van der Horst

Canada: Kristoffersson neemt optie op de titel

Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Het trio Kristoffersson, Solberg & Volkswagen zijn niet te stoppen. Afgelopen weekend heeft de Zweed Johan Kristoffersson via een maximale score zijn voorsprong verder uitgediept terwijl anderen punten lieten liggen. Zijn ploegmaat Petter Solberg moest amper onderdoen en scoorde amper vier puntjes minder, terwijl het duo wel respectievelijk vijftien en elf punten verder uitloopt op regerend kampioen Mattias Ekström en diens Audi S1. Kristoffersson pakt een grote optie op de wereldtitel.
Solberg & Kristoffersson - VW Polo Supercar
Solberg & Kristoffersson - VW Polo Supercar
Met twee snelste en twee tweede chrono's tijdens de kwalificaties was de Zweed Johan Kristoffersson ontegensprekelijk de beste tijdens de kwalificaties. Zijn ploegmaat binnen het officiële team van PSRX Volkswagen Zweden, de Noor Petter Solberg was tweede en zodoende stonden beiden op de pole in halve finales. Beiden wonnen ook hun halve finale terwijl Timmy Hansen (Peugeot), Kevin Eriksson (Ford), Toomas Heikkinen (Audi) en Sébastien Loeb (Peugeot) mee mochten naar de finale waarin de twee VW Polos op de eerste startrij stonden voor Heikkinen, Hansen, Eriksson en Loeb. 

Regerend wereldkampioen Mattias Ekström scoorde tijdens de kwalificaties goed met een derde plaats en mocht zodoende naast zijn landgenoot Kristoffersson starten op de eerste startrij tijdens de halve finales. Maar de Audi-rijder, die de vorige manche in Zweden aan zich moest laten voorbij gaan om zijn kansen op de DTM titel gaaf te houden, miste compleet zijn start en moest als laatste aansluiten. Hij kwam er niet meer aan te pas en kon maar één plaats goed maken op Baumanis. Maar in de laatste ronde viel de Audi stil en met een magere muntenoogst van 15 punten moest hij Canada verlaten.

Timmy Hansen - Peugeot 208 Supercar
Timmy Hansen - Peugeot 208 Supercar
Hij zag zijn ploegmaat Heikkinen nog tweede worden na Solberg in de tweede halve finale en had toch nog wat hoop dat Toomas nog wat punten kon afsnoepen van Kristoffersson en Solberg. IJdele hoop, want Kristoffersson won overtuigend voor ploegmaat Solberg en Loeb die de laagste podiumtrede mocht betreden. Ook Bakkerud scoorde amper punten in Canada en was nergens na zijn drie podia op rij van de afgelopen races. Hij verhuist in de tussenstand naar de zevende plaats. 


Mattias Ekström
Mattias Ekström
Met nog vier wedstrijden te gaan en max 120 punten te verdienen kunnen met Kristoffersson, Solberg, Ekström, Loeb, Hansen en Bakkerud nog zes piloten mathematisch gezien voor de titel gaan. Maar niemand die er eraan twijfelt dat het na Ekström opnieuw naar een Zweed zal gaan, maar diitmaal Kristoffersson. De VW rijder gaat resoluut voor de titel, iets wat zijn vader nooit kon verzilveren in zijn 10-jarige carrière met Audi Quattro en Audi S2 Coupé. Zijn beste resultaat was een derde plaats in 1993.

Ekström versus Bakkerud
Ekström versus Bakkerud
Na Canada heeft Kristoffersson een voorsprong van 35 punten op Solberg, 53 op Ekström, 67 op Loeb, enz. Na de drie zeges op rij van Ekström in het begin van het seizoen was iedereen het er over eens dat 2017 een walk over zou worden van de Zweed en diens Audi. Maar vanaf de wedstrijd in België keerden de kansen en won Kristoffersson zijn eerste race van het seizoen. In Engeland werd hij tweede en nadien won hij met Noorwegen, Zweden en Canada drie races na elkaar en slaagde erin om tweemaal op rij een 30 op 30 te halen. Samen met Timmy Hansen is Kristoffersson ook de enige die telkens in de finale stond. Hij behaalde naast zijn vier zeges ook nog twee tweede en een derde plaats. Dus zeven podiua op acht races. Quasi ongeëvenaard. Wetende dat hij momenteel meer dan een volldige wedstijd voorsprong heeft op zijn eigen ploegmaat, dan is volgens ons de nieuwe kampioen reeds gekend en het zou oververdiend zijn.

Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 7 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Canada.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons