van der Horst

24H Spa: Voorbeschouwing Belgium Racing

Komend weekend wordt in het kader van de 24 Hours of Spa de vierde manche afgewerkt van de BRCC Endurance & Sprint. De endurance, ditmaal herleid tot een sprint van 60 minuten, gaat door op vrijdag met een kwalificatie ’s morgens en de race tussen 16.30 en 17.30 en daarin wil Belgium Racing met het trio Derdaele-Mattheus-Heyer zijn leidersplaats in de Klasse GT Cup en de tweede plaats in de algemene tussenstand verdedigen.
Na een manche over 90 minuten en twee races over 180 minuten krijgen we ditmaal opnieuw een andere format voorgeschoteld met een wedstrijd over 60 minuten. Opnieuw moeten de teams dus een andere strategie hanteren. En met twee verplichte pitstops wordt het een zeer drukke bedoening in de pitlane. Belgium Racing is er met Dylan Derdaele, Chris Mattheus en Kenneth Heyer in ieder geval klaar voor.

Belgium Racing staat momenteel 2de algemeen en leidt de Klasse GT Cup. Het Limburgse team heeft er tot hiertoe een foutloos parcours opzitten. Met een loepzuivere hattrick of drie zeges op rij in de Klasse GT Cup, gecombineerd met een zesde, vijfde en vierde plaats algemeen, zit het pilotentrio perfect op schema inzake de titelkoers.

Teamchef Jan Gabriëls: “Het wordt geen gemakkelijke opdracht met een wedstrijd over 60 minuten en twee verplichte pitstops. We hebben in ieder geval de set up van de Porsche richting sprint gezet en we beschikken over verschillende strategieën naargelang de omstandigheden. Volgens de weersvoorspellingen is de kans vrij groot dat het vrijdagnamiddag gaat regenen en dat heeft ons in het verleden nog geen windeieren opgeleverd. Maar tijdens korte wedstrijden is de kans uiteraard kleiner dat we opnieuw een plaats binnen de top 5 algemeen kunnen ambiëren. In de Klasse GT Cup hebben we een mooie voorsprong na drie overwinningen op rij en we hebben nog een schrapresultaat tegoed. We gaan uiteraard voor een vier op vier om onze leidersplaats nog te versterken. In het algemene klassement zal het moeilijk worden om de tweede plaats te behouden, laat staan om de leiderspositie van ProSpeed Competition te bestoken. We staan vijf punten achter op de ProSpeed-Porsche die in een hogere Klasse rijdt en dus sneller is dan onze Cupversie. De Audi R8 LMS (GT Pro) van Kumpen, Longin en Makelberge staat op de derde plaats op amper één puntje achterstand. Wetende dat we maar 30 seconden minder lang mogen stil staan dan de Klasse GT Pro en er in de beste omstandigheden 25 ronden zal worden geracet, dan hebben we maar iets meer dan één seconde per ronde bonus op de wagens in GT Pro en dat is uiteraard te weinig. De Audi R8 LMS van PK Carsport was tijdens de vorige wedstrijd in Spa in zijn snelste ronde 5 tellen sneller dan onze Porsche. Het wordt dus heel moeilijk voor ons en een plaats binnen de top 5 zal reeds een hele prestatie zijn. De tweede plaats behouden in de algemene tussenstand wordt dus een ongelijke strijd, maar de wedstrijd moet altijd worden gereden en we hopen via een goed doordachte strategie opnieuw een mooi resultaat te boeken”, besluit een strijdvaardige Jan Gabriëls. 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 25 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons