van der Horst

Cadillac wint in Daytona en breekt afstandsrecord

Action Racing Express - Cadillac DPi-V.R
Action Racing Express - Cadillac DPi-V.R
De 24 Uur van Daytona editie 2018 is een kolfje naar de hand geworden van de Cadillac DPi-V.R. Filipe Albuquerque, Joao Barbosa en Christian Fittipaldi wonnen de wedstrijd en braken tegelijk met overschot het afstandsrecord van 1982. Ford won bij zijn laatste deelname in GTLM, terwijl Lamborghini voor het eerst een 24 uursrace won dankzij het succes van Grasser Racing Team in GTD.
  • G&A Motors Motorsport
De conclusie van deze 24 Uur van Daytona, de openingsmanche van het Noord-Amerikaanse uithoudingskampioenschap, is dat de betrouwbaarheid van de nieuwe DPi- en LMP2-prototypes duidelijk nog niet op punt staat. Beide officiële Nissan en Mazda verdwenen roemloos uit de wedstrijd, ook de nieuwe Acura DPi kampte met kinderziektes en zelfs de winnende Cadillac van Action Racing Express, dat knap revanche neemt voor de controversiële aanrijding van vorig jaar, bleef niet volledig probleemloos.

Desondanks braken de winnaars, dankzij een opvallend laag aantal neutralisaties, met gemak het afstandsrecord dat dateerde van 1982. Toen legden de winnaars 4443,173 kilometer af, vandaag was dat maar liefst 4629,246 kilometer, ruim 186 kilometer meer dan het vorige record.

Ford neemt afscheid met triomf

Ford GT - Scott Dixon, Ryan Briscoe, Richard Westbrook
Ford GT - Scott Dixon, Ryan Briscoe, Richard Westbrook
Op geen enkele ogenblik maakte een andere auto dan de Ford GT aanspraak op de overwinning in GTLM. De kloof met eerste achtervolger Corvette bedroeg dan ook maar liefst twee ronden, ongeziene verschillen in een anders uiterst competitieve categorie. Ford, dat won met het trio Briscoe-Westbrook-Dixon (Chip Ganassi Racing) en eveneens het afstandsrecord brak, neemt zo op gepaste wijze afscheid, al gonsde het in Daytona van de geruchten dat de Amerikaanse constructeur aan een prototypeprogramma werkt.

Voor Laurens Vanthoor werd het een 56ste editie van de wedstrijd een Florida om snel te vergeten. De Belgische Porsche-rijder kon met zijn 911 RSR nooit echt een vuist maken en zag het verschil met de leiders stelselmatig groter worden, ook dan enkele kleine problemen. De Limburger werd uiteindelijk zesde in GTLM.

Lamborghini Huracán - Mirko Bortolotti, Rik Breukers, Franck Perera, Rolf Ineichen
Lamborghini Huracán - Mirko Bortolotti, Rik Breukers, Franck Perera, Rolf Ineichen
Lamborghini schreef nog meer geschiedenis in Daytona door voor het eerst in zijn geschiedenis een 24 uursrace op zijn palmares te schrijven. Ook opmerkelijk is dat winnaars Bortolotti, Ineichen, Perera en Breukers (Grasser Racing Team) na de diskwalificatie in de kwalificatiesessie vanop de laatste startplek aan de uithoudingsklassieker begonnen. De Duitse merken sloegen de bal helemaal mis, aangezien Acura (Michael Shank Racing) en een tweede Lamborghini (Paul Miller Racing) het podium vervolledigden. De Lambo Huracán van onder meer onze landgenoot Louis Machiels werd dertiende.

De tweede manche van het IMSA WeatherTech Sportscar Championship is meteen een tweede klassieker: de 12 Uur van Sebring op 17 maart.

Klik hier voor de volledige uitslag van de 24 Uur van Daytona.

Foto's: IMSA, Chip Ganassi Racing, Lamborghini Squadra Corse



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 28 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 At Daytona.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons