van der Horst

C-Elysée wordt Citroën's nieuwe WTCC-wapen

Citroën opteert voor C-Elysée voor zijn WTCC-campagne
Citroën opteert voor C-Elysée voor zijn WTCC-campagne
Een maand nadat Citroën zijn deelname aan het Wereldkampioenschap voor Toerwagens officieel bekendmaakte en een aantal teasers verder maakte de Franse constructeur vandaag eindelijk het model bekend waarmee hij in 2014 in het WTCC ten strijde trekt. Zoals reeds kon worden afgeleid uit de gisteren vrijgegeven video zal de Citroën C-Elysée WTCC het volgend seizoen opnemen tegen de Honda Civic's en andere LADA's.
  • Skylimit Events
De Citroën C-Elysée, waarvoor sinds de voorstelling op het Salon in Parijs reeds 30.000 bestellingen werden genoteerd, is een berline uit het C-segment die zich voornamelijk richt op de snel groeiende internationale markten zoals Latijns-Amerika, de landen rond de Middellandse Zee, China en Rusland. Groeimarkten waar ook het WTCC-circus zijn tenten opslaat.

De C-Elysée wordt Citroën's WTCC-wapen
De C-Elysée wordt Citroën's WTCC-wapen
"Louter technisch gezien bleek een drieledig carrosserie-model ideaal op aerodynamisch vlak en de keuze voor de C-Elysée speelt hier perfect op in" licht Citroën-CEO Frédéric Banzet de keuze voor de C-Elysée nader toe. "Daarenboven hebben we de verschillende componenten ook makkelijk kunnen inbouwen. Omdat dit onze allereerste auto is die we bouwen voor circuitraces moeten we de relevantie van onze keuze's evenwel constant in vraag  stellen. Maar precies dit maakt de uitdaging des te aantrekkelijker."

Onder de motorkap van de toch wel erg imposante wagen vinden we zoals verwacht de 1.6 turbokrachtbron met directe inspuiting terug die ook de succesrijke DS3  WRC voortstuwt. Eerder meldden we reeds dat deze motor dik vijftig PK krachtiger zal zijn dan de huidige WTCC-motoren en tegen de 380 PK zal aanleunen, via een sequentiële zesbak overgebracht op de voortrein. Die zal net als de achtertrein worden afgeveerd door McPherson-schokdempers en rust op 18-duimsvelgen.

Citroën Racing gaf ook mee dat enkele dagen geleden reeds een eerste roll out werd  afgewerkt en dat het  ontwikkelingsprogramma nu van start gaat. Normaliter zal de C-Elysée WTCC op het Autosalon van Frankfurt (12 tot 22 september) aan het grote publiek worden voorgesteld.

Het  nieuwe strijdwapen waarmee Citroën  Sebastien Loeb nu ook op circuit naar de WK-titel wil  leiden en terzelfdertijd  zijn commerciële ontplooiing wil ondersteunen, is de eerste wagen die voldoet aan het nieuwe reglement dat in 2014 in voege treedt.  Van de constructeurs die eerder present tekenden voor het ingrijpend vernieuwd toerwagen-wereldkampioenschap  anno 2014, staat  het merk met de dubbele chevron ontegensprekelijk reeds het verst met de voorbereidingen. Wars van de olympische gedachte mag van de Franse constructeur dan ook worden verwacht dat het medio april 2014 met weliswaar onuitgesproken maar niettemin steile ambities aan de start zal  staan. 

 

Foto's: Citroën



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 24 juli 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons