Trophée de Bourgogne: Winst voor Aston Martin Brussels na spannend slot
Het werd een bewogen wedstrijd met regen en zelfs hagel net voor de start, nadien een opdrogende piste, gevolgd door opnieuw een regenvlaag. Tijdens die laatste regenvlaag kwam het tot een aanrijding tussen de Audi R8 LMS van PK Carsport en de Porsche van MExT Racing waarna beide wagens uitvielen met zware schade. Beliën werd verrast door een laat remmanoeuvre van Maarten Makelberghe in de Corvette en ging aan het slippen waarbij hij de Porsche meesleurde. Zoals vermeld ging de zege algemeen en in Endurance Pro naar de Aston Martin #100, gevolgd door de WRT Audi en de Belgium Racing Porsche 911 GT3-R.
In de slotfase van de wedstrijd gingen de hemelsluizen plots terug open, maar de Audi strandde op anderhalve second van de Aston van een ontketende Verbergt die in de regen was opgeklommen van de derde plaats. De tweede Aston Martin van Aston Martin Brussels, het exemplaar gepiloteerd door Frédéric Bouvy, Michael Schmetz en Pierre Grivegnée werd vierde, na een stop and go penalty van 10 seconden wegens een te hoge snelheid in de pitlane. De SRT Corvette van Maarten Makelberge, Maxime Soulet en Enzo Ide kon nooit aanstalten maken op de overwinning en werd vijfde, op twee ronden van de winnaars.
In Endurance Cup was het quasi een ganse wedstrijd dat de Porsche van Belgium Racing met Van Haeren, Corten en Hoevernaars de toon aangaf en regelrecht met ruime marge richting de zege reed. Op amper een tiental minuten voor de geblokte vlag werden de Porschisten echter het slachtoffer van een stuk van een curbstone die in de radiator terecht kwam. Vier ronden gingen verloren en het onfortuinlijke trio verhuisde van de eerste naar de tweede plaats, achter de Proconcept-Porsche van Piron/Mondron/Van Hove. De Ferrari van de broers Thiers mocht mee op het podium na een verlies van zes minuten tijdens de pitstops. Het heeft er lang naar uitgezien dat de Ferrari van Thems Racing by Powercars de handschoen zou opnemen inzake de strijd met Belgium Racing, maar het team incasseerde een technisch probleem met de wielbouten en moest de handdoek in de ring gooien.
Na de motorproblemen van vrijdag pakte Prime Racing in Endurance Trophy met de Ginetta van Ueberecken-Lequeux de zege, terwijl de twee GC V6 Cup-wagens van respectievelijk Gatrio/Barenghi en Breny/Romecki het podium vervolledigden. Lange tijd leken laatstgenoemden op weg naar de zege, maar Benjamin Breny liet zich verrassen op een natte baan en meteen waren alle kansen op de zege weg. Voor de zegevierende Ginetta werd de wedstrijd een herinnering om nooit meer te vergeten. De bolide had namelijk vanwege een stukke motor de kwalificatie aan zich voorbij moeten laten gaan, waardoor men als laatste aan de wedstrijd moest beginnen. De meccano's hadden ondertussen de trip richting Dover aangevat om een nieuwe krachtbron op te halen en deze over Het Kanaal te transporteren richting Dijon en vervolgens in te bouwen in de bolide. De zege is dus ook voor de meccano's een ware kers op de taart! Kampioenschapsleider Radet scoorde geen punten na elektrische problemen op zijn GC V6.
Vooral voor Thems Racing by Powercars, MExT Racing en PK Carsport wordt de Trophée de Bourgogne in Dijon een wedstrijd om snel te vergeten. De score die deze deelnemers sprokkelden in deze buitenlandse uitstap zullen worden verrekend als schrapresultaat. In de tussenstand van Endurance Pro pakt Aston Martin Brussels met de wagen van Verbergt/Coens/Redant de leiding over van de (afwezige) Ferrari van Curbstone, terwijl Belgium Racing nu PK Carsport verdringt van de tweede plaats.
In Endurance Cup verliest Thems Racing by Powercars de leiding in de puntentstand, welke nu in handen komt van Belgium Racing met de Porsche 991 Supercup. Dankzij hun zege, nemen Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux de koppositie in Endurance Trophy over; het duo leidt voor respectievelijk Radet/Al Azhari en Barenghi/Gatrio.
--- Uitslag BRCC Trophée de Bourgogne 2014 (pdf) ---
Elders op Autosport.be kan u een fotoboek met beelden van het BRCC in het kader van de Trophée de Bourgogne terugvinden.
Foto's: Racing International Photography
Tweet