van der Horst

Canada: Nieuwssprokkels vanuit de paddock

Stoffel Vandoorne - McLaren
Stoffel Vandoorne - McLaren
Op vraag van de teams heeft de FIA de procedure veranderd die het gebruik van DRS verhindert tijdens een gele vlag-situatie. Een rijder kon namelijk het gebruik van zijn DRS-systeem verliezen wegens een incident dat achter hem was gebeurd, dus vroegen de teams aan wedstrijdleider Charlie Whiting om dit aan te passen. Vanaf nu zal enkel het systeem geblokkeerd worden in de zone waarin de gele vlaggen zich bevinden in plaats van over gans het circuit. Dat wil zeggen dat er op de andere plaatsen - waar geen gele vlaggen zijn - het DRS-systeem in de DRS-zones mag gebruikt worden. Whiting deelde echter mee tijdens een onderhoud met de teammanagers dat het nog steeds de verantwoordelijkheid is van de rijders om voldoende te vertragen bij gele vlaggen.
Romain Grosjean
Romain Grosjean
Tijdens de tweede vrije training heeft Romain Grosjean een bever aangereden. Het incident gebeurde aan het einde van het lange rechte stuk voor de laatste chicane. De bolide van de Haas-coureur liep behoorlijk wat schade op aan de voorvleugel. Voor de Amerikaanse renstal komt deze schade ongelegen, aangezien men niet heel veel reserve-onderdelen bij heeft dit weekend. "Het was een zware impact", zei de Fransman achteraf aan de media. "Het was een groot dier. Het is een beetje triest want ze lieten hem aan het begin van de training nog op tv zien bij de dertiende bocht. En dat is precies de plaats waar ik hem raakte. Ik ben verrast dat ze hem niet hebben weggehaald. Het is jammer voor het dier natuurlijk en ook voor onze voorvleugel." Grosjean kan zijn werk echter verder zetten want hij beschikt nog over een reserve-vleugel.

Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
Technische problemen zorgden er voor dat Daniel Ricciardo tijdens de eerste oefensessies minder heeft gereden dan gepland. "Het lijkt iets elektrisch geweest te zijn", aldus Ricciardo tegen de pers. "We hadden in de ochtend al problemen. Ze hebben het proberen op te lossen, maar het probleem bleek er daarna nog steeds te zijn." Hierdoor verloor de Australiër heel wat baantijd. "We hebben dus niet heel veel gereden maar gelukkig kon ik op het einde nog wat ronden afwerken, zodat we toch nog iets hebben geleerd." Dani Ric verwacht nog altijd dat hij geen gridstraf zal oplopen. "Het probleem lijkt niet gerelateerd te zijn aan dat van Monaco", ging hij verder. "Het had te maken met de configuratie van de nieuwe motor." Verder denkt de Monaco-winnaar dat het allemaal wel goed komt. "Als morgen alles goed gaat, dan komt het wel in orde."

Cyril Abiteboul - Renault
Cyril Abiteboul - Renault
Volgende maand, tijdens de GP van Oostenrijk, verwacht men dat Red Bull Racing zal beslissen over welke motor ze volgend jaar willen gebruiken. De keuze zou zijn: blijven bij Renault of overschakelen naar Honda. Bij Renault liet directeur Cyril Abiteboul weten dat Red Bull heel goed hierover moet nadenken. De Fransman is ervan overtuigd dat Renault het team aan een nieuwe wereldtitel kan helpen op korte termijn. Dat liet hij aan Sky Sports F1 weten. "Ik begrijp best wat ze willen", aldus Abiteboul."Ze bekijken de technische en de commerciële kant want het is duidelijk heel anders om klant en partner te blijven van Renault of fabrieksteam te worden van Honda. Dat snap ik wel maar wat mij betreft hebben ze met ons meer kans om wereldkampioen te worden. Van Honda kan ik dat niet zeggen." Abiteboul schat dat de titel binnen de twee jaar kan behaald worden.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography
 



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons