van der Horst

Catsburg (BMW): "Gebrek aan tracklimits speelt in ons nadeel"

Nicky Catsburg
Nicky Catsburg
BMW is de onbetwistbare recordkampioen van de etmaalrace in de Ardennen, en vorig jaar was het underdog Walkenhorst dat het gevestigde fabrieksteam ROWE Racing versloeg in een onderling duel voor de zege. Dit jaar keert het team terug met de aartsmoeilijke opdracht om de titel te verdedigen. Christian Krognes blijft aan boord, maar wordt ditmaal bijgestaan door Mikkel Jensen en Nicky Catsburg. De M6 GT3's van Walkenhorst en Schnitzer slaagden er gisterenavond niet in om zich te kwalificeren voor de Superpole, maar Catsburg maakt zich vooralsnog geen zorgen.
  • De Swert Opticiens
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
"De warmte speelde ons echt parten gisterenavond", stak Catsburg van wal. "De Pirelli's hebben een piek in ronde één, maar nadien gaat het snel bergaf. De wagen leek te schuiven. We starten buiten de top 20, maar dat toont denk ik niet onze echte vorm. We hadden niet echt een vrije ronde en dat geldt denk ik voor de meeste mensen. Quasi iedereen kloeg over het verkeer. Het is het gevolg van een dergelijk groot startveld. Nu, met onze startplaats is er zeker geen kalf verdronken."

Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
De eisen van het Formule 1-circus hebben het circuit van Spa-Francorchamps de voorbij jaren zodanig veranderd dat ook op een klassieke omloop als deze tracklimits alsmaar meer een issue worden. Volgens Catsburg zal de wedstrijdleiding dit jaar geen track limits handhaven bij het uitkomen van Blanchimont en bovenop de Raidillon, waardoor de M6 GT3 mogelijk een van haar sterke punten verliest. "Voordien hadden we een voordeel omdat onze wagen zeer goed was in de snelle zones zoals bijvoorbeeld Eau Rouge, Blanchimont en Pouhon", aldus Catsburg. "We konden vroeger bijvoorbeeld gemakkelijk een halve stint lang de Raidillon volgas nemen, terwijl de rest al vrij snel problemen had daarmee. Dat voordeel is nu weg, want in feite zijn er geen track limits meer op die plaatsen waar onze BMW M6 net het sterkst leek. Er is nu dus minder kans op fouten, waardoor je ook minder ruimte hebt om het verschil te maken. De oplossing is voor mij dan ook eenvoudig: terugbrengen wat er vroeger was."

"Vorig jaar hebben we geen enkele drive-through penalty gehad voor track limits, in tegenstelling tot de meeste concurrenten. Als ik er een oploop dit jaar, dan gaat mijn hoofd eraf denk ik. Daar wordt echt hard op gehamerd bij BMW."

Foto's: Arne Simons, Niels Vaeck & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 26 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons