van der HorstTotal 24 Hours of Spa

C1 Racing Cup: 1000km Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

Voor de liefhebbers van autosport is het geen geheim. Het circuit van Zolder, dat zondag de openingswedstrijd van de zeer democratische C1 Racing Cup onthaalde, is nooit erg zacht voor de mechaniek. De overbrenging en de remmen worden zwaar op de proef gesteld, en dan zeker in een wedstrijd van meer dan acht uren zoals de 1000 Km van Zolder. Het is een testsessie die niet veel vergeeft…en die perfect de betrouwbaarheid van de kleine wagens van de C1 Racing Cup in de kijker zet! Het is waar dat meerdere teams de remklauwen vervingen in de helft van de race, maar er waren slechts 3 van de 21 kleine bommetjes die de finish niet haalden. Dat was onder andere te wijten aan een paar incidenten op de baan zoals voor de #216 ‘ça roule racing’ van Yvan Muller, Antoine Laloux en Jacques Loly, die betrokken waren in een aanrijding met een 2CV uit het land van de ‘Brexit’. Voor het overige liep alles op wieltjes met mooie gevechten die niet moesten onderdoen voor die in meer gerenommeerde, en vooral duurdere, series…
Deze zondag maakte een team van jonge wolven het verschil in de Limburgse bossen. De #232 Néo Speed by Kimy Racing ging achtereenvolgens over in handen van Laurent Do, Thierry Le Leu, Massimo Petralia en Christophe Devis. Sommigen onder hen zaten al achter het stuur van de befaamde “Junior” Suzuki Baleno in de Hundred Series by BGDC en ze pakten de leiding van de race om vervolgens een klinkende overwinning te halen waar niemand wat tegen in te brengen had. In totaal legden ze 201 rondes af op het circuit van Zolder, en dat was er eentje meer dan de #217 Mecaperformance van Christophe Cagnina en Pierre-Manuel Brasseur (een van de zonen van de voormalige wereldkampioen paardenmennen Félix-Marie Brasseur, die aanwezig was in Zolder), die zich een blinkende zilveren medaille toe eigende en mooie tijden liet optekenen.
 
De strijd voor de laagste podiumtrede was zeer intens tot op het einde. De #223 Kimy Racing van Robert, Régis en Arnaud Matot eindigden sterk in de wedstrijd door de #231 Gaban Motorsport uit de top 3 te stoten, een wagen beheerd door de voormalige Groep N wereldkampioen rally Pascal Gaban en gereden door zijn zoon Andy en Willem-Jan Machetlinckx. Er zal zonder twijfel op weerwraak worden gezind…
 
In het kielzog van de topteams werd er fel om de ereplaatsen gestreden. De #233 KMD 233 van Chloé Van Hove, José Close en Alex de Latre du Bosqueau eindigde in de slipstream van de #31 Gaban Motorsport en vervolledigde zo de top 5. Ze gingen voor aan de #218 GHC Racing van Philippe Les en Steve Roskam, de #203 MCL Racing Team van Yannick Kupper, Kenneth De Maeyer, François Marcotty en Philippe Soussan, de #239 DZ Compétition van Thierry De Zan, Julien Thonus, Aubry Wathelet en Cédric Wauters en de #208 TD Racing van Darry en Noël Tumson. De eerste top 10 van het seizoen werd verder vervolledigd door de #213 KMD 213, die was toevertrouwd aan Evelyne François, Nicolas Jenet, Pierre Mourialme en Olivier Debroux.
 
Met heel wat familieteams in de wedstrijd zagen we veel vrouwen aan het stuur en vooral een heel aantal deelnemers die de zaken ernstig aanpakten zonder zichzelf al te ernstig te nemen. De C1 Racing Cup zit weer goed op de sporen. Het deelnemersveld zal dus zeker nog aan het nodige gewicht winnen in de komende manches, met als orgelpunt de 24 Uren 2CV van Spa-Francorchamps die geprogrammeerd staan in de herfst. De C1 en de “eendjes” worden dan de gedeelde vedettes. Nu wordt er koers gezet naar Magny-Cours, in hartje Frankrijk, op 19, 20 en 21 april, voor het tweede bedrijf van deze competitie die hoge toppen scheert…

Persbericht C1 Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 1 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 1000 km of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons