Chaos in BK & BelNed RX
In het begin van het seizoen telde het BK Rallycross acht races waarvan vier in Maasmechelen, één in Francorchamps, één in Valkenswaard, één op de Duitse Estering in Buxtehude om het seizoen af te sluiten op 1 december in Mettet. Francorchamps tuimelde reeds vlug van de kalender waardoor er nog zeven wedstrijden de kalender sierden met de zes beste resultaten als eindafrekening voor het kampioenschap. De komst van de race in Mettet op 1 december (!) werd niet op gejuich onthaald in de paddock, maar het is nu eenmaal een circuit waar de meeste piloten graag rijden en er konden nog extra punten worden geraapt inzake het verplichte schrapresultaat.
Vorige week stonden de piloten voor de vierde maal dit seizoen aan de aftrap in Maasmechelen voor wat normaliter de voorlaatste manche van het seizoen was. Tot een dag voor de meeting de BORA (Belgian Off-Road Association) een bericht uitstuurde dat Mettet werd gecanceld en Maasmechelen de laatste race van het seizoen werd. Dus in totaal zes races min een schrapresultaat of de vijf beste die weerhouden werden voor de Belgische titels. Het is natuurlijk koffiedik kijken indien de wedstrijd in Mettet nog iets zou hebben veranderd inzake de titelstrijd in de onderlinge klassen, maar de BORA had in ieder geval zijn huiswerk iets vroeger kunnen maken. We laten in het midden wie schuld treft, maar een dag voor de race communiceren dat Maasmechelen het kampioenschap afsluit is wel héél kort door de bocht.
Een zelfde verhaal was er reeds binnen het BelNed kampioenschap dat normaliter werd verreden over tien races waarvan vijf in Maasmechelen en vijf in Valkenswaard en met een mooie prijzenpot. De problematiek rond Valkenswaard, waar tussen het openen en sluiten van de poorten maximum acht uren mag zitten en de piloten niet meer mogen overnachten op het terrein, zorgde ervoor dat de twee laatste races niet werden verreden in Valkenswaard. Hierdoor was ook hier Maasmechelen de laatste wedstrijd van het seizoen dat gereduceerd werd tot acht meetings waarvan de zeven beste in rekening werden gebracht voor het berekenen van de titels.
En daar bovenop een ganse dag regen boven de Duivelsberg zorgde ervoor dat de sfeer niet echt goed zat tijdens de laatste race van het seizoen. De dagzeges gingen naar Dennis Remans (Super1600), Nick Neyens (Supernationals -2liter), Kristof Bex (Supernationals +2liter), Steven Van Nunspeet (Junior X-cross), Jari van Hoof (RST-Cup) en Kobe Pauwels (Junior X-Cross).
De Super1600 verliep op zijn minst zeer geanimeerd. Het was niet regerend kampioen Steve Otzer (derde) die deze finale won maar wel Dennis Remans (Ford Fiesta) die een betere joker ronde aflegde dan teamgenoot Yves Teelen in zijn Peugeot 208. Een voorval tijdens de derde reeks tussen Remans (video beelden vanuit zijn wagen) en Otzer bleef onbestraft al kon Otzer geen beelden voorleggen bij de sportcommissie, wat regelementair verplicht is. Indien hier een mogelijke sanctie getroffen had de titel wel eens richting Remans kunnen gaan of had de geschrapte wedstrijd in Mettet nog voor grotere problemen gezorgd.
Eerst was het op zaterdag de beurt aan de VAS piloten om hun laatste wedstrijd van het seizoen 2019 af te werken. Met Yente Putzeys (Promo-), Didier Dexters (A-) en Bart Goris (B Klasse) zijn nu de kampioenen van het VAS gebeuren anno 2019 gekend. Ze wonnen ook elk hun wedstrijd.
Foto's: Johnny Loix
Tweet