C-Elysée wordt Citroën's nieuwe WTCC-wapen
"Louter technisch gezien bleek een drieledig carrosserie-model ideaal op aerodynamisch vlak en de keuze voor de C-Elysée speelt hier perfect op in" licht Citroën-CEO Frédéric Banzet de keuze voor de C-Elysée nader toe. "Daarenboven hebben we de verschillende componenten ook makkelijk kunnen inbouwen. Omdat dit onze allereerste auto is die we bouwen voor circuitraces moeten we de relevantie van onze keuze's evenwel constant in vraag stellen. Maar precies dit maakt de uitdaging des te aantrekkelijker."
Onder de motorkap van de toch wel erg imposante wagen vinden we zoals verwacht de 1.6 turbokrachtbron met directe inspuiting terug die ook de succesrijke DS3 WRC voortstuwt. Eerder meldden we reeds dat deze motor dik vijftig PK krachtiger zal zijn dan de huidige WTCC-motoren en tegen de 380 PK zal aanleunen, via een sequentiële zesbak overgebracht op de voortrein. Die zal net als de achtertrein worden afgeveerd door McPherson-schokdempers en rust op 18-duimsvelgen.
Citroën Racing gaf ook mee dat enkele dagen geleden reeds een eerste roll out werd afgewerkt en dat het ontwikkelingsprogramma nu van start gaat. Normaliter zal de C-Elysée WTCC op het Autosalon van Frankfurt (12 tot 22 september) aan het grote publiek worden voorgesteld.
Het nieuwe strijdwapen waarmee Citroën Sebastien Loeb nu ook op circuit naar de WK-titel wil leiden en terzelfdertijd zijn commerciële ontplooiing wil ondersteunen, is de eerste wagen die voldoet aan het nieuwe reglement dat in 2014 in voege treedt. Van de constructeurs die eerder present tekenden voor het ingrijpend vernieuwd toerwagen-wereldkampioenschap anno 2014, staat het merk met de dubbele chevron ontegensprekelijk reeds het verst met de voorbereidingen. Wars van de olympische gedachte mag van de Franse constructeur dan ook worden verwacht dat het medio april 2014 met weliswaar onuitgesproken maar niettemin steile ambities aan de start zal staan.
Foto's: Citroën
Tweet