Trophée de Bourgogne: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Drie weken na de aftrap in Zolder, zakken de deelnemers aan het Belgian Racing Car Championship af naar het buitenland, voor hun traditionele uitstap over de landsgrenzen. Bestemming is Dijon, of het circuit dat zijn naam en faam al in 1979 verdiende, met een mythisch duel tussen Gilles Villeneuve en René Arnoux tijdens de GP F1 van Frankrijk. De omloop ligt op goed 450 kilometer van Brussel en is heuvelachtig en snel en. Heel wat rijders kijken dan ook naar de uitstap uit, want Dijon is en blijft een rijdersomloop. De races zijn er vaak spannend en intens. Topsnelheid en slipstreamen zijn er meer dan belangrijke aspecten om succesvol te zijn.
Podium BRCC Endurance
Podium BRCC Endurance
Goed nieuws is er alvast voor de sprinters. Ondanks de afwezigheid van de jonge en snelle Kevin Caprasse, weerhouden vanwege een karting in Parijs, en de SEAT van Naniot-Pilette, zien we toch 5 nieuwe wagens de verplaatsing naar Dijon maken. Allereerst is er de Mazda 3 made in USA van de Zwitser Patrick Gnos, waar naar uitgekeken wordt. Verder is er de Opel Astra van twee oudgedienden van de Belgische toerismeracerij, Michel Plennevaux en Guy Katsers, naast nog eens drie deelnemers uit de BGDC, die overigens ook in Dijon aan het werk zijn dit weekend: Raphaël van der Straten geeft in zijn kleine Honda Civic het goede voorbeeld aan Claudie Tanghe-Vincent Vandenabeele en François Jeukenne die met hun Clio II de vier sprintwedstrijden zullen volmaken.

Als er in Spa-Francorchamps, over goed een maand, nog eens enkele deelnemers de juiste richting vinden, dan kan het aantal deelnemers stilaan richting de 20 evolueren. De eerste start in Dijon wordt gegeven zaterdag om 13u25. De Ginetta G50 GT4 van Pierre Piron, de broers Mondron en het duo Jean-Marie Ueberecken-Jean-Pierre Lequeux, de grote ongelukkigen in Zolder, gaan zeker op revanche uit zijn op de BMW 1M Silhouette van kampioenschapsleider Michael Schmetz. Nog bij de silhouetten zien we transfert van Franck Radet naar de BMW Silhouette e-Race en de komst van Pierre-Brice Mena op de BMW M3 GT4 van zijn landgenoot André Grammatico.
 
Brass Racing - Dodge Viper GT3
Brass Racing - Dodge Viper GT3
De uithoudingswedstrijd, in Zolder nog 90 minuten lang, zal in Dijon weer met het format van 3 uur aanknopen. De start wordt gegeven zondag om 15u25 en we zijn weer klaar voor een nieuwe spannende race, met in eerste instantie de top 2 van vorige race, de PK Carsport Audi R8 LMS van Anthony Kumpen-Bert Longin-Maarten Makelberge en de ProSpeed Competition Porsche 911 van Frédéric Bouvy-Damien Coens-Didier Grandjean.

Zij zijn echter niet alleen in de strijd om de zege, dat zagen we al in Zolder. In Dijon zullen ook de Brass Racing Dodge Viper van Jeffrey Van Hooydonk-Jerry De Weerdt en de GPR Aston Martin DBRS9 van Michael Schmetz-Pierre Grivegnée, die ook in GT Pro uitkomen, zeker mee voor de bekers en champagne gaan. Zij krijgen in Dijon een totale stoptijd in de pitlane van 6 minuten, ofwel 2min40 minder dan de Aston Martin Vantage GT3 van Tim Verbergt, Damien Dupont en Bert Redant. Zij zijn opnieuw de grote favorieten voor de strijd om de pole-positie, maar eindigt hun inhaalrace ditmaal hoger dan de 5de plek? We zullen het weten iets na zessen op zondagavond…

En wat te zeggen van de Porsche van Belgium Racing met achter het stuur Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Chris Mattheus? Zij moeten in ieder geval maar vijf minuten in de pitlane doorbrengen. Jammer genoeg is de Ferrari 430 GT3 van het Curbstone FMA Racing van het trio Raf Vleugels-Pol  Stoffel-Patrick Van Glabeke er in GT Pro niet bij, zij komen terug tijdens de race in het weekend van de Spa Euro Race, en zo zijn de broers Thiers de enige vertegenwoordigers van Ferrari dit weekend, maar dan in GT Cup.

Noteren we nog dat Claudie Tanghe voor één keer Koen Wauters in de Porsche van MExT zal vervangen. De rallyrijder heeft er als teamgenoot Dirk Van Elslander, terwijl een nieuwe Porsche 997 Cup toevertrouwd wordt aan Thierry Verstraete en Pieter Dubois. Andere outsiders die de naam van Porsche in GT Challenger hoog houden zijn Michaël Albert-Martin Van Hove, Bart Vanhaeren-Steve De Braeckeleer, de Skylimit-girls Charlotte Maes- Karen Vaes-Sarah Ganser. Zij kruisen de degens onder meer met de Silhouette Pro Evo van Sarah Bovy, terwijl de Ginetta en andere GT4 het opnemen tegen de SEAT Leon Supercopa van Kevin Caprasse-Grégory Paisse, Nicolas Jussy-Nicolas Léonard en Sven Van Laere, die in zijn SEAT mag rekenen op de steun van Kris Van Kelst en de jonge Christoff Corten.

Ziehier de voornaamste elementen van de visite van het BRCC aan Dijon. Liefhebbers van autosport kunnen en mogen deze afspraak niet missen, want vier dagen lang zien we er naast het BRCC ook de European Be Trophy, de Euro Racecar Nascar (met een Toyota Camry voor een zekere François Verbist), de BGDC, de Lotus Cup Europe en de Trofeo Abarth 500 Europa met onder meer Margot Lafitte, inderdaad dochter van. Ook Arturo Merzario, de nog steeds snelle Italiaan die Niki Lauda uit de vlammenzee redde op de Nürburgring in 1976, is van de partij.

Tussenstand Endurance: 1. Anthony Kumpen-Bert Longin-Maarten Makelberge 50 ; 2. Frédéric Bouvy-Damien Coens-Didier Grandjean 42 ; 3. Dylan Derdaele-Kenneth Heyer-Chris Mattheus 40 ; 4. Michaël Albert-Martin Van Hove 38 ; 5. Sarah Bovy-Jérémy Reymond 37 ; 6. Jerry De Weerdt-Jeffrey Van Hooydonk 35 ; 7. Hans & Frank Thiers; Guillaume & Edouard Mondron 34; 9. Nicolas Jussy-François Verbist 32; 10. Rik Renmans-Peter Van Audenhove 30; etc.

Tussenstand Sprint (*) : 1. Michael Schmetz 43; 2. Kevin Caprasse-Grégory Paisse 35,5; 3. Jo Lammens-Philippe Huart 29,5 ; 4. André Grammatico 28 ; 5. Edouard & Guillaume Mondron 26,5 ; 6. Christophe Pampel ; Nicolas Jussy-François Verbist 25,5 ; 8. Jacques Naniot-John Pilette 11,5 ;  9. Franck Radet-Christophe Anquétil 11 ; 10. Pierre Piron-Marc Jonckers 9; etc.

Kronos Events press - Foto's: George De Coster - Martijn Wouters

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op woensdag 8 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.

  • LTF