Brent Verheyen: "Bewezen mee te kunnen met de top"
Van prototypes naar GT's, dat is een opvallende beslissing.
"Misschien, maar beide type wagens kunnen mij wel bekoren", erkent Brent Verheyen. "Dat gezegd zijnde, heb ik natuurlijk meer ervaring met downforce-wagens en een Porsche 911 GT3 Cup vereist toch wel enige aanpassing. Het is zeker niet de eenvoudigste wagen, maar ik amuseer me rot aan het stuur. Ik heb eind 2023 twee wedstrijden betwist bij Red Ant Racing als kennismaking en ter voorbereiding op dit seizoen. Ik merkte dat de overstap naar de Porsche op zich wel vlot ging, al was er nog heel wat progressie mogelijk. Vervolgens heb ik tijdens de winterperiode hard gewerkt om sneller te worden met de Porsche. Daarbij kwam de simulator uiteraard goed van pas, maar ik heb ook bijzonder veel gehad aan Marc Goossens, die mij fantastisch begeleid heeft.""Datzelfde kan ik overigens zeggen over het hele Red Ant Racing team", vervolgt de zoon van voormalig 24H Zolder-winnaar Guy Verheyen. "Het is zonder twijfel het beste team waarvoor ik al gereden heb, op alle vlakken. De engineers maken in mijn ogen geen enkele fout. Bij neutralisaties en strategische beslissingen wordt er steevast goede calls gemaakt. Daarnaast zijn de mekaniekers super en de auto's zelf top. Het heeft een reden dat we in de 24H Series met beide wagens telkens bovenaan de klassementen staan..."
Je hebt al enkele etmaalraces achter de kiezen. Wat zijn je indrukken naar de 24H Portimão deze week?
"Ik heb inderdaad drie maal Zolder, een keer Dubai met Speedlover en vorig jaar de 24H Barcelona achter de rug. Ik begin het gewend te geraken (lacht). Het seizoen begon goed in Mugello, maar we kenden wat pech bij een incident. Dat deed ons terugvallen waardoor we uiteindelijk pas als achtste finishten op 16 wagens. We kwamen voor meer, laat het mij daarop houden. Voor de volgende afspraak, de 12H van Spa, waren de verwachtingen enorm hoog. Enerzijds omdat het ons thuiscircuit is, anderzijds omdat er een zeer groot startveld was.""We reden van begin tot einde vooraan, waarbij we haasje-over speelden met onze zusterwagen. De laatste neutralisatie viel voor ons echter op een slecht moment, waardoor we wat tijd verloren en tegen het slot van de race kregen we ook een klein mechanisch probleem. Die dingen horen er echter bij. Het belangrijkste voor mij is dat we als team, samen met Michiel en Peter, getoond hebben dat we over voldoende snelheid beschikten om vooraan mee te strijden. En in alle eerlijkheid, ik had vooraf gerust getekend voor een tweede plaats."
"Dat alles maakt dat we als tweede in de stand naar Portugal trekken. Zeker geen slecht resultaat, temeer daar de andere wagen van het team de leiding in handen heeft. Een 1-2 dus voorlopig, de druk is er wel (lacht). We reizen nu woensdag af naar Portimão, een circuit dat ik nog ken van vorig jaar in de Le Mans Cup. Ik herinner me dat we toen verschrikkelijk slecht weer hebben gehad. Ik heb ook niet heel erg veel rijtijd gehad, dus ik kijk er naar uit om wat kilometers op de teller te zetten van de Porsche 911 type 992. Met een tiental wagens in onze klasse, is de concurrentie alvast op de afspraak."
Met Michiel Haverans en Peter Guelinckx beschikken jullie over een interessante rijderscombiantie...
"Absoluut. Ik kende beide heren al wel natuurlijk, maar samen een team vormen, is toch anders. Met Michiel heb ik vorig jaar in Estoril voor het eerst samengereden. Hij is enorm aangenaam om mee te werken. We leren van elkaar en geven elkaar feedback. Bij die werkwijze heeft iedereen baat. Ook Peter klokt puike chrono's. We hebben bewezen dat we als rijderstrio perfect met de top kunnen wedijveren en dat is uiteindelijk wat telt. Het ontbreekt ons misschien wat aan ervaring, maar daar gaan we dit seizoen hard aan werken en ik ben blij dat Red Ant Racing ons daarin ondersteunt. Het zou leuk zijn om dit seizoen eens bovenaan het ereschavot te mogen plaatsnemen, maar laat ons voorlopig realistisch blijven. We hebben tot dusver getoond de snelheid in huis te hebben, maar een uithoudingsrace over 12 of 24 uur draait om meer dan pure snelheid. Stapje per stapje progressie maken dus en daarmee is het doel dit weekend ook meteen duidelijk."Foto's: Thomas Smets, Niels Vaeck, Marnik Mouchaers & Ollivision
Tweet