van der Horst

Cape Town: Timmy Hansen doet beste zaak tijdens eerste dag

Niclas Grönholm - Hyundai i20 WRX
Niclas Grönholm - Hyundai i20 WRX
Ondanks een voorlopige pole van de vliegende Fin Niclas Grönholm staat de Zweedse Peugeot-rijder Timmy Hansen momenteel op de pole in de strijd om de wereldtitel. Hij staat na twee kwalificaties op een voorlopige tweede plaats geprangd tussen de Hyundai’s van de Finse speer en de Rus Timur Timerzyanov. De andere titelkandidaten Kevin Hansen en de Noor Andreas Bakkerud staan respectievelijk vijfde en zesde.
Timmy Hansen - Peugeot 208 WRX
Timmy Hansen - Peugeot 208 WRX
Zestien van de dertig punten vallen er te rapen tijdens de kwalificaties. Timmy Hansen zakte af naar Zuid-Afrika met één punt voorsprong op Bakkerud en acht op zijn jongere broer Kevin. Zij zullen strijden om de wereldtitel, al zal dit voor Kevin zeer moeilijk worden indien de anderen gevrijwaard blijven van pech of aanrijdingen.
De eerste kwalificatie ging nog naar de Zweedse leider in de tussenstand van het kampioenschap, maar met pas een negende chrono in de tweede heat mag hij blij zijn dat hij alsnog op een voorlopige tweede plaats staat.

Timur Timerzyanov - Hyundai i20 RX
Timur Timerzyanov - Hyundai i20 RX
Timerzyanov, Scheider, Kevin Hansen en Bakkerud volgen zeer kort op de koplopers. Kevin Hansen en Bakkerud staan ex aequo op de vijfde plaats terwijl de top 5 nog heel dicht bij elkaar staat. Het kleinste foutje kan tijdens de resterende twee heats op zondag een wereld van verschil maken. Vooral Bakkerud moet ervoor zorgen dat het verschil met Timmy Hansen niet te groot wordt, want de Zweed kan zijn voorsprong verder uitdiepen richting halve finale en finale.

Gemengde gevoelens bij Niclas Grönholm
Andreas Bakkerud - Audi S1
Andreas Bakkerud - Audi S1
We schreven het reeds in onze voorbeschouwing dat Niclas Grönholm ook thuis hoort in het selecte groepje van titeljagers. Hij staat aan de leiding na de eerste dag, maar nu pas komt de frustratie van de Fin naar boven omdat hij door een operatie aan de appendix twee races mistte. Hij had meer dan waarschijnlijk een belangrijke rol van betekenis kunnen spelen in de titelontknoping. Dat kan hij nu nog, maar dan wel in de rol van scherprechter. Tijdens de eerste heat zagen we geen Liam Doran aan de start. De Brit zou moeten zijn ploegmaat Bakkerud ondersteunen, maar moest forfait geven tijdens de eerste heat door een defecte krachtbron in zijn Audi. Op zondag zal hij meer dan waarschijnlijk samen met zijn ploegmaat de handschoen opnemen tegen het Peugeot-bastion.

De Ridder in goede doen
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
Onze landgenoot Guillaume De Ridder reed een schitterende tweede heat en was de snelste Renault op de piste. Hij realiseerde een voortreffelijke derde chrono en staat op een voorlopige 8ste plaats. Ploegmaat Cyril Raymond kreeg een straf voor het niet respecteren van de track limits en staat voorlopig laatste.


Drama voor Kallio in RX2
Oliver Eriksson - RX2
Oliver Eriksson - RX2
In RX2 is de Zweed Oliver Eriksson aan de laatste race van het seizoen begonnen met een voorsprong van 21 punten op ploegmaat Jesse Kallio terwijl Ben-Philip Gundersen op 14 punten stond van de vice-titel. 21 punten overbruggen is uiteraard zeer moeilijk. Vooral omdat Eriksson de eerste twee heats won, terwijl het team van Andreas Eriksson (geen familie van) de wagen van Gundersen niet deftig aan de praat kreeg. Hierdoor is Eriksson quasi zeker van
Erikkson troost ploegmaat Kallio
Erikkson troost ploegmaat Kallio
de titel en is Gundersen in staat om de onfortuinlijke Kallio nog zijn tweede plaats af te snoepen. Via een zevende en een tiende chrono kon onze landgenoot Steve Volders zich op een voorlopige achtste plaats kwalificeren.



Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix  

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zaterdag 9 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of South Africa.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons