BRCC Trophy de snelste trainingstijd in de KTM X-Bow RR, maar Oostenrijker Reinhard Kofler en de Duitser Markus Fischer konden hiervan niet profiteren. Het verlies (of de diefstal ?) van de contactsleutels weerhield hen ervan de start te nemen. Pech ook voor Mathieu Simone en Julien Abelli, die technische problemen kenden met de nieuwe Toyota GT E86. Kampioen Jean-Pierre Uebercken nam de leiding in handen, voor Jo Lammens (Porsche) en de andere Ginetta van Yvan Muller.
 
Mezquita DVB Racing - KTM X-Bow
Mezquita DVB Racing - KTM X-Bow
Het was evenwel een vierde formatie die aan de haal ging met de hoofdprijs. Xavier Mezquita, Reiner Weisshaupt en Jurgen Gulicher reden een schitterende wedstrijd en slaagden erin om de zege van de 600 Km de Spa  te herhalen achter het stuur van de KTM X-Bow van het Mezquita DVB Racing. Bovendien werd de formatie van de KTM tweede in de punten. Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux waren al zeker van de titel en pakten nog een 2de plaats, voor Ginetta-maat Yvan Muller. Deze laatste slaagde erin de drieuurrace solo vol te maken en was nadien wel degelijk toe aan een lange rustpauze. Jo Lammens wou dezelfde krachttoer neerzetten, maar een technisch probleem weerhield de Limburger ervan om de geblokte vlag te zien neergaan.

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 21 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons