van der Horst

Bugatti Bolide, 1850 pk voor slechts 1240kg

Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
De Bugatti Chiron Pur Sport was de strafste Bugatti ooit. Was, want de Franse VW-dochter komt nu met een nieuwe bolide op de proppen; ietwat inspiratieloos "Bolide" gedoopt. De Bugatti Bolide gebruikt nog steeds dezelfde 8 liter W16-krachtbron met vier turbo's, die nu liefst 1850 pk en evenveel Nm koppel levert en dat voor een gewicht van 1240 kg, droog aan de haak. Om alle paarden te kunnen benutten, dient u wel brandstof met een octaangetal van 110 te tanken, want met Benzine 98 - tegenwoordig gekend als E5 - blijven er 250 paarden op stal.
  • Powercars
Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
De Bugatti Bolide is ontwikkeld voor het circuit en dat mag niet verbazen met de cijfers die het merk voorlegt. De gewichts-pkverhouding klopt af op 0,67 en de top ligt boven de duizelingwekkende grens van 500 km/u. Een rondje Nordschleife zou slechts 5:23 seconden moeten duren, zou, want niemand die het reeds effectief probeerde.

Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
“We vroegen ons af hoe we de machtige W16-motor in zijn puurste vorm konden voorstellen, met enkel vier wielen, de motor, versnellingsbak, stuur en - als enige luxe - twee zetels”, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann die nog toevoegde “Rijden met de Bolide is als op een kanonskogel zitten.” Kijkend naar de specificaties, willen we het graag geloven (al zouden we pas écht overtuigd zijn als we het ook eigenhandig konden voelen).

Interieur Bugatti Bolide
Interieur Bugatti Bolide
In de Bugatti Bolide wordt op alle mogelijke plaatsen gewicht bespaard, in de eerste plaats dus door het weglaten van heel wat - voor pure prestaties overbodige - onderdelen. Daarnaast zijn alle bouten gemaakt uit titanium en wordt er uiteraard ook heel wat 3D geprint. Verder wegen de remklauwen slechts 2,4 kg per stuk, de magnesium-velgen vooraan 7,4 kg en achteraan 8,4 kg. Tot slot beschikt de Bolide ook over een koolstofvezel monocoque en horizontale dempers waardoor de wagen net geen meter hoog is, bij een wielbasis van 2,75 meter en een breedte van net geen 2 meter.

Bugatti EB 110 LM - Bugatti Bolide - Bugatti Type 57 G Tank
Bugatti EB 110 LM - Bugatti Bolide - Bugatti Type 57 G Tank
Er is voorlopig nog goed nieuws voor de Bugatti Chiron Pur Sport-eigenaren, want de Bugatti Bolide is voorlopig slechts een concept. Of en wanneer de serieproductie wordt opgestart, is volgens de fabrikant nog niet beslist. De wagen zou ook niet misstaan tussen de Le Mans Hypercars, zoals onderstaande video toont...

Foto's: Bugatti
 


Foto's & video: Bugatti



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op vrijdag 30 oktober 2020.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons