Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren
Schmetz toont aanvalslust
De leider was één van de eerste om de pitlane op te zoeken en het team besliste een eerste behoorlijk deel van de verplichte pitstop uit te voeren (3’10’’). Michael Schmetz klom naar de leiding, voor een verrassende Sarah Bovy (BMW 1M Silhouette) die een schitterende start van de race nam. Terwijl de tenoren hun stop maakten, klom zij dus naar de tweede plaats, alvorens het stuur aan Jean-Christophe Montant over te geven.Zoals zo vaak in langere races, zou het klassement behoorlijk wijzigen bij de stops. Bert Longin ging even naar de leiding, terwijl Michael Schmetz ook weer vooraan zou postvatten en Bert Redant met een behoorlijk tempo het werk van Tim Verbergt verder zette.
Na twee derde van de afstand, zagen we de rijders van Aston Martin weer vooraan, met Michael Schmetz die Damien Dupont met een halve minuut vooraf ging. Iets verder vonden we Damien Coens (Porsche RSR) en Anthony Kumpen (Audi R8 LMS) die een mooie strijd voor de derde plek leverden. Verder noteerden we Dylan Derdaele (Porsche 997 Cup) en Frank Thiers (Ferrari 458 Challenge) die strijd leverden voor de leiding in de GT Cup, Dirk Van Elslander (Porsche 997 Cup), Michael Albert (Porsche 997 Cup, 1ste in GT Challenger), Christophe Contre (BMW M1 Silhouette) en Edouard Mondron (Ginetta G50, 1ste in GT Light).
De zege in Toerisme kon de SEAT Leon Supercopa van ProSpeed Competition met Sven Van Laere-Kris Van Kelst-Christoff Corten niet meer ontsnappen, na de problemen van de beide wagens van het team Allure (opgave na een probleem met de servopomp voor Kevin Caprasse-Grégory Paisse en een achterstand na een schuiver van de bolide van Nicolas Jussy-Nicolas Léonard).
Aanvallen van bij het begin
De laatste benzinestops en bandenwissels bewezen dat de teams de lessen van Zolder goed onthouden hadden. Iedereen hield zich perfect aan de opgelegde tijd in de pitlane en de rijders waren ondertussen begonnen aan hun laatste meters. Op minder dan een half uur voor het einde, was Michael Schmetz één van de laatste rijders om een halt te houden en van rijder te wisselen. Zijn teamgenoot Pierre Grivegnée zag meteen de opkomende Aston Martin van Tim Verbergt in de spiegels opduiken.Een ronde later was het zo ver en de meervoudige Belgische kampioen zou de leiding overnemen en niet meer afstaan. “Het team heeft de pitstops perfect uitgevoerd en wij hebben continu de druk op de ketel gehouden. We wisten dat we 8’40 in de pitlane moesten stil staan en we hadden dus drie uur om die handicap om te buigen. Onze tegenstanders dienden maar 6 minuten halt te houden en we kenden dus perfect het verschil dat we op de piste moesten inlopen. Iedere ronde dienden we anderhalve à twee seconden goed te maken. We hebben dat ook gedaan.”
Michael Schmetz en Pierre Grivegnée werden tweede en zij hadden geen moeite om hun nederlaag toe te geven. “Er zit een generatie tussen de beide wagens van Aston Martin… en op de piste, is het verschil ook behoorlijk merkbaar”, legden de beide heren uit, zonder nog fijntjes toe te voegen dat de situatie wel eens zou kunnen veranderen…
Spanning verzekerd
De derde trede op het podium was voor Frédéric Bouvy, Damien Coens en Didier Grandjean die blijkbaar op wat regen gehoopt hadden: “Met een beetje regen hadden de kaarten best anders kunnen liggen, want onze Porsche is in die omstandigheden zeer goed. Nu goed, we doen al een prima operatie in het kampioenschap.”De mannen van de schitterende Porsche 911 GT3 RS komen nu op één punt van de winnaars van Zolder en zien net achter zich de winnaars van de GT Cup, Dylan Derdaele en Kenneth Heyer: “We hebben gegokt en dezelfde banden twee uur behouden, maar op het einde was het vet van de soep”, aldus de jonge Duitser, zoon van drievoudig Spa-winnaar Hans.
Volgden nog de broers Hans en Frank Thiers voor de winnaars van de GT Challenger, Michael Albert-Martin Van Hove, die knap werk leverden in hun Porsche 997 Cup, Claudie Tanghe-Dirk Van Elslander in de Porsche van MExT Racing, Sarah Bovy-Jean-Christophe Montant-Christophe Contre in de Silhouette BMW en de broers Edouard en Guillaume Mondron die met de Ginetta G50 in GT Light wonnen.
Na deze Trophée de Bourgogne zit de top-3, met name Kumpen-Longin-Makelberge, Bouvy-Coens-Grandjean en Derdaele-Heyer, dus binnen twee punten, met vlak daar achter Albert-Van Hove en Schmetz-Grivegnée.
Mondron-Mondron, Thiers-Thiers, Verbergt-Dupont-Redant, Bovy en Jussy-Leonard zijn niet ver, dus op naar de volgende race tijdens de Spa Euro Race!
Uitslag:
01. Verbergt-Dupont-Redant (Aston Martin Vantage), 129 ronden
02. Grivegnée-Schmetz (Aston Martin DBRS9) op 1’09’’871, 1ste in GT Pro
03. Bouvy-Coens-Grandjean (Porsche 911 RSR) op 1 ronde
04. Kumpen-Longin-Makelberge (Audi R8 LMS) op 2 ronden
05. Derdaele-Heyer (Porsche 997 Cup) op 4 ronden 1e in GT Cup
06. Thiers-Thiers (Ferrari 458 Challenge) op 5 ronden
07. Albert-Van Hove (Porsche 997 Cup) op 6 ronden, 1ste in GT Challenger
08. Tanghe-Van Elslander (Porsche 997 Cup) op 7 ronden
09. Bovy-Montant-Contre (BMW 1M Silhouette) op 8 ronden, 1ste in Silhouette Pro Evo
10. Mondron-Mondron (Ginetta G50) op 9 ronden, 1ste in GT Light
15. Van Laere-VanKelst-Corten (SEAT Leon Supercopa) +14 ronden, 1e Tourisme Pro Evo
Kampioenschap :
01. Kumpen-Longin-Makelberge 83
02. Bouvy-Coens-Grandjean 82
03. Derdaele-Heyer 81
04. Albert-Van Hove 77
05. Grivegnée-Schmetz 75
05. Mondron-Mondron 70
06. Thiers-Thiers 69
07. Dupont-Redant-Verbergt 61
08. Bovy 59
09. Jussy 57
10. Van Laere 55
Kronos Events press
Tweet