van der Horst

C1 Racing Cup: 24H2CV: Nabeschouwing van de organisatoren

Ze deelden de affiche van de 24H2CV met de eerbiedwaardige “eendjes” en de algemene indruk was dat het een perfecte cocktail was! De organisatoren van de meest ‘exotische’ etmaalrace van het jaar zijn voorlopers als het aankomt op het delen van de piste om de kosten te verlagen. Ze vulden de rangen volop met de C1 van de nieuwe generatie, die heel kort bij de seriemodellen zit. Een handvol daarvan was afkomstig uit de paddock van de Belgische C1 Racing Cup. En na 24 uur racen liep iedereen in de paddock rond met een lach op het gezicht!
  • Prospeed Competition
“Een ongelooflijk vreugdegevoel”, roepen in koor Léonard Licops, Frédéric Van Rijckevorsel en Robert Van Gysegem. Het waren zij die deze C1 Racing Cup op poten zetten. “Acht wagens aan de start en evenveel aan de finish, en dat zonder het minste incident of ongeval op de piste! Toegegeven, tussen de rijders van de Engelse C1 waren er sommigen die iets meer agressiviteit toonden, en hen werd gevraagd om beter het “gentleman-driver” karakter van deze 24H2CV te respecteren. Voor de rest versmolten de C1’s met het peloton van de 2CV, en hun efficiëntie in de regen verbaasde er meer dan één…”

De aandacht van de waarnemers werd vooral getrokken door de C1 Racing #203 die werd ingezet door het team Beaufort voor Jullien Collette en zijn vrienden: Arnaud Tsamère, Fred Bouvy, Pierre-Yves Rosoux, Romain Ickx en Simon Tourneur. Zij domineerden de debatten en grepen een overwinning die niet meer dan logisch leek. Maar dat was niet het belangrijkste… “Ik kende deze wedstrijd, de 24 Uren 2CV, niet zo goed en ik stond wat sceptisch tegenover het idee om op droge piste met een C1 van 90 pk te rijden”, verduidelijkt Fred Bouvy. “Maar het werd een hele revelatie! Wat een sfeer! Dit is autosport zoals die vroeger werd gehouden, en deze C1 is gewoon ongelooflijk. Aangezien de regen alomtegenwoordig was, hebben we ons als gekken geamuseerd, en bovendien kost het allemaal niets, of toch weinig! Voor mij is deze C1 een uitstekende leerschool voor jongeren. Een beetje zoals een 4-takt kart is er weinig vermogen beschikbaar en dat betekent dat er zeer zuiver moet gereden worden om goede tijden neer te zetten. Deze organisatoren hebben het helemaal begrepen, en ik waardeer hun enthousiasme ten zeerste. Ze benaderen autosport op een positieve manier, luisteren naar de deelnemers en willen vooral vooruitgaan. Er stond zelfs een fanfare aan onze pitbox aan het einde van mijn stint. Magisch!”

Julien Collette was de man die het vriendenclubje had samengesteld en ook hij spaarde de lofzang voor dit product niet. “Het Beaufort team had de wagen net voor de race klaar. We hebben hem op de aanhangwagen gezet en kenden niet één probleem in die 24 uren! We vulden 11 keer de benzinetank en reden 2470 kilometers met zes rijders die afwisselden achter het stuur. Wat kan je nog meer wensen? Het toegankelijke karakter van deze competitie maakt het hele verschil. Een student kan zich nog veroorloven om zich te amuseren hier op Francorchamps met dit type van wagen. En dat is geniaal…”

Van dit avontuur in de 24H2CV gezien door de ogen van de C1 Racing Cup, onthouden we dat het ‘Dream Team’ op de #203 Beaufort met 9 ronden voorging aan de #215 MGC by Racing Wings (Eggermont-De Braekeleer-Herr-Gosselin) en met 10 rondes aan de #204 Heritage Event Car (Beeckman-Denis-Neutelers-Belkreir-Deby, komende uit de BGDC). De andere ploegen in de C1, Full Speed Ahead 2 (Aerts-Vanhercke-Van Den Hemel-De Cock), FloRacing (Marin-Flohimont-Maka-Couturier-Pirlet), Co Real Racing (Guillaume-Guillaume-Magdalena-Poncin), CQS Racing Team (Petre-Lefebvre-Gian-Bastin-De Volder) en Full Speed Ahead 1 (De Wit-Agenais-Seeuws), hadden allen de verdienste dat ze deze onuitgegeven uithoudingsrace op het mooiste circuit van de wereld, tot een goed einde brachten.

Deze 24H2CV waren nog maar nauwelijks afgelopen of de organisatie van de C1 Racing Cup zette zich al aan het werk om zo snel mogelijk een goed uitgekiende kalender voor 2018 te kunnen voorstellen. Ze houden rekening met de talrijke adviezen en commentaren die werden verzameld tijdens dit weekend in Spa. Vermelden we nog even dat er nog een allerlaatste meeting op het programma staat, tijdens het weekend van 25 en 26 november op het Circuit Jules Tacheny in Mettet. De kleine wagentjes van de C1 Racing Cup zullen er ongetwijfeld volop met herfstweer af te rekenen krijgen. Dat belooft alvast!

C1 Racing Cup press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 25 oktober 2017.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons