van der Horst

Cédric Cherain met Citroën DS3 R5

Cédric Cherain
Cédric Cherain
Cédric Cherain, afgelopen seizoen onderweg met een Ford Fiesta R en tweede in het BK Rally na Freddy Loix, zal komend seizoen een Citroën DS3 R5 bemannen met steun van Citroën Belux. Cédric Cherain bewees afgelopen seizoen dat hij in een snelle wagen zeer competitief is en werd aan het stuur van een Ford Fiesta R5 tweede in het BK na Freddy Loix.
  • LTF
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
We zagen de Citroën DS3 R5 reeds aan het werk in België met vooral het exemplaar van Godrive met  Vincent Verschueren. Het team rond Gaby Goudezeune  kende een moeilijke start, maar stak enorm veel op en zal komend seizoen naar eigen zeggen zeer competitief voor de dag komen na winst in de 6 Uren van Kortrijk. Godrive zal  opnieuw uitpakken met de snelle Verschueren in het kuipje. In de Condroz Rally zagen we ook de Brit Kris Meeke in een DS3 R5 en deze werd knap tweede achter de Subaru Impreza WRC van Chris Princen.

Van 1986 tot 2013 was Citroën Belux quasi onafgebroken aanwezig in de Belgische rallysport met diverse promotieformules die erg veel succes hadden. In 2015 is Citroën terug in het Kampioenschap van België Rally met de DS3 R5.

De DS3 van Cherain wordt ingezet door J-Motorsport, het team dat een jaar geleden werd opgericht door Jourdan Serderidis en Fred Miclotte, die we vaak aan het werk zagen als copiloot van Bernd Casier in de promotieformules van Citroën. Ook de Fransman Sébastien Chardonnet deed reeds beroep op J-Motorsport in WRC2.

"We hebben in feite twee DS3 R5's besteld," verduidelijkt de Oost-Vlaming. "De eerste, die we zullen bouwen in samenwerking met MY Racing, is bestemd voor Jourdan, die in de Rally van Monte-Carlo zal beginnen aan zijn campagne in WRC2. De tweede zal gebouwd worden tegen de Rally van Haspengouw, waar Cédric Cherain aan zijn seizoen begint. Toen we een jaar geleden ons team creëerden, hadden we niet verwacht zo snel het vertrouwen te krijgen voor een officieel programma. Het spreekt voor zich dat we uitermate gemotiveerd zijn en dat we dit programma verder willen aanvullen door het inzetten van een of twee DS3's in het Junior WRC."

Cédric Cherain is geen onbekende in de Citroën-DS familie. Hij begon zijn carrière in de Challenge Saxo 2003, met onder andere een mooie derde plaats in Ieper. In 2004 deed hij het nog eens over in de Challenge C2.

2014 was het lang verwachte keerpunt. Het onmiskenbare talent van Cherain leverde eindelijk een schitterend resultaat op. "Met de Fiesta R5, de bijstand van het uitermate efficiënte team J-Motorsport en de nota's van de immer kalme André Leyh, behaalde ik eindelijk overtuigende resultaten. Blijkbaar bleef mijn evolutie niet onopgemerkt, want Yves Matton, Directeur van Citroën Racing, liet eerst een ballonnetje op om me vervolgens een voorstel te doen tijdens de Rally van Duitsland. Ik sprak er meteen over met J-Motorsport, dat op zijn beurt Citroën Belux contacteerde. Vervolgens kreeg ik de bevestiging van mijn aanduiding voor een officieel programma."

"Ik blijf bescheiden, maar als officieel piloot moet ik ambitieus zijn. We zullen hard moeten werken. Het is niet evident om het op te nemen tegen Freddy Loix, een echte beroepspiloot die de helft van de tijd aan het testen is. Maar, ik heb er vertrouwen in. Ik ken nu alle wedstrijden. Ik heb al enkele keren bewezen even snel te zijn als Freddy. Als iedereen in het team op het toppunt van zijn kunnen presteert, dan kunnen we mooie dingen realiseren. De DS 3 R5 is goed geboren. De wagen is heel snel. Het is nu aan ons om dat potentieel te benutten."

Foto's: Georges De Coster-Godrive



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op vrijdag 19 december 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons